دومین قرارداد IPC به روس‌ها رسید

  دومین قرارداد IPC به روس‌ها رسید سمیه مهدوی- همکاری و تعامل نفتی ایران و روسیه وارد فاز جدید عملیاتی شده است. روسیه تاکنون به‌عنوان یکی از مشتریان ثابت در امر توسعه میادین ایران بیش‌ترین تفاهمنامه را با مسؤولان نفتی کشورمان به امضا رسانیده به گونه‌ای که می‌توان مدعی شد در این زمینه برای خود […]

 

دومین قرارداد IPC به روس‌ها رسید

سمیه مهدوی- همکاری و تعامل نفتی ایران و روسیه وارد فاز جدید عملیاتی شده است. روسیه تاکنون به‌عنوان یکی از مشتریان ثابت در امر توسعه میادین ایران بیش‌ترین تفاهمنامه را با مسؤولان نفتی کشورمان به امضا رسانیده به گونه‌ای که می‌توان مدعی شد در این زمینه برای خود صاحب رکورد شده است. حال توپ توسعه دو میدان نفتی آبان و پایدار غرب به ارزش ۶۷۴ میلیون دلار آمریکا به اضافه هزینه‌های غیرمستقیم ۶۸ میلیون دلاری به زمین روس‌ها افتاده است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، تفاهمنامه و قرارداد محرمانگی (MOU) میان شرکت ملی نفت ایران و زاروبژنفت روسیه شرکت روسی برای مطالعات در دو میدان نفتی آبان و پایدار غرب، درتیرماه سال گذشته به امضا رسید. پس از آن‌که علی‌کاردر مدیرعامل شرکت نفت و سرگئی کودریاشف، مدیرعامل شرکت زاروبژنفت دست همکاری به سوی یکدیگر دراز کردند، شمارش معکوس برای بررسی این میدان آغاز شد. از آنجایی که بنا بود قراردادهای IPC برپایه مناقصات به متقاضیان و خواهان میادین نفتی و گازی واگذار شوند، این دو میدان نیز همانند قرارداد گازی فاز ۱۱ پارس جنوبی با ترک تشریفات واگذار شدند.

در همین راستا، در  مراسم امضای قرارداد توسعه میادین آبان و پایدار غرب میان شرکت ملی نفت ایران زاروبژنفت روسیه و شرکت دانا انرژی در ساختمان کوشک وزارت نفت با حضور وزیر نفت و مسؤولان شرکت ملی نفت و شرکت زاروبژنفت و همچنین دانا انرژی برگزار شد.

بدین‌ترتیب مقرر شد تا دو میدان نفتی ایران توسط شرکت روسی با نیم قرن سابقه، که فعالیتهای گستردهای در عرصه بینالمللی دارد و بهویژه سالهای زیادی در حوزه بالادستی صنعت نفت ویتنام فعالیت کرده است، توسعه یابد. در این میان سهم مشارکت ۸۰درصدی شرکت روسی و سهم ۲۰درصدی شریک ایرانی این قرارداد را جذاب‌تر می‌کند.

هدف از این قرارداد دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸هزار بشکه در روز و تولید تجمعی اضافی حدود ۶۷ میلیون بشکه طی ۱۰ سال آینده است. در عین حال این قرارداد برای مدت حداکثر ۱۰ سال دیگر و با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

اهم شرح کار نهایی شده در قرارداد حاضر شامل انجام مطالعات مهندسی، تعمیر و مجهز کردن چاه‌ها به پمپ‌های درون چاهی، بازسازی، تعمیر و نوسازی تأسیسات موجود، نصب تفکیک‌گر، نصب جریان‌سنج چند فازی، تبدیل یک حلقه چاه تولیدی به چاه تزریق پساب و… در فاز نخست و خرید و نصب واحد انتقال نفت و گاز و آب، حفاری ۸ حلقه چاه توصیفی/تولیدی، خرید و نصب پمپ‌های درون چاهی، نصب و راه‌اندازی تفکیک‌گر دائم، انجام لرزه‌نگاری ۳ بعدی، حفاری کنار گذر و… در فاز دوم برای مجموع هر دو میدان است.

برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب معادل ۶۷۴ میلیون دلار آمریکا (شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای و هزینه تعمیر و جایگزینی‌ پمپ‌های درون‌چاهی) است و هزینه‌های غیرمستقیم معادل ۶۸ میلیون دلار تخمین زده شده است.

NIOC در این خصوص نوشت؛ با اجرای این طرح زمینه‌های اشتغال فنی گسترده در ناحیه مربوطه در استان ایلام ایجاد شده و به ویژه کارگاه‌های تعمیر و بازسازی پمپ‌های ESP برای نخستین بار در این منطقه ایجاد می‌شود. همچنین انتظار می‌رود شرکت زاروبژنفت تکنولوژی خود را در زمینه افزایش بازیافت در این میدان‌ها پیاده‌سازی کرده و طرف‌های ایرانی نیز با این تکنولوژی و کاربرد آن آشنایی پیدا کنند و آموزش‌های لازم را ببینند.

براساس این گزارش پس از امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی بین وزارت نفت و کنسرسیوم متشکل توتال، سی ان پی سی‌ای و پرشیا این دومین قرارداد توسعه میادین گازی و نفتی ایران در قالب قراردادهای جدید نفتی است.

نمایندگان این شرکت روسی شهریورماه سال‌جاری در نشستی مشترک با نمایندگان معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت و کارشناسانی از شرکت نفت مناطق مرکزی، برنامههای موردنظر خود را برای افزایش ضریب بازیافت نفت از میدانهای آبان و پایدار غرب تشریح کردند.

همچنین مهدی‌سنایی، سفیر ایران در فدراسیون روسیه، پیشتر گفته بود: امضای تفاهمنامه بهینه‌سازی میدان‌های نفتی پایدار غربی و آبان بین شرکت زاروبژنفت و شرکت ملی نفت ایران و میدان‌های چشمه خشک، چنگوله، دهلران، منصوری، آب تیموری و میدان‌های گازی فرزاد دو آزادگان با شرکت‌های نفتی و گازی گازپروم، گازپروم نفت، لوک اویل، تات نفت و نیز امضای ۱۵ یادداشت تفاهم همکاری با روس نفت از مصادیق بارز این تغییر رویکرد است که تا ۳سال پیش سابقه نداشت.

میدانهای نفتی آبان و پایدار غرب از میدانهای مشترک ایران و عراق به شمار میروند که در حوزه فعالیت شرکت نفت مناطق مرکزی (شرکت بهرهبرداری نفت و گاز غرب) واقع شدهاند.

براساس این گزارش، شرکت زاروبژنفت افزون بر امضای تفاهمنامه با شرکت ملی نفت ایران، ۲۶ تیرماه امسال با هدف مطالعه میدانهای شادگان و رگسفید هم تفاهمنامهای با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب امضا کرد.

این شرکت روس در توافقنامه مشارکت و سرمایهگذاری سهجانبه توسعه میدان‌های نفت و گاز، با شرکت اکتشاف و تولید غدیر (شرکت E&P ایرانی) و شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه نیز همکاری دارد.

گفتنی است، حفر نخستین چاه اکتشافی در میدان نفتی آبان (مشترک با عراق) در سال ۱۳۸۶ به منظور ارزیابی پتانسیل هیدروکربوری لایه‌های نفتی بنگستان آغاز و با حفر چاهی تا عمق ۴هزار و ۴۶۰ متر، ۱۵۰٫۳ میلیون بشکه نفت درجا کشف شد. واحد بهره‌برداری چشمه خوش واقع در ٥٢ کیلومتری شهرستان دهلران از ظرفیت اسمی ۱۸۱ هزار بشکه در روز برخوار بوده که نفت تولیدی میدان‌های آبان، چشمه خوش، پایدار، پایدار غرب و دالپری را فرآورش و به وسیله دو خط لوله ۱۸ و ۲۰ اینچ به طول ۱۵۳ کیلومتر به واحد بهره‌برداری شماره ۳ اهواز و تلمبه‌خانه شهید چمران ارسال می‌کند.

همچنین میدان نفتی پایدار غرب یکی از میدان‌های نفتی ایران است که در ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب اهواز و شمال میدان پایدار واقع شده و در سال ۱۳۵۹ با حفر اولین چاه کشف شده است. نفت این میدان از نوع سنگین است و فشار طبیعی مخزن آن پاسخگوی فشار لازم برای استخراج نفت نیست. از این رو استفاده از تلمبه بر سر چاه اجتناب‌ناپذیر است. شرکت نفت و گاز غرب، در سال ۱۳۸۸ به‌طور میانگین روزانه بین ۲۴ تا ۲۵ هزار بشکه نفت از این میدان برداشت کرده است.