تولید مس در معدن قلعه‌ زری خراسان جنوبی افزایش می‌یابد

  معدن مس قلعه زری در حاشیه کویر لوت است که این روز‌ها مدیران و کارکنان این معدن در تلاش هستند با توجه به سقوط قیمت جهانی مس، تولید را افزایش دهند و کارگران این معدن جزو کارگرانی هستند که از دستمزد و دریافتی خود رضایت دارند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، معدن مس قلعه زری […]

 

معدن مس قلعه زری در حاشیه کویر لوت است که این روز‌ها مدیران و کارکنان این معدن در تلاش هستند با توجه به سقوط قیمت جهانی مس، تولید را افزایش دهند و کارگران این معدن جزو کارگرانی هستند که از دستمزد و دریافتی خود رضایت دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، معدن مس قلعه زری در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غرب بیرجند و حاشیه شمالی کویر لوت قرار دارد و این معدن در دل کویر آثار مس و کوره‌های ذوب را از صد‌ها سال پیش در دل خود جای داده است.

معدن قلعه زری با بیش از ۴۰ سال فعالیت پر فراز و نشیب، امروز همچون نگینی در حاشیه کویر لوت می‌درخشد و بدون تردید از پیشگامان صنعت مس کشور بوده که به علت عیار بالای مس از اهمیت زیادی برخوردار است و اهالی روستای قلعه زری اغلب از روستاهای اطراف به این منطقه کوچ کرده و از کارکنان معدن هستند.

فرماندار شهرستان خوسف اظهار داشت: در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، کالاهای خارجی که مشابه آن در ایران تولید می‌شوند را خریداری نکنیم و نقش کارگران این است که کار را با کیفیت انجام دهند و حمایت تولید داخل وظیفه شرعی ما است.

بین دانشگاه‌های بیرجند و دانشگاه صنعت و معدن با معدن قلعه زری ارتباط زیادی برقرار شود

مهدی فرجامی فرد با بیان این‌که باید بین دانشگاه‌های بیرجند و دانشگاه صنعت و معدن با معدن قلعه زری باید ارتباط زیادی برقرار شود، افزود: باید با برقراری ارتباط میان دانشگاه و معدن قلعه زری شاهد فن‌آوری جدید باشیم و در حوزه معدن دغدغه ما این است که باید همیشه چرخ معدن قلعه زری بچرخد.

وی با بیان این‌که تنها راه در معدن قلعه زری افزایش ظرفیت تولید است، اظهار داشت: در بحث راه و جاده معدن قلعه زری به راه و شهرسازی شهرستان خوسف دستور داده شده که جاده را درست کنند و قسمت‌هایی که آسفالت خراب شده است، تعمیر شود.

فرماندار شهرستان خوسف گفت: در این شهرستان کمیته سخت و زیان‌آور مسایل مربوط به معدن قلعه زری برگزار شده و به زودی پرونده‌های تأمین اجتماعی کارگران درست می‌شود و قرار نیست که حق کسی ضایع شود.

وی با اشاره به مشکلات کارگران معدن قلعه زری گفت: با توجه به قیمت جهانی مس و با وجود این‌که معدن دارای بدهی از سنوات قبل بوده تلاش داریم تا کارگران هیچ‌گونه حقوق معوقه نداشته باشند و باید تولید افزایش پیدا کند.

مدیرعامل معدن قلعه زری خوسف اظهار داشت: در حال حاضر معدن قلعه زری بالغ بر۳۸۰ نفر کارگر دارد و این کارگران بیش‌تر از مردم بومی منطقه هستند که در ۳ شیفت صبح، عصر و شب مشغول به فعالیت هستند.

حجت زینلی با بیان این‌که ظرفیت کارخانه فرآوری این معدن، ۴۴۰ تن خوراک ورودی در روز است، گفت: در انتخاب کارگر نمونه، وجدان کاری و سخت کوشی از اولویت‌های مهم است.

وی با بیان این‌که قیمت جهانی مس از اوایل سال ۱۳۹۴ روند نزولی داشته است، افزود: بازپرداخت بدهی‌های پیشین و افزایش تولید از اهداف اصلی شرکت بوده که امید است ضمن برگزاری مجمع و تصویب سهامداران، بتوانیم با افزایش سرمایه به این اهداف دست پیدا کنیم.

زینلی ضمن تشکر از مساعدت‌های مدیران ادارات شهرستان خوسف و استان خراسان جنوبی در حل موانع پیش روی معدن قلعه زری، افزود: مهم‌ترین مشکلات این شرکت شامل بدهی‌های سنوات گذشته، افزایش هزینه‌ها، سقوط قیمت جهانی مس و نتیجتا کاهش درآمد و کمبود سرمایه در گردش است.

وی در خصوص بازنشستگی کارگران و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور که در حال حاضر مشکل کارگران است، گفت: شرکت مطابق قانون عمل می‌کند اما امید است با همکاری دستگاه‌های مربوطه این قانون به روزرسانی شود تا مشکلات کارگران برطرف و حقی از کارگران ضایع نشود.

 

موضوع تأیید شغل کارگرانی که در معدن قلعه زری در آستانه بازنشستگی هستند توسط کمیته تشخیص مشاغل تأیید شده و فرماندار شهرستان خوسف در این راستا با کارشناسان تأمین اجتماعی در حال تعامل برای حل مشکل کارگران است.