۵ مدعی قهرمانی یورو ۲۰۱۶، آماده‌تر از همیشه

  تیم‌های ملی فرانسه، آلمان، اسپانیا، بلژیک و ایتالیا مدعیان اصلی قهرمانی در یورو ۲۰۱۶ هستند که آماده‌تر از همیشه برای کسب قهرمانی اروپا در تابستان دندان تیز کرده‌اند. به گزارش ایسنا، یورو ۲۰۱۶ چندی دیگر در فرانسه شروع می‌شود و برای اولین بار ۲۴ تیم قاره اروپا برای کسب قهرمانی در قاره برابر هم […]

 

تیم‌های ملی فرانسه، آلمان، اسپانیا، بلژیک و ایتالیا مدعیان اصلی قهرمانی در یورو ۲۰۱۶ هستند که آماده‌تر از همیشه برای کسب قهرمانی اروپا در تابستان دندان تیز کرده‌اند. به گزارش ایسنا، یورو ۲۰۱۶ چندی دیگر در فرانسه شروع می‌شود و برای اولین بار ۲۴ تیم قاره اروپا برای کسب قهرمانی در قاره برابر هم به میدان می‌روند. در این بین نگاهی خواهیم انداخت به ۵ مدعی قهرمانی در این رقابت ها.

فرانسه میزبان یورو ۲۰۱۶

میزبان این دوره از رقابت‌ها یکی از تیم‌هایی است که خیلی‌ها به قهرمانی این تیم امید بستند. خروس‌های فوتبال اروپا چند سالی است که از فرمت خوب خود دور بودند ولی با این حال هنوز هم یکی از مدعیان جدی قهرمانی محسوب می‌شوند. آن‌ها در جام جهانی قبلی نیز شروع خوبی داشتند و هر ۳ دیدار خود در مرحله مقدماتی را با برد به پایان رساندند ولی با شکست برابر آلمان که در نهایت به قهرمانی رسید از رسیدن به مراحل بالاتر بازماند. البته غیبت کریم بنزما در این رقابت‌ها می‌تواند خبری حاشیه‌ای برای آن‌ها باشد. فدراسیون فوتبال فرانسه ماه پیش، طی حکمی بنزما را از حضور در تیم ملی این کشور محروم کرو، دلیل این حکم، اتهام باج خواهی این بازیکن از متئو والبوئنا بود. با این وجود شماره ۹ رئالی‌ها نمی‌تواند فرانسه را در یورو ۲۰۱۶ همراهی کند. فرانسه قبلاً دو بار میزبان رویدادهای مهم بوده است و هر دو بار هم به قهرمانی رسیده است و اجازه نداده است تا جام از این کشور بیرون برود. یک بار در جام ملت‌های اروپای ۱۹۸۴ و یک بار هم در جام جهانی ۱۹۹۸ توانستند به این مهم برسند. البته فقط تاریخ نیست که فرانسوی‌ها می‌توانند به آن دل خوش باشند بلکه فرم خوب این تیم نیز غیرچشم پوشی است. برتری در ۶ بازی از ۷ بازی اخیر به خوبی نشان می‌دهد که دشان و تیمش آماده این رقابت‌ها هستند. تنها باخت آن‌ها برابر انگلیسی در حالی بود که بازیکنان این تیم متأثر از حملات تروریستی پاریس بودند. در غیاب بنزما قرار است آنتونی مارسیال و اولیویه ژیرو جای او را پر کنند که از این بین فرم خوب مارسیال بسیار امیدوار کننده بوده است. علاوه بر او دیمتری پایت نیز بازیکن خوبی است که در وستهام به خوبی درخشیده است. همچنین آنتونی گریزمان دیگر بازیکنی است که می‌تواند باعث امیدواری میزبان یورو باشد.

کینگزلی کومان می‌تواند یکی از چهره‌های خوب فرانسه در یورو ۲۰۱۶ باشد.

آلمان

قهرمانی جام جهانی یکی دیگر از مدعیان قهرمانی در یورو ۲۰۱۶ است. برتری ۴ بر یک برابر ایتالیا در بازی آخر دوستانه به خوبی نشان داده است که آن‌ها تا چه حد آماده هستند. البته آن‌ها در بازی‌های آخر خود نیز پر فراز و نشیب بودند. شکست برابر لهستان و ایرلند در انتخابی جام جهانی به خوبی نشان می‌دهد که آلمان ان تیم خوب جام جهانی نیست. یوآخیم لوو با مشکل برای جانشینی فیلیپ لام روبه‌رو بوده است و میرسلاو کلوزه نیز از تیم ملی خداحافظی کرده است که معمولاً عادت به درخشش او در رده ملی داشتیم. غیبت گوندوغان نیز به دلیل مصدومیت یکی دیگر از اتفاقات تلخی است که برای لوو رخ داده است با این حال حضور ستاره‌هایی چون تونی کروس و توماس مولر نشان می‌دهد آلمان هنوز تیم خطرناکی است. آن‌ها انتخابی یورو ۲۰۱۶ را نیز خوب شروع کردند ولی در اواخر بازی‌ها متزلزل ظاهر شدند ولی با این حال به عنوان تیم نخست مسافر فرانسه شدند.

اسپانیا

قهرمان دو دوره قبلی یورو نیز یکی از تیم‌هایی است که می‌توان روی قهرمان آن‌ها در فرانسه حساب باز کرد. یک جام جهانی اسفناک برای ماتادور‌ها باعث شده است تا انگیزه آن‌ها برای جبران مافات زیاد باشد. تیم ملی فوتبال اسپانیا با کسب عنوان قهرمانی در چهاردهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، توانست برای سومین مرتبه فاتح مهم‌ترین تورنمنت فوتبال در اروپا شده و نخستین تیم قاره سبز باشد که به صورت متوالی عنوان قهرمانی این مسابقات را از آن خود کرده است. اسپانیا که پیش از این در سال‌های (۱۹۶۴ و ۲۰۰۸) دو عنوان قهرمانی و (۱۹۸۴) یکبار نایب قهرمان یورو شده بود، با این قهرمانی به آلمان نزدیک‌تر شد و دومین تیم اروپایی نام گرفت که ۳ مرتبه قهرمان جام ملت‌های اروپا شده است. تیم اسپانیا توانست در مرحله مقدماتی یورو ۲۰۱۲ با پیروزی بر تیم‌های جمهوری چک، اسکاتلند، لیتوانی و لیختن‌اشتاین به رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ راه یابد و در گروه C رقابت‌ها در کنار تیم‌های ایتالیا، کرواسی و ایرلند قرا گیرد که با تساوی ۱-۱ در مقابل ایتالیا و پیروزی قاطع ۴-۰ در مقابل ایرلند و با شکست ۱-۰ کرواسی توانست به عنوان تیم اول پا به مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها بگذارد و تیم‌های بزرگ فرانسه و پرتغال را شکست دهد و به فینال رقابت‌ها دست یابد. در فینال بار دیگر در مقابل تیم ملی ایتالیا قرار گرفت اما این بار با تعجب همگان به خصوص فوتبال دوستان با نتیجه ۴-۰ این تیم را شکست داد و با اقتدار و غرور برای سومین بار قهرمان اروپا شد تا زنگ خطر جدی برای پر افتخار‌ترین تیم اروپا یعنی آلمان باشد و بهترین گل زن این رقابت‌ها فرناندو تورس و بهترین بازیکن آندرس اینیستا لقب گرفت. حضور بازیکنانی چون آرتیز آدوریز، کوکه و پاکو آلکاسر و البته دخیا درون دروازه از ماتادور‌ها تیم بزرگی ساخته است که بعد از رفتن کاسیاس و ژاوی همچون قبل قدرتمند به نظر می‌رسد.

بلژیک

آن‌ها نسل طلایی بازیکنان خود را در اختیار دارند. در هر پست که نگاه می‌کنید دو تا ۳ بازیکن نامدار و آماده در تیم ملی بلژیک حضور دارد و همین باعث شده است تا آن‌ها با قدرت به رقابت‌های یورو صعود کنند و در ادامه نیز به عنوان تیم نخست رده‌بندی فیفا انتخاب شوند. این تیم در سال ۱۹۸۶ توانست بهترین نتیجه تاریخ خود را کسب کند و به مقام چهارم رسید. تیم فوتبال بلژیک که با کرواسی، صربستان، اسکاتلند، ولز، مقدونیه همگروه بود توانست به عنوان تیم اول از گروه خود بالا بیاید و به مرحله‌ نهایی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ راه پیدا کند. در این مرحله نیز به جمع ۸ تیم برتر راه یافته‌اند ولی شکست برابر آرژانتین مانع رسیدن آن‌ها به مرحله بعد شد. بازیکنانی چون کورتوا و هازارد از چلسی، فرماییلن از بارسلونا، فلاینی از منچستریونایتد و دمبله و چدلی از تاتنهام و بنتکه در لیورپول فقط نمونه‌هایی از تیم حالا پرستاره ویلموتس برای یورو هستند. کارشناسان معتقد هستند آن‌ها اگر امسال قهرمان یورو نشوند دیگر نمی‌توانند به این مهم برسند. باید ببینیم شیاطین سرخ فوتبال اروپا در این بازی‌ها خاطره ۱۹۸۶ را  تکرار می‌کنند یا خیر.

ایتالیا

ایتالیا همیشه یکی از مدعیان قهرمانی در یورو بوده است. آن‌ها حتی با تیم نه چندان آماده سال ۲۰۱۲ توانستند تا دیدار نهایی برسند ولی تیم پراندلی با ۴ گل برابر اسپانیا شکست خورد و در ادامه در جام جهانی نیز موفق عمل نکرد و در همان دور نخست حذف شد تا با حضور آنتونیو کونته روی نیمکت مربیگری خود برای این رقابت‌ها تلاش کنند. یکی از خبرهای بد برای لاجوردی پوشان نبود مارکو وراتی است که می‌تواند به این تیم ضربه بزند. اکنون دور از ذهن نیست که وراتی را از لیست تیم ملی ایتالیا برای یورو ۲۰۱۶ بیرون بگذاریم. چراکه بازگشت سریع او به مرز آمادگی به این زودی‌‌ها تفاق نخواهد افتاد. وراتی به عنوان یکی از مطمئن‌‌ترین بازیکنان جوان آنتونیو کونته در میانه‌ میدان ایتالیا به حساب می‌آمد. اما با شرایط به وجود آمده وراتی نخواهد توانست با ایتالیا به اردوی پیش از یورو برود. ایتالیا قبلاً در سال ۶۸ با درخشش دینو زوف به قهرمانی در یورو رسید. جام ملت‌های اروپا سال ۱۹۶۸ با قهرمانی ایتالیا به پایان رسید. در آن بازی‌ها دروازه‌بان افسانه‌ای فوتبال ایتالیا درون دروازه بود. دینو زوف، برای ایتالیا در گل یکه تازی می‌کرد و توانست این تیم را با بازی‌های درخشان خود به قهرمانی برساند. تیم ملی فوتبال ایتالیا تا کنون فقط یک بار طعم قهرمانی را در جام ملت‌های اروپا چشیده و آن هم مربوط به سال ۱۹۶۸ میلادی که میزبانی این رقابت‌ها را به عهده داشته به این مهم دست یافت، ایتالیا توانست در این رقابت‌ها تیم‌های شوروی و یوگوسلاوی را در بین ۴ تیم شرکت کننده شکست دهد و خود را قهرمان این رقابت‌ها معرفی کند. تیم ملی ایتالیا تا کنون ۱۷ بار در جام جهانی حضور داشته و همواره یکی از مدعیان کسب عنوان قهرمانی محسوب می‌شود.۴ قهرمانی و دو نایب قهرمانی یک مقام سومی و یک مقام چهارمی گواه این مدعاست. ایتالیا ۲ بار هم میزبان جام جهانی بوده که یک بار در آن قهرمان شده (۱۹۳۴) و یک بار هم بدون باخت سوم شد(۱۹۹۰).در این جام ایتالیا در نیمه نهایی در ضربات پنالتی مغلوب آرژانتین شد.