صرفه اقتصادی راه‌اندازی پرواز مستقیم ایران – آمریکا

    تعداد قابل توجه تقاضا برای سفر به آمریکا در طول سال باعث شده این مسیر به یکی از پرتقاضا‌ترین مسیرهای هوایی بین‌المللی کشور تبدیل شود و از این رو در صورتی که ایرلاین‌های ایرانی بتوانند برای آن برنامه پروازی مدون طراحی کنند، قطعا در رقابت با ایرلاین‌های منطقه دست بالا را خواهند داشت. […]

 

 

تعداد قابل توجه تقاضا برای سفر به آمریکا در طول سال باعث شده این مسیر به یکی از پرتقاضا‌ترین مسیرهای هوایی بین‌المللی کشور تبدیل شود و از این رو در صورتی که ایرلاین‌های ایرانی بتوانند برای آن برنامه پروازی مدون طراحی کنند، قطعا در رقابت با ایرلاین‌های منطقه دست بالا را خواهند داشت.

به گزارش ایسنا علیرضا بحیرایی، کارشناس صنعت هوایی تصریح کرد: با لغو تحریم‌ها ایرلاین‌های ایرانی می‌توانند بار دیگر با بازارهای بین‌المللی ارتباط مستقیم گرفته و نسبت به خرید هواپیماهای نوساز اقدام کنند. این موضوع هم برای هواپیماهای کوچک و با برد پایین اهمیت دارد و هم برای هواپیماهای بزرگ و غول پیکری که در توافق اخیر ایران با ایرباس نامشان به ثبت رسیده است.

به گفته وی هواپیماهایی مانند ایرباس ۳۸۰ که برخی نسبت الزام خرید آن تردید داشتند، می‌تواند در محوریت یافتن مسیرهای بین‌المللی و طولانی از خود عملکردی قابل توجه به ثبت برسانند و این‌که از هم اکنون برخی ایرلاین‌ها نسبت به امکان پذیر بودن افزایش مسیرهای طولانی ابراز امیدواری می‌کنند ریشه در تجهیز دوباره ناوگان کشور دارد.

این کارشناس با اشاره به سود کلانی که ایرلاین‌های منطقه در سفرهای سال‌های اخیر ایرانیان به جیب زده‌اند، اظهار کرد: اگر ما توان زیرساختی لازم برای ایرلاین‌هایمان را فراهم کنیم، قطعاً بسیاری از مسیرهایی که تاکنون از سوی این شرکت‌ها مدیریت می‌شده به شرکت‌های داخلی منتقل خواهد شد.

بحیرایی با بیان این‌که ایرلاین‌های ایرانی حتی می‌توانند به پروازهای اروپایی نیز قناعت نکنند، تأکید کرد: در قاره آمریکا تعداد زیادی از ایرانیانی ساکن‌اند که در طول سال به کشور سفر کرده و برنامه‌های ثابتی برای رفت و آمد دارند. تاکنون مدیریت این پرواز‌ها را ایرلاین‌های حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌دادند و ما با توجه به محدودیت‌ها از خیر این سفر‌ها گذشته بودیم.

وی ادامه داد: با رسیدن هواپیماهای غول پیکری مانند ایرباس ۳۸۰ نه تنها ما از نظر فنی امکان پرواز به مسیرهای دوردست را پیدا می‌کنیم که حتی با توجه به تعداد بالای تقاضای پرواز می‌توان به استفاده از تمام ظرفیت این هواپیما‌ها برای برنامه سفری ثابت و هفتگی فکر کرد.

 

بحیرایی خاطرنشان کرد: در صورتی که با طی شدن مقدمات لازم و البته صلاحدید مسؤولان و توافق‌های نهایی، ایرلاین‌های ایرانی نیز بتوانند در مسیرهای طولانی اقدام به پرواز کنند، قطعا می‌توان هم به صرفه اقتصادی بزرگ فکر کرد و هم در عرصه رقابت با ایرلاین‌های کشورهای خلیج‌فارس، اقدامی قابل توجه انجام داد.