قایقرانی در آب‌های رودخانه‌ هراز

  پیمایش و قایقرانی در رودخانه‌های مازندران، فصل جدیدی از طبیعت‌گردی، ورزش و تفریح را در دیار همیشه بهشت، کلید می‌زند. به گزارش مهر، ۱۲۰شاخه رودخانه به طول ۷ هزار کیلومتر در مازندران جریان دارد و برخی ازجمله رودخانه وحشی هراز، مستعد ورزش‌های آبی و قایقرانی است. رفتینگ یا قایقرانی در رودخانه وحشی یکی از […]

 

پیمایش و قایقرانی در رودخانه‌های مازندران، فصل جدیدی از طبیعت‌گردی، ورزش و تفریح را در دیار همیشه بهشت، کلید می‌زند.

به گزارش مهر، ۱۲۰شاخه رودخانه به طول ۷ هزار کیلومتر در مازندران جریان دارد و برخی ازجمله رودخانه وحشی هراز، مستعد ورزش‌های آبی و قایقرانی است. رفتینگ یا قایقرانی در رودخانه وحشی یکی از جذاب‌‌ترین فعالیت‌های توریستی و طبیعت‌گردی است که در آن مسافران سوار بر قایق‌های بادی مخصوص در رودخانه‌ها سفرکرده، از میان مناظر طبیعی نظیر جنگل‌ها، کوه‌ها، دشت‌‌ها و روستا‌ها گذر کرده، و از تماشای طبیعت سوار بر قایق و عبور از امواج رودخانه لذت می‌برند.

رفتینگ در دنیا طرفداران بسیاری دارد و شرکت‌های مسافرتی و کلوپ‌های ورزشی زیادی در دنیا اقدام به برگزاری چنین سفرهایی می‌کنند. اجرای این سفر‌ها تخصصی بوده و برای اجرا از راهنماهای رودخانه حرفه‌ای و تجهیزات ویژه استفاده می‌شود. سفرهای توریستی رفتینگ می‌توانند با سایر فعالیت‌های طبیعت‌گردی و ماجراجویانه نظیر کمپینگ، جنگل‌نوردی، دوچرخه‌سواری، روستاگردی، سوارکاری و… ترکیب شوند.

کیانوش محرابی، برگزارکننده جشنواره رفتینگ، در این زمینه می‌گوید: این جشنواره برای تمام کسانی که در صنعت رودخانه هستند یک فرصت مناسب بوده تا در یک‌جا جمع شده و دانش و تجربه خود را به اشتراک گذاشته و درنتیجه آن، این فعالیت فوق‌العاده، رشد و توسعه یابد.

امروزه رفتینگ یا قایقرانی در رودخانه‌های وحشی یکی از پرطرفدار‌ترین شاخه‌های گردشگری محسوب می‌شود و علاقه‌مندان بی‌شماری دارد

رییس هیأت‌مدیره انجمن رفتینگ ایران اظهار داشت: امروزه رفتینگ یا قایقرانی در رودخانه‌های وحشی یکی از پرطرفدار‌ترین شاخه‌های گردشگری محسوب می‌شود و علاقه‌مندان بی‌شماری دارد. این فعالیت تفریحی-ورزشی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز بوده و یکی از بهترین نمونه‌های سفرهای اکوتوریستی، توریسم ماجراجویانه و ورزشی به‌حساب می‌‌آید.

وی افزود: رفتینگ یکی از پرطرفدار‌ترین شاخه‌های گردشگری بوده و شرکت‌های بسیاری در سراسر دنیا به‌صورت تخصصی اقدام به طراحی و اجرای این‌گونه سفر‌ها می‌کنند.

عضو هیأت‌مدیره فدراسیون جهانی رفتینگ افزود: رفتینگ به‌عنوان فعالیتی اکوتوریستی باعث رشد اقتصادی و فرهنگی معجزه‌آسایی در بسیاری از کشورهای دنیا شده است، چراکه بیش‌تر رودخانه‌ها در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی واقع‌شده یعنی مناطقی که قابلیت پذیرش هیچ نوع گردشگری را نداشته و رفتینگ تنها گزینه ممکن بوده و باعث اشتغال بسیاری از روستاییان به‌عنوان راهنما، آشپز، مسؤول تدارکات، باربر، راننده و… شده است.

رییس کمیته رفتینگ توریستی در فدراسیون جهانی ادامه داد: رفتینگ فعالیتی مهیج، ماجراجویانه، تفریحی و ورزشی است و در طبیعت انجام می‌شود، لذا فعالیتی اکوتوریستی بوده که توریسم ماجراجویانه و ورزشی را در دل خود دارد و از تمام اصول اکوتوریسم تبعیت می‌کند، همان‌گونه که می‌دانیم اکوتوریسم یعنی سفر مسؤولانه به محیط‌های طبیعی که باعث حفاظت از محیط طبیعی شده و نفع جوامع محلی را در برداشته باشد.

درعین‌حال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران نیز بابیان این‌که رفتینگ در رودخانه هراز مازندران با اقبال گردشگران علاقه‌مند همراه است می‌گوید: تور رفتینگ رودخانه هراز که یکی از مهم‌ترین رودخانه مازندران به شمار می‌آید توسط تیم کارشناسی انجمن رفتینگ ایران در حال اجراست.

تور رفتینگ رودخانه هراز که یکی از مهم‌ترین رودخانه مازندران به شمار می‌آید توسط تیم کارشناسی انجمن رفتینگ ایران در حال اجراست

دلاور بزرگ نیا رودخانه هراز یکی از رودخانه‌های دایمی استان مازندران است که به دلیل وجود مناطق زیبا و بکر در حاشیه این رودخانه به‌ویژه در فصول بهار و تابستان و همجواری با دیگر جاذبه‌های طبیعی چون چشمه آب‌معدنی لاریجان و آماده بودن امکانات رفاهی و اقامتی مورد اقبال خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

انجمن رفتینگ ایران یک جشنواره بزرگ در رودخانه هراز برگزار خواهد کرد، رودخانه زیبای هراز در روزهای بهاری خود شاهد متفاوت‌‌ترین جشنواره تفریحی _ ورزشی خواهد بود، رویدادی که با وقوع آن پرونده جدیدی از قابلیت‌های گردشگری مازندران در ابعاد ملی و بین‌المللی بازخواهد شد.

از سوی دیگر اهداف بلندمدت این جشنواره، تشویق دیگر کشور‌ها و مناطق به انجام کاری مشابه و ثبت روز بین‌المللی جشنواره بین‌المللی رفتینگ در مکان‌های مختلف سراسر جهان است.

کارگاه‌های آموزشی، مسابقات، برنامه‌های سرگرم‌کننده، تمیز کردن رودخانه، کارگاه نجات رودخانه برای آتش‌نشانان و ناجیان تور لیدر‌ها و سایر افراد علاقه‌مند، آشنایی کارگاهی رفتینگ برای مدیران استان مازندران، مدیران هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی و راهنمای تور، کارگاه زنان کارآفرین برای مردم محلی، حفاظت رودخانه، رفتینگ عمومی و رفتینگ کودکان ازجمله برنامه‌های متنوع و جذاب این جشنواره است.

این جشنواره از ۲۸ اردیبهشت تا دوم خرداد بر روی رودخانه هراز در استان مازندران با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار می‌شود. ترویج اکوتوریست رودخانه‌ای و رفتینگ امن و استاندارد در ایران، توسعه حفاظت رودخانه در ایران، توسعه رودخانه و نجات سیل در ایران، آشنایی مردم محلی با فعالیت‌های رودخانه و اشتغال‌زایی مرتبط با آن و معرفی قایق‌سواری برای همه ازجمله اهداف این جشنواره عنوان‌شده است.