معاون رییسجمهوری برای حفظ سلامت مردم استانداردهای ۸۵گانه خودرو تعدیل نمیشود معاون رییسجمهوری و رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: آنچه برای این سازمان ارزش و اهمیت دارد، حفظ جان و سلامت مردم است و به همین دلیل استانداردهای ۸۵گانه خودرو تعدیل نخواهد شد. به گزارش ایرنا، نیرهپیروزبخت اظهارداشت: آنچه این روزها بارها از طریق […]
معاون رییسجمهوری
برای حفظ سلامت مردم استانداردهای ۸۵گانه خودرو تعدیل نمیشود
معاون رییسجمهوری و رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: آنچه برای این سازمان ارزش و اهمیت دارد، حفظ جان و سلامت مردم است و به همین دلیل استانداردهای ۸۵گانه خودرو تعدیل نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، نیرهپیروزبخت اظهارداشت: آنچه این روزها بارها از طریق رسانهها و حتی از زبان برخی مسؤولان شنیده میشود، «تعدیل» در استانداردهای اعلامی است در حالی که قرار نیست تعدیلی اتفاق بیفتد.
معاون رییسجمهوری خاطرنشانکرد: بررسی مجددی در استانداردهای ۸۵گانه با حضور کارشناسان سازمان ملی استاندارد انجام شده که البته به معنای تعدیل در آنها نیست.
پیروزبخت ادامهداد: در صورت نیاز به تجدیدنظر در استانداردها، این مهم را به انجام خواهیم رساند و در غیر این صورت به قوت خود باقی خواهد ماند.
ویبا اشاره به برخی سخنان «هاشم یکه زارع» مدیرعامل ایران خودرو که گفته بود «حتی بنز و هیوندایی هم نمیتوانند استانداردهای خودرویی مدنظر سازمان ملی استاندارد ایران را پاس کنند»، افزود: تعبیر وی به مواردی است که مربوط به ایمنی خودرو نبوده و بیشتر مباحث آلایندگی را در بر میگیرد.
به گفته این مقام مسؤول، بنز از بالاترین حد «استانداردهای کارخانهای» در بین خودروسازان جهان برخوردار است، در حالی که استانداردهای ۸۵گانه اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد، استانداردهای ملی اتحادیه اروپاست.
وی یادآوری کرد: در ردهبندی استانداردها، بالاترین حد مربوط به استانداردهای کارخانهای است و پس از آن استانداردهای ملی، استانداردهای منطقهای و بینالمللی قرار دارند.
پیروزبخت اظهارداشت: از آنجایی که بنز بالاترین حد استانداردهای کارخانهای را داراست، بهطور قطع استاندارد اتحادیه اروپا که معادل استانداردهای تعریف شده ۸۵گانه هستند را پاس کرده و بر این اساس آنچه مدیرعامل ایران خودرو به عنوان دغدغه عنوان کرده، مربوط به مباحث آلایندگی است زیرا برخی سوختهای موجود در کشور با مشخصات آلایندگی خودروهای سنگین و تجاری همخوانی ندارد.
قیمت خودروها با اعمال استانداردهای جدید
پیروزبخت در پاسخ به سؤالی در خصوص افزایش احتمالی قیمت خودروها با افزوده شدن ۲۲استاندارد جدید تا اول دی ماه سال آینده، تصریحکرد: «قیمتگذاری خودروها هیچ ارتباطی با سازمان ملی استاندارد ندارد»، بلکه جان و سلامت مردم برای ما از هر چیزی مهمتر است.
وی تأکیدکرد: حتی اگر خودروهایی گرانتر اما با کیفیتتر تولید شود، به نفع مردم خواهد بود و به خرید آن راغب میشوند و بنابراین روز به روز بازار چنین خودروهایی رونق بیشتری خواهد گرفت.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامهداد: کیفیت را در برخورداری از استاندارد، در کنار قیمت مناسب، نوآوری و سرعت در پاسخگویی به مشتریان تعریف میکنیم و دستیابی به آن مستلزم پرداخت بهایی بیشتر است.
در پی اجرای مرحله نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دیماه ۱۳۹۶، خودروسازان تولید و واردات برخی خودروهای غیراستاندارد را از دستور کار خارج کردند.
تا ابتدای دیماه امسال خودروسازان باید مدارک استاندارد ۵۵گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل میدادند و خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، از دور خارج میشوند.
از این تاریخ به بعد، اگر هر یک از این خودروها بخواهد دوباره به خط تولید بازگردد، باید استانداردهای ۶۳گانه را پاس کند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، ۸ استاندارد دیگر نیز اضافه شد.
این مهلت تا اول دیماه سال آینده (۱۳۹۷) برای این خودروها باقی است اما از زمستان آینده، ۲۲استاندارد دیگر نیز اضافه میشود و پشت سر گذاشتن ۸۵ استاندارد الزامی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.