معاون وزیر نفت:بدهی ۳۷ هزار میلیارد ریالی شرکت پالایش و پخش صحت ندارد

  سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری برای نوسازی پالایشگاه‌ها معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اعلام این‌که میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی کشور را به این شرکت یکهزار و ٢٠٠ میلیارد ریال است، گفت: ۱۴ میلیارد دلار برای بهسازی و نوسازی پالایشگاه‌های کشور و افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی سرمایه‌گذاری می‌شود. به […]

 

سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری برای نوسازی پالایشگاه‌ها

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اعلام این‌که میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی کشور را به این شرکت یکهزار و ٢٠٠ میلیارد ریال است، گفت: ۱۴ میلیارد دلار برای بهسازی و نوسازی پالایشگاه‌های کشور و افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی سرمایه‌گذاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار روزنامه مناقصه‌مزایده، عباس کاظمی در نشست خبری روز گذشته در حاشیه بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بیان کرد: شرکت ملی پالایش و پخش ادعای سازمان امور مالیاتی در خصوص میزان ٣٧ هزار میلیارد ریال بدهی را قبول ندارد و برای رفع ابهام‌های موجود رایزنی و گفت‌و‌گو خواهیم کرد.

وی، با بیان این که شرکت ملی پالایش و پخش آمادگی تسویه ماهانه مالیات ارزش افزوده فروش فرآورده‌های نفتی و مالیات بر عملکرد را دارد، اظهار کرد: ادعای سازمان امور مالیاتی در خصوص ارزش افزوده فروش نفت خام است که این امر به ما مربوط نمی‌شود زیرا ما تنها ضامن پالایشگاه‌ها برای دریافت نفت هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ادعای دیگر بدهی مالیاتی شرکت را ناشی از ارایه سوخت مجانی به نیروگاه‌ها می‌داند. وی می‌گوید: این موضوع به هیچ عنوان مورد پذیرش ما نیست چون ما در قبال تأمین سوخت نیروگاه‌ها پولی دریافت نمی‌کنیم که مالیات آن را پرداخت کنیم.

وی در مورد مسدود شدن حساب حقیقی و حقوقی پالایشگاه‌های کشور گفت: این امر به شرکت پالایش و پخش ربطی ندارد زیرا ما با پالایشگاه‌ها مراوده مالی نداریم و تنها به عنوان ضامن در کنارشان قرار داریم.

کاظمی ادامه داد: حساب شرکت و مدیران پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به هیچ عنوان مسدود نبوده و نیست.

وی، در خصوص ادعای شرکت فرودگاه‌های کشور در مورد ٦٠ میلیارد ریال بدهی شرکت پالایش و پخش اظهار کرد: براساس مصوبه دولت ملزم به پرداخت دو درصد ارزش افزوده نیستیم و ظاهرا آقایان از این موضوع بی‌اطلاع هستند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی کشور را به این شرکت یکهزار و ٢٠٠ میلیارد ریال اعلام کرد.

افزود: به دلیل تولید بالای مازوت در پالایشگاه‌های کشور، بیشتر پالایشگاه‌ها دارای سودآوری کمی هستند که در نظر داریم این فرایند‌ها را اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس قرار است تولید مازوت در پالایشگاه‌های کشور به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته و در مقابل تولید بنزین استاندارد در کشور افزایش یابد.

این مقام مسؤول با بیان این‌که ۹ پالایشگاه کشور روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت را پالایش می‌کنند، ادامه داد: از اوایل سال آینده با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ایران صادرکننده بنزین خواهد شد.

** گسترش دامنه توزیع بنزین یورو۴ به ۱۵ شهر

وی در ادامه به افزایش تولید بنزین یورو۴ در کشور اشاره کرد و گفت: در نظر داریم به‌زودی شبکه توزیع بنزین یورو ۴ را گسترش داده و از ۸ به ۱۵ شهر افزایش دهیم.

کاظمی با بیان این‌که با سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در نوسازی پالایشگاه‌های ایران مذاکره شده است، گفت: قرار است شماری از پالایشگاه‌ها از جمله پالایشگاه آبادان، اصفهان، تهران و بندرعباس بهسازی شوند.

عرضه بنزین دونرخی ٤ ماه بعد از ابلاغ مصوبه دولت

کاظمی، در خصوص عرضه دو نرخی بنزین گفت: در صورت ابلاغ مصوبه از سوی دولت تا مهرماه بنزین دونرخی عرضه خواهد شد.

وی گفت: همچنان بر این باوریم که بهترین گزینه برای عرضه بنزین، تک نرخی بودن است و قطعاً ما پیشنهادی برای دونرخی بودن ارایه نخواهیم کرد.

کاظمی، در مورد میزان استفاده از بنزین دو نرخی در کشور یادآور شد: براساس تجربه، مردم رغبتی به استفاده از بنزین نرخ دوم ندارند و کم‌تر از ٢ درصد مردم مصرف‌کننده این بنزین خواهند بود.

وی، با اشاره به آثار منفی دو نرخی بودن بنزین گفت: آثار منفی این طرح را در بخش حمل و نقل و مناسبات اقتصادی شاهد خواهیم بود چون متأسفانه محاسبات حمل و نقل براساس نرخ دوم صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان این که قیمت بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد، گفت: همچنان باوجود پایین آمدن قیمت جهانی نفت برای بنزین یارانه پرداخت می‌کنیم؛ ولی برنامه‌ای برای افزایش مجدد نرخ بنزین در دولت وجود ندارد.

 

کاظمی، در مورد میزان سهمیه و تعیین قیمت بنزین گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیشنهاد دهنده طرح نبوده، بنابراین هر زمان که دولت در هیأت دولت هر نرخ و شیوه توزیعی را به تصویب برساند، از زمان ابلاغ مصوبه ملزم به اجرا خواهیم بود.