در حالی که برخی پیمانکاران توانمند داخلی برای حضور در آزادراه تهران-شمال اعلام آمادگی میکنند متولیان آزادراه به دنبال قرارداد با کرهایها برای قطعه سوم این جاده پرحاشیه هستند. به گزارش فارس امضای تفاهمنامه با کرهایها و شرکت دوو برای قطعه سوم آزادراه تهران-شمال پس از حضور رییسجمهور کره جنوبی به ایران، در اواسط […]
در حالی که برخی پیمانکاران توانمند داخلی برای حضور در آزادراه تهران-شمال اعلام آمادگی میکنند متولیان آزادراه به دنبال قرارداد با کرهایها برای قطعه سوم این جاده پرحاشیه هستند.
به گزارش فارس امضای تفاهمنامه با کرهایها و شرکت دوو برای قطعه سوم آزادراه تهران-شمال پس از حضور رییسجمهور کره جنوبی به ایران، در اواسط ماه جاری انجام شد.
این تفاهمنامه در وهله اول خبر خوشی برای مردم درباره آزادراه پرحاشیهای نظیر تهران-شمال بود تا شاید مزه عبور از این آزادراه افسانهای که حالا ۳۰ سال از ساخت آن میگذرد، را حس کنند اما از نگاهی دیگر باید گفت وقتی توانمندی ساخت این آزادراه در داخل و توسط متخصصان داخلی وجود دارد، بهکارگیری ظرفیتهای خارجی در کنار ارزبری و ایجاد وابستگی اقتصادی، مخالف با مصادیق اقتصاد مقاومتی نظیر تکیه بر توان داخل است.
وقتی پیمانکاران قوی در کشور وجود دارد که امکان سرمایهگذاری و اجرا دارند، دیگر چه نیاز به سرمایهگذار و مجری خارجی که بخواهیم حضور آنها را در بوق و کرنا کنیم و فرش قرمزی برایشان پهن کنیم تا بیایند و در قالب تفاهمنامهای با ما، تازه بروند بررسی کنند که تمایل دارند در پروژههای ما شرکت کنند یا خیر!
در اینباره مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل میگوید: شرکت آزادراه تهران-شمال با شرکت کرهای یادداشت تفاهم امضا کرده است نه پیشقرارداد، که این یادداشت تفاهم هم ممکن است به نتیجه برسد و ممکن است دو طرف به تفاهم نرسند و متن این تفاهمنامه موجود است.
بنا به گفته علی نورزاد طرف کرهای در قالب این تفاهمنامه تعهداتی دارد که باید ظرف مدت ۴ ماه به آنها عمل کنند، در این صورت یادداشت تفاهم عملیاتی خواهد شد.
حال این سؤال مطرح است که وقتی ما در داخل سرمایهگذار و مجریهای توانمند در پروژههای عمرانی داریم که در پروژههای عظیمی چون افتتاح فاز ۱۶ و ۱۷ پارس جنوبی، پالایشگاه عظیم ستاره خلیجفارس و بسیاری از طرحهای بزرگ کارنامه درخشانی بر جای گذاشته و بر خود برای حضور و سرمایهگذاری در چنین پروژه بزرگی اعلام آمادگی میکنند، چرا در گیرودار آمدن یا نیامدن خارجیها باشیم؟
چند وقت پیش بود که در این رابطه عبدللهی فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا در گفتوگو با فارس، درباره ورود قرارگاه خاتمالانبیا به پروژه آزادراه تهران – شمال گفت: از زمانی که اینجانب به یاد دارم و از حدود ۲۵ سال پیش، این پروژه شروع شد اما هنوز تکمیل این آزادراه به نقطه مطلوب نرسیده است و آنچه هم امروز از این پروژه تکمیل شده است، فقط در قسمتهایی است که از نظر توپوگرافی ساده و نه چندان مشکل بوده است؛ چنانچه تعامل بهتری میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان وجود داشت، امروز در این پروژه پیشرفت بسیار بالاتری حاصل شده بود.
عبداللهی در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل قرارگاه خاتم به پروژه ۲۵ ساله وارد نمیشود؟ بیان کرد: متأسفانه بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی هر دو هیچ تعاملی با قرارگاه خاتم نداشتهاند؛ اصلاً با وجود آن که قرارگاه در آزادراه تهران – شمال قرارداد، قیمت و ترک تشریفات داشت اصلاً نپذیرفتند که قرارگاه به این پروژه وارد شود؛ مصوبه دولت قبل درباره حضور قرارگاه خاتمالانبیا در آزادراه تهران – شمال هنوز مانده است، اما عدهای راضی نیستند که قرارگاه خاتم وارد پروژه آزادراه تهران-شمال شود؛ البته این عده، با این عناد بیمنطق خود، یک پروژه ملی را تعطیل میکنند و این خیانت به مملکت محسوب میشود.
وی گفته بود که عملکرد قرارگاه خاتم در تکمیل بهموقع و باکیفیت پروژهها برای همگان اثبات شده است، قرارگاه خاتمالانبیا یک آزادراه ۱۶۰ کیلومتری با توپوگرافی سخت و پستی و بلندی زیاد را فقط ظرف ۲ سال اجرا کرد و تحویل داد.
بنابراین گزارش اعلام آمادگی قرارگاه خاتم برای سرمایهگذاری ۴۰ درصدی و اجرای آزادراه تهران-شمال در حالی این روزها جریانساز شده است که قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل هم وارد عرصه شده و میگوید: هر شرکتی که بتواند شرایط ورود به پروژه آزادراه تهران-شمال، از جمله تأمین مالی ۶۰ درصدی ساخت را احراز کند، میتواند اعلام آمادگی کرده و وارد مذاکره با وزارت راه و شهرسازی شود.
فخریه کاشان این را هم گفته است که وزارت راه مخالفتی با ورود قرارگاه در صورت تأمین شرایط مورد نظر ندارد.
بنابراین گزارش در حالی که دولت شرط سرمایهگذاری ۶۰ درصدی در قطعات دو و ۳ این آزادراه را مطرح کرده است، اما استقبال از کرهایها و تفاهم با آنها بدون انجام تشریفات قانونی و مناقصهای نشان از این دارد که نظریه شکستخورده نگاه به بیرون وجود دارد و گویا مرغ خارجیها غاز است؛ به هر حال ظاهراً قرار نیست چشمبادمیها دست از این آزادراه افسانهای بکشند و از آن بگذرند در حالی که اگر پیمانکار و سرمایهگذاری قوی نظیر قرارگاه (که مصوبه هیأت وزیران قبلی برای حضور در این آزادراه را هم دارد) وارد این پروژه شود، طبق گفته خودشان، پروژه را براساس برنامه و زمانبندی تحویل میدهند شاید این پایانی باشد برای حاشیههای این آزادراه پرحاشیه و آغازی باشد برای تسهیل تردد مردم بین تهران و شمال.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.