قلک‌شدن صندوق نوآوری و شکوفایی برای دستگاه‌های دولتی!

رییس صندوق نوآوری مطرح کرد قلک‌شدن صندوق نوآوری و شکوفایی برای دستگاه‌های دولتی! رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که دستگاه‌های دولتی در زمان انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان از ارایه اعتبارات طرح‌ها به دلیل کسری بودجه خودداری می‌کنند، لذا این شرکت‌ها برای اجرای این طرح‌ها اقدام به دریافت تسهیلات صندوق می‌کنند، گفت: در […]

رییس صندوق نوآوری مطرح کرد

قلک‌شدن صندوق نوآوری و شکوفایی برای دستگاه‌های دولتی!

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که دستگاه‌های دولتی در زمان انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان از ارایه اعتبارات طرح‌ها به دلیل کسری بودجه خودداری می‌کنند، لذا این شرکت‌ها برای اجرای این طرح‌ها اقدام به دریافت تسهیلات صندوق می‌کنند، گفت: در نهایت اعتبارات این طرح‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا نمی‌شود، از این رو این شرکت‌ها ورشکست می‌شوند؛ به همین دلیل ما برای جلوگیری از این امر اعتبارات طرح‌ها را در بانک‌ها بلوکه می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، بهروز سلطانی در نشست خبری درباره اظهارات اعلام شده در خصوص تغییر اساسنامه، افزود: دستگاه‌ها یا ادارات هزینه‌ای هستند و یا مانند بانک‌ها سرمایه‌ای محسوب می‌شوند. نهادهای هزینه‌ای به این صورت است که دولت هر سال پولی به نهاد‌‌ها ارایه می‌دهد و در طول سال آن را هزینه کرده و در سال بعد مجدداً اعتباراتی به آنها داده می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که دولت چنین پولی را ندارد، اظهار کرد: براساس اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی، این صندوق یک نهاد سرمایه‌ای است؛ از این رو باید پول خود را در بانک‌ها بلوکه کرده و از محل سود آن برای هزینه‌های خود صرف کند.

سلطانی با اشاره به برخی انتقادات در خصوص آن‌که باید از اصل پول صندوق اقدام به سرمایه‌گذاری شود، اضافه کرد: در این صورت اصل اعتبارات این صندوق پایان می‌یابد که در این صورت امکان اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان وجود نخواهد داشت، ولی اگر هیأت امنای صندوق تشکیل جلسه دهند و این امر مصوب شود، ما مشکلی برای اجرای مصوبات نداریم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: ولی اعتقاد ما بر این است که این صندوق باید همانند شرکت‌های دانش‌بنیان اقتصادی فکر کند، چرا که اعتبارات هزینه‌ای از سوی دولت به نهادهایی چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم پرداخت می‌شود.

موازی‌کاری دستگاه‌ها با یکدیگر

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که ۳۰ تا ۳۵درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌ها مستقر هستند، گفت: ۳۳درصد در مراکز رشد پزشکی، ۲۰درصد از شرکت‌ها در مناطق آزاد و مرتبط با وزارتخانه‌های صنعتی و ۵درصد مرتبط با ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هستند.

وی با تأکید بر این‌که هر کدام از این دستگاه‌ها دارای سیاست‌گذاری‌های خاصی در ارتباط با صندوق هستند، ادامه داد: هر کدام از این دستگاه‌ها نیز مایل هستند پول‌های صندوق به سمت سیاست‌های آنها حرکت کند، از این رو این صندوق به صورت هیأت امنایی تشکیل شده است و در ترکیبات اعضای آن ۴وزیر وجود دارند و هر کدام می‌توانند مصوبات خود را ارایه و پس از تصویب اجرایی کنند.

سلطانی همچنین اضافه کرد: علاوه بر آن بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیز سیاست‌گذاری‌های خاصی در خصوص این صندوق دارند که می‌توانند این دستگاه‌ها در جلسات هیأت امنا سیاست‌های خود را مصوب و به ما برای اجرا ابلاغ کنند.

وی تأکید کرد: ما هرگز سعی نکرده‌ایم که در جایگاه وزارت علوم و یا معاونت علمی قرار گیریم و البته باید گفته شود که این دستگاه‌ها نباید خود را در جایگاه صندوق ببینند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تأکید بر این‌که در حال حاضر ۵۰درصد شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند، اضافه کرد: این شرکت‌ها نمی‌توانند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند. از این رو ما برنامه داریم که در شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان به جای اعطای تسهیلات به سمت سرمایه‌گذاری حرکت کنیم که در این زمینه این صندوق می‌تواند اقدامات اساسی را انجام دهد.

سلطانی با بیان این‌که نیمی از شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانند برای دریافت تسهیلات به سمت بانک‌ها بروند، اضافه کرد: همه دستگاه‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آنها که کسری بودجه دارند، مایل هستند کسری خود را از طریق صندوق جبران کنند.

وی در این باره توضیح داد: برخی از دستگاه‌های دولتی با شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی قراردادی را امضا کردند و برای پرداخت اولیه این شرکت‌ها به سمت صندوق نوآوری و شکوفایی هدایت شدند تا تسهیلات خود را از طریق این صندوق دریافت کنند.

سلطانی اضافه کرد: این شرکت‌ها نیز پروژه‌ها را اجرایی و محصول مورد نظر را به دستگاه‌های اجرایی تحویل داده‌اند که در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است؛ ولی در این رابطه از پرداخت تعهدات مالی خود از سوی دستگاه‌ها خودداری شده است. این امر موجب شده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان به ورطه ورشکستگی نزدیک شوند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات این صندوق را دریافت کرده‌اند و باید بازپرداخت کنند، ولی به دلیل عدم پرداخت دستگاه‌های دولتی، این شرکت‌ها قادر به بازپرداخت تسهیلات صندوق نیستند و از سوی دیگر دستگاه‌ها با ارسال نامه‌ای به ما اعلام می‌کنند که به دلیل آن‌که ما اعتبارات این شرکت‌ها را نداده‌ایم، شما نیز از این شرکت‌ها درخواست پول نکنید.

به گفته سلطانی، ۱۰ تا ۲۰درصد پول‌های صندوق به چنین شرکت‌هایی اعطاء شده است و از آنجایی که این شرکت‌ها برای بازپرداخت چک داده‌اند، ولی قادر به بازپرداخت این تسهیلات نیستند، لذا در حال حاضر ما به آنها یک فرصت ۳ماهه داده‌ایم که این امر از نظر بازرسان سازمان بازرسی مردود است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص علت چنین پدیده‌ای گفت: علت آن این است که دستگاه‌های دولتی اعتبارات مربوط به یک طرح را بلوکه نمی‌کنند و در نهایت پولی برای بازپرداخت طرح‌ها برای ارایه به شرکت‌ها ندارند، از این رو شرکت‌ها ورشکست می‌شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بدهی دولت به شرکت‌های خصوصی حدود ۹۲هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: بر همین اساس ما برای آن‌که به این ورطه نیفتیم، از ابتدا و زمانی که طرح مصوب می‌شود، کل پول طرح‌ها را در بانک‌ها بلوکه می‌کنیم و آن را خرج نمی‌کنیم که این مدل کسب و کار ما است.