نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین باید از سوداگران و سفتهبازان مالیات گرفت نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: ثبت سفارش از طریق سیستم بانکی ۴کشور چین، کره، ترکیه و هند که بخشنامه معاون اول رییسجمهور است، نشان میدهد ما در این کشورها مازادهایی داریم که قابل انتقال نیست. مجیدرضاحریری در گفتوگو […]
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین
باید از سوداگران و سفتهبازان مالیات گرفت
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: ثبت سفارش از طریق سیستم بانکی ۴کشور چین، کره، ترکیه و هند که بخشنامه معاون اول رییسجمهور است، نشان میدهد ما در این کشورها مازادهایی داریم که قابل انتقال نیست.
مجیدرضاحریری در گفتوگو با ایلنا درباره عرضه ارز توسط صرافیها به شرط داشتن پاسپورت، ویزا، بلیت مسافرت، کارت ملی و… گفت: اینگونه سیاستهای شتابزده و مقطعی صرفاً در راستای کاهش یا افزایش تعداد افراد در انتظار ارز است.
وی ادامهداد: موضوع اصلی این است که چرا افراد برای تهیه ارز خرد به جای بانکها به صرافیها مراجعه میکنند؟ هدایت خرید و فروش ارز مردم بهسوی بانکها این حسن را دارد که کنترلپذیر است و سازوکار مشخصی دارد، در حالیکه صرافیها سازوکار مشخص ندارند و براساس نفع شخصی معامله میکنند بهطوریکه در تابلو، قیمت دلار را ۴۵۰۰تومان میزنند ولی در صورت مراجعه ۴۸۰۰تومان به مردم میفروشند.
وی در مورد سیگنال بازار گفت: از طریق عملکرد نیروهای عرضه و تقاضا میتوان دریافت که در حال حاضر تقاضا بالاتر از عرضه است و در بازار عدم تعادل وجود دارد. در مورد این عدم تعادل، بانک مرکزی باید آمار درآمدهای ارزی را بهصورت شفاف ارایه دهد تا تحلیل درستی داشته باشیم.
وی افزود: با حساب سرانگشتی میتوان دریافت ما ۲۰میلیارددلار مازاد ارزی داریم. مسأله مهم این است که از این رقم چه میزان در کنترل و چه میزان خارج از کنترل بانک مرکزی است و احتمالاً در کشورهایی است که امکان دسترسی حوالهای و نقدی وجود ندارد، بهطوریکه در طی ۵ یا ۶ماه اخیر چندین بار در این زمینه سیاستگذاری شده است.
وی ادامهداد: محدود کردن ثبت سفارش با ارز متقاضی به سیستم بانکی، ثبت سفارش از طریق سیستم بانکی ۴کشور چین، کره، ترکیه و هند که بخشنامه معاون اول رییسجمهور است، نشان میدهد ما در این کشورها مازادهایی داریم که قابل انتقال نیست.
وی اظهارداشت: با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا این تحولات تقریباً قابل پیشبینی بود و این احتمال میرفت که ما در گردشهای مالی تحت فشار خواهیم بود و باید به دنبال پیاده کردن سناریوهای جایگزین و در دست مطالعه باشیم.
وی با انتقاد از کاهش سود بانکی گفت: وقتی نرخ ارز را کاهش میدادیم باید تبعات سرازیر شدن نقدینگی به بازارهایی مانند طلا و ارز را پیشبینی میکردیم که نشاندهنده خلأ چشمانداز در سیاستهای اقتصادی است. همانطور که دیدیم اقداماتی مانند پیشفروش سکه نتوانست بر روند بازار تأثیرگذار باشد و تبعات افزایش نرخ ارز بر زندگی آحاد مردم را کاهش دهد.
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین ضمن موافقت با اخذ مالیات از سفته بازان گفت: به باور بنده مالیاتستانی نه تنها از ارز، بلکه تمامی تراکنشهای بانکی باید صورت پذیرد همانطور که در اقتصادهای پیشرفته و به سامان رایج است.
وی گفت: دولت باید به حسابهای آحاد مردم دسترسی داشته و آن را رصد کند. دولت تقریباً در مورد حسابهای مربوط به فعالیتهای اقتصادی و تجاری اطلاعات لازم جهت اخذ مالیات را دارد، اما در مورد حسابهای شخصی که گردش مالی سالانه آنها غیرطبیعی است از جمله بسیاری از سوداگران بازار ارز، باید اهتمام مضاعفی به خرج دهد تا اطلاعات لازم در اختیار مراجع مالیاتی قرار بگیرد.
وی ادامهداد: طبیعی است کسی که ارز مسافرتی تقریباً ۵- ۶هزار دلاری نیاز دارد ترسی از رصد حساب خود ندارد، اما کسی که میلیاردها دلار ارز کشور را در جهت نفع شخصی برای خرید مسکن و آپارتمان انتقال میدهد و از چرخه اقتصادی خارج میکند باید پاسخگو باشد. عملی که به مراتب زیان بارتر از قاچاق است که حداقل کالایی را وارد کشور میکند.
این کارشناس بازرگانی خواستار سیاستزدایی از رویکردهای اقتصادی شد و گفت: واقعیت این است که اتفاقات اقتصادی ما با وجود داشتن شکل اقتصادی، ریشه و منشأ سیاسی دارند. با وجود اینکه از صدر تا ذیل مسؤولین کشور از مشکلات اقتصادی کشور آگاه هستند و حل مشکلات اقتصادی آحاد مردم را در اولویت میدانند اما اهتمام لازم در راستای زدودن آنها صورت نمیگیرد.
وی گفت: با وجود رویکرد سیاسی به اقتصاد کشور، اقتصاد فینفسه ضعیف ما تبدیل به نقطه ضعف کشور شده که میتواند در بلندمدت کشور را با مشکلات جدی روبهرو کند. این رویکرد باعث گسترش فساد در اقتصاد و عدم شفافیت جهت فعالیت اقتصادی سالم شده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.