مزایده‌ای به قیمت بیکاری هنرمندان!

چوب حراج بر تن خانه تدین سمنان خورد مزایده‌ای به قیمت بیکاری هنرمندان! گروه اجتماعی- خانه‌ تدین سمنان واقع در خیابان طالقانی این شهر و متعلق به یکی از تجار معتبر سمنانی است. قدمت این بنا به اواخر دوره قاجاریه برمی‌گردد. خانه‌ تدین که از نمونه‌های ممتاز معماری سنتی ایران به شمار می‌رود، دارای حوضخانه، […]

چوب حراج بر تن خانه تدین سمنان خورد

مزایده‌ای به قیمت بیکاری هنرمندان!

گروه اجتماعی- خانه‌ تدین سمنان واقع در خیابان طالقانی این شهر و متعلق به یکی از تجار معتبر سمنانی است. قدمت این بنا به اواخر دوره قاجاریه برمی‌گردد. خانه‌ تدین که از نمونه‌های ممتاز معماری سنتی ایران به شمار می‌رود، دارای حوضخانه، تالارهای زمستان‌نشین و تابستان‌نشین، اصطبل، آشپزخانه، حیاط مرکزی و معماری گودال باغچه است که یکی از تکنیک‌های معماری ایرانی به شمار می‌رود. بادگیر بلند و حجیم بخش تابستان‌نشین نیز یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این بناست. این خانه تاکنون در اختیار فعالان حوزه صنایع‌دستی استان سمنان بوده است و بیش از ۲۰صنعتگر و هنرمند صنایع‌دستی در این مکان مشغول فعالیت بوده‌اند اما خبر‌‌‌ها حاکی از این است که صندوق احیا بناهای تاریخی، در نظر دارد این مکان را به مزایده بگذارد. این خبر با واکنش‌های تندی از سوی فعالین حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، سرپرست صنعتگران و هنرمندان خانه صنایع‌دستی تدین و همچنین برخی از مسؤولین سابق اداره‌کل گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان مواجه شده است.

محمدرسول ابراهیمیان، سرپرست خانه صنایع‌دستی تدین در گفت‌وگو با خبرنگار مناقصه‌مزایده گفت: صندوق احیای آثار باستانی در نظر دارد خانه تدین را در مزایده قرار دهد. روند به مزایده گذشتن برخی خانه‌های تاریخی در کشور مدتی است که آغاز شده است اما نه تنها بازخورد مثبتی در حوزه گردشگری به وجود نیامده بلکه باعث بیکاری تعداد زیادی از هنرمندان و صنعتگران این حوزه شده است

وی ادامه داد: خانه صنایع‌دستی تدین با بیش از ۲۰نفر هنرمند در این حوزه به فعالیت می‌پردازد که با واگذاری این خانه به بخش خصوصی این نفرات بیکار می‌شوند.

ابراهیمیان ضمن ابراز امیدواری به ادامه ی فعالیت هنرمندان در این خانه تاریخی گفت: تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندیم تا از وقوع این اتفاق جلوگیری کنیم.

سرپرست خانه صنایع‌دستی تدین سمنان با اشاره کاربری پذیرایی اقامتی اکثر بناهای تاریخی پس از واگذاری به بخش خصوصی عنوان کرد: اکنون این خانه میزبان کارگاه‌های متعدد آموزشی و همچنین غرفه‌های فروش صنایع‌دستی می‌باشد. با توجه به این‌که مکان دیگری نیز برای فعالیت در نظر گرفته نشده است واگذاری این خانه به بخش خصوصی و تبدیل آن به مرکز اقامتی و پذیرایی ضربه بزرگی را بر پیکره صنایع‌دستی و فرهنگ اصیل استان سمنان وارد می‌سازد.

تجربه نشان داده است که تبدیل وضعیت این‌گونه بنا‌های تاریخی در کشور سرانجام خوشایندی در پی ندارد. حال باید ببینیم در روز‌های پایانی سال تولید و اشتغال با واگذاری خانه تدین استان سمنان و تبدیل آن به سفره خانه ی سنتی آیا بر تعداد هنرمندان و صنعتگران بیکار کشور افزوده خواهد شد و یا با مساعدت مسؤولین امر این مکان در اختیار فعالان همچنان در اختیار فعالان صنایع‌دستی استان سمنان قرار خواهد گرفت؟