معاون ساخت و توسعه راهآهن با بیان اینکه احداث خطآهن قزوین-رشت در کریدور ریلی شمال-جنوب مراحل نهایی خود را طی میکند، گفت: برای تکمیل ادامه مسیر تا آستارا مقرر شد منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس تأمین شود. به گزارش فارس سید مسعود نصر آزادانی با تأکید بر لزوم توسعه […]
معاون ساخت و توسعه راهآهن با بیان اینکه احداث خطآهن قزوین-رشت در کریدور ریلی شمال-جنوب مراحل نهایی خود را طی میکند، گفت: برای تکمیل ادامه مسیر تا آستارا مقرر شد منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس تأمین شود.
به گزارش فارس سید مسعود نصر آزادانی با تأکید بر لزوم توسعه ریلی کشور طبق اهداف سند چشمانداز و در راستای کاهش مصرف انرژی، اظهار داشت: یکی از ظرفیتهای قابل توجه برای تولید ثروت و ایجاد نقش کلیدی در محورهای ترانزیتی، توسعه ریلی است.
وی با اشاره به اینکه کشور ایران به عنوان پل خشکی بین دو دریای عمان و خلیجفارس و نیز شرق و غرب دنیا قرار دارد، گفت: اغلب کشورهای شرق دریای خزر و شرق دنیا از دو کریدور زمینی امکان دسترسی به کشورهای غرب را دارد که یکی از آنها محور سیبری در شمال دریای خزر و دیگری محور عبور از کشور ایران است در این راستا باید حلقههای مفقوده ترانزیتی خود را معاون ساخت و توسعه راهآهن، خطآهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا را یکی از اصلیترین حلقههای مفقوده کریدور ریلی شمال جنوب دانست و گفت: این محور، ارتباط ترابری ترانزیتی کریدور شمال-جنوب که بخش وسیعی از کشورهای آسیایی و اروپایی را در بر میگیرد، تسهیل میکند، با ارایه حمل و نقل ترکیبی در این کریدور که به لحاظ کاهش هزینه و زمان مسیر بار نسبت به شکل کنونی دارای امتیازات ویژهای است، به کشورهای مختلف در این مسیر امکان میدهد تا در تجارت بین آسیا و اروپا با امکانات حمل و نقل چند وجهی، کالاهای خود را مبادله کنند.
نصر آزادانی اظهار داشت: خطآهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا در ۳ قطعه ریلی قزوین-رشت و رشت-انزلی و انزلی-آستارا اجرا میشود، این خط ریلی از شهرستان تاکستان و از خطآهن اصلی تهران-تبریز منشعب میشود و با گذر از محدوده کوهین-شیرینسو به سمت شهرستانهای لوشان و منجیل ادامه مسیر داده و سپس با گذر از کنار شهرستان رودبار، با عبور از امامزاده هاشم و شهرستانهای رشت و بندرانزلی، تا آستارا ادامه مسیر میدهد.
وی با بیان اینکه قطعه قزوین تا رشت حدود ۱۷۰ کیلومتر است، گفت: عملیات اجرایی راهآهن قزوین – رشت در ۹ قطعه اجرایی توسط پیمانکاران از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و عملیات پایانی احداث در حال انجام است؛ در این مسیر بخش عمدهای از کار در منطقه قزوین تا رشت پیگیری و اجرا شده است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن ادامه داد: در قطعه دیگر از رشت تا انزلی به طول ۴۰ کیلومتر، عملیات اجرایی آغاز شده است و در سالهای آتی به بهرهبرداری میرسد.
نصر آزادانی افزود: راهآهن رشت-آستارا، کشور ایران را در شهرستان آستارا به کشور جمهوری آذربایجان متصل میکند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن اظهار داشت: با توجه به فاصله ۴۰ کیلومتری بندر انزلی تا شهر رشت، برای اتصال این دو نقطه نیز میتوان برنامهریزیهایی در کوتاه مدت انجام داد البته در حال حاضر این مرحله نیز از سوی یک پیمانکار در حال پیگیری است و مراحل اجرایی خود را پشت سر میگذارد.
نصر آزادانی با اشاره به اینکه قطعه سوم پروژه از انزلی تا آستارا ۱۷۰ کیلومتر طول دارد، اضافه کرد: تأمین مالی رشت تا آستارا از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس انجام خواهد شد.
یکی از کریدورهای ترانزیتی که در شمال کشور اجرا میشود محور قزوین – رشت – انزلی – آستارا است که شمال و جنوب کشور را به هم وصل و امکان حمل و نقل ترکیبی دریا را به ریل و ریل را به دریا در شمال کشور فراهم میکند؛ با ادامه مسیر در غرب دریای خزر و اتصال به راهآهن کشورهای غربی دریای خزر امکان ایجاد کریدور شمال – جنوب در غرب دریای خزر برای کل کشورهای منطقه فراهم میشود.
بنابراین گزارش نصر آزادانی پیش از این گفته بود: برای تکمیل کل پروژه از قزوین تا آستارا حدود ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.