منابع طرح تحول سلامت با مصارف آن همخوانی ندارد

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران منابع طرح تحول سلامت با مصارف آن همخوانی ندارد عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که منابعی که به طرح تحول سلامت تزریق شده با مصارف آن همخوانی ندارد، گفت: هرچند امروز مسؤولان به این مشکلات اشاره می‌کنند اما باید از ابتدای طرح به درستی آن را بررسی کرده […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران

منابع طرح تحول سلامت با مصارف آن همخوانی ندارد

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که منابعی که به طرح تحول سلامت تزریق شده با مصارف آن همخوانی ندارد، گفت: هرچند امروز مسؤولان به این مشکلات اشاره می‌کنند اما باید از ابتدای طرح به درستی آن را بررسی کرده و مسایل امروز را پیش‌بینی می‌کردند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق تهران، محمدنجفی‌عرب تصریح ‌کرد: سال۹۷ برای صنعت دارو سال آسانی نخواهد بود. دارو از یک‌سو متأثر از فضای کلی اقتصاد کشور است و مثل تمام کسب ‌و کار‌‌‌ها از مسایلی مثل تغییرات نرخ ارز و پیش‌بینی ناپذیری اقتصاد ایران رنج می‌برد.

وی افزود: از سوی دیگر علاوه بر تمام مشکلات عمومی کسب‌وکار، صنعت دارو به بیماری‌هایی مبتلاست که مترتب بر طرح تحول سلامت است. به دلیل عدم پیش‌بینی‌های دقیق در این طرح، منابعی که به طرح تحول سلامت تزریق شده با مصارف آن همخوانی ندارد. هرچند امروز مسؤولان به این مشکلات اشاره می‌کنند اما باید از ابتدای طرح به درستی آن را بررسی کرده و مسایل امروز را پیش‌بینی می‌کردند.

نجفی‌عرب گفت: ورودی و خروجی طرح تحول سلامت انطباقی باهم ندارد. به همین دلیل صنعت دارو اعم از خدمات و تولید تحت تأثیر این مشکلات با چالش‌های متعدد روبه‌رو شده است. بیمارستان‌های دولتی در پرداخت مطالبات فعالان حوزه دارو تأخیر دارند و تأخیر پرداخت‌ها بیش از یک سال است.

وی با بیان این‌که طبیعی است در این شرایط شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی برای تأمین منابع جاری تا جای ممکن از نظام پولی و بانکی کشور استفاده کنند، افزود: اما اکنون این ظرفیت پر شده است و به اجبار باید و از دیگر منابع مصارف جاری را مدیریت کرد. این مسأله باعث شده کسب‌وکارهای حوزه دارو به دنبال تعدیل کسب‌وکار و محدود کردن آن باشند و خودشان را با شرایط جدید وفق دهند.

این فعال اقتصادی ادامه‌ داد: متأسفانه در شرایطی که بیکاری مشکل بزرگ کشور است بسیاری از شرکت‌ها مجبور شدند نیروی انسانی‌شان را تعدیل کنند. این در شرایطی که صنعت داروی ایران حتی در زمان جنگ اقتصادی عمل کرده و از حوزه‌های فعال و توسعه یافته اقتصاد کشور است. با توجه به این شرایط به نظر نمی‌رسد که سال آینده برای فعالان صنعت دارو آسان بگذرد.