یک بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را روشن کنیم

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یک بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را روشن کنیم سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: باید در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یک بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را روشن کنیم اگر قرار است حمایتی صورت بگیردباید  بعد از یک مدت مقرر این بسته حمایتی قطع شود. سعیدباستانی […]

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس

یک بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را روشن کنیم

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: باید در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یک بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را روشن کنیم اگر قرار است حمایتی صورت بگیردباید  بعد از یک مدت مقرر این بسته حمایتی قطع شود.

سعیدباستانی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در خصوص عواقب و فواید تعطیلی خودروسازهای داخلی، اظهار‌داشت: مسأله‌ای که عموم مردم در این زمینه بیان می‌کنند و موردی را که ما بیان می‌کنیم ممکن است تفاوت‌هایی را داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اگر با توجه به حجم عظیم خودرو کاهش یک لیتری مصرف بنزین را در نظر بگیریم قطعاً تبدیل به رقم قابل ملاحظه‌ای می‌شود، گفت: از سوی دیگر تکنولوژی سوخت و بنزین برای جلوگیری از آلودگی بحث دیگری دارد، هرچند آلودگی‌ زیست‌محیطی خودرو‌ها نسبت به آلودگی کامیون‌ها و موتورسیکلت‌‌ها بسیار کم‌تر است.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که هزینه تمام شده در کشور ما بسیار ارزان است و همانند اروپایی‌‌ها به‌عنوان یک منبع ذی‌قیمت به آن توجه نمی‌شود، ادامه‌داد: در مصرف بنزین نیز فرهنگ رعایت صحیح را اشاعه نداده و ارزان بودن بنزین خود بخشی از این مسأله را به همراه دارد.

انباشت خودرو در کشور بسیار زیاد است

وی با تأکید بر این‌که تعداد ۱۷شرکت خودروسازی در کشور وجود دارد و حجم بسیار بالایی نیز تولید خودرو به صورت سالیانه در کشور صورت می‌گیرد، عنوان‌کرد: انباشت خودرو‌ها در کشور بسیار زیاد است و مطابق استانداردهای دنیا ۵ سال یکبار خودروهای فرسوده از رده خارج نشده‌اند، خودروهای کشور بسیار فرسوده هستند و قدمت ۲۰تا ۲۵سال در شهر‌ها تردد می‌کنند که حجم و میزان مصرف سوخت و آلودگی هوا را افزایش می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ۱۷خودروسازی داخلی که برند هستند، قطعه و محصول تولید می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند مشکل اساسی دارند، تصریح‌کرد: در مشروح مذاکرات شفاهی قانون حمایت از خودروهای داخلی آمده است که حمایت از آنها ۵سال باشد اما به دلیل این‌که مجلس‌‌ها تکرار نمی‌شوند و ثبات مدیریتی نیز وجود ندارد این موضوع به فراموشی سپرده شده است.

بعد از ۴سال حمایت ویژه از داخلی‌‌ها واردات خودرو آزاد شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که باید از خودروساز‌ها در قالب یک پکیج ویژه به مدت ۵سال حمایت کنیم و بعد از آن واردات آزاد باشد، گفت: خودروهای وارداتی نباید با این عوارض واردات بالا به دست مردم برسند، مردم هیچ گناهی ندارند که نمی‌توانند خودرو خوب استفاده کنند، به دلیل این‌که همیشه این مسأله گفته شده است که عده بسیار زیادی بیکار می‌شوند.

باستانی با اشاره به این‌که افرادی که با تعطیلی خودروسازی‌‌ها بیکار می‌شوند، کارگران و کارکنان خودروسازی‌ها و قطعه‌سازان هستند، ادامه‌داد: سؤالی که در این زمینه ایجاد می‌شود این است که چرا باید این خودروسازی‌‌ها بیکار شوند، صحبت این بوده است که اگر از خودروساز حمایت نکنید خودروساز و قطعه‌ساز تعطیل می‌شود که این مسأله از اساس غلط است.

وی با تأکید بر این‌که از مجلس شورای اسلامی سوم حمایت از خودروسازی‌ها شروع شده و تاکنون ۳۰سال است که از خودروسازان حمایت می‌کنیم، عنوان‌کرد: این حمایت‌ها باید تا کجا ادامه داشته باشد، براساس سقف تعیین شده خودروسازی‌‌ها باید خود را کوچک‌سازی، تقویت و به‌روزرسانی کنند و قطعه‌سازان نیز مطابق با شرایط جدید قطعه باکیفیت بسازند و مردم نیز بهره لازم را ببرند، چرا نباید مردم خودرو با کیفیت و ایمن استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در سال‌جاری لابی داخلی حتی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را نیز افزایش داده است، گفت: باید در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یک بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را روشن کنیم، اگر قرار است حمایتی صورت بگیرد و بعد از یک مدت مقرر این بسته حمایتی قطع و واردات خودروهای خارجی آزاد شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که برخی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارند که به اندازه کافی از خودروسازان حمایت شده است، ادامه‌داد: پیشنهاد ما این است که بعد از ۴سال حمایت از خودروسازی‌های داخلی تحولی در این صنعت صورت بگیرد اما منتقدین اعتقاد دارند که چنین اتفاقی صورت نمی‌گیرد.

دولت بیش از سهم خود در خودروسازی‌‌ها دخالت می‌کند

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر این‌که باید نخ حمایت دولت از خودروسازان کنده شود، خاطرنشان‌کرد: در برخی خودروسازی سهم دولت ۱۳درصد است اما بیش از میزان سهم خود دولت در آن واحد تولیدی دخالت می‌کنند و حتی مدیرعامل را نیز انتخاب می‌کند، خودروساز‌ها نیز بیش از ۱۳درصد از دولت حمایت مستقیم و غیرمستقیم خواستار هستند و مردم نیز بیش از ۱۳درصد از دولت انتظار دارند تا در این صنعت تحول ایجاد کند.