ماندن یا نماندن؛ مسأله این است

شورای شهر تهران و داستان استعفای نجفی ماندن یا نماندن؛ مسأله این است پیش از ظهر دیروز جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر و شهردار تهران برای بررسی استعفای شهردار برگزار شد که نجفی بار دیگر بر کناره‌گیری تأکید کرد. به گزارش فارس، محمدعلی‌نجفی، شهردار تهران روز ۲۳ اسفندماه استعفای خود را به شورای شهر پنجم […]

شورای شهر تهران و داستان استعفای نجفی

ماندن یا نماندن؛ مسأله این است

پیش از ظهر دیروز جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر و شهردار تهران برای بررسی استعفای شهردار برگزار شد که نجفی بار دیگر بر کناره‌گیری تأکید کرد.

به گزارش فارس، محمدعلی‌نجفی، شهردار تهران روز ۲۳ اسفندماه استعفای خود را به شورای شهر پنجم تهران اعلام و دلیل آن را نیز بیماری معرفی کرد تا این‌که دیروز اعضای شورای شهر و شهردار مستعفی گرد هم آمدند تا در یک جلسه غیررسمی به بررسی این استعفا بپردازند.

احمدمسجدجامعی در ابتدای این جلسه با حضور در جمع خبرنگاران تنها اعلام کرد که اعضای شورای شهر در طول تعطیلات نوروزی هیچ جلسه هم‌اندیشی نداشتند و این اولین جلسه سال جدید است.

محمدعلی‌نجفی با وجود اصرار اعضای شورای شهر برای ادامه کار در این جلسه نامه دوم استعفای خود را نیز به شورا ارایه کرد و بار دیگر در این نامه تأکید کرده که دلیل اصلی کناره‌گیری، بیماری است.

حدود یک ساعت از جلسه هم‌اندیشی اعضای شورا و نجفی نگذشته بود که در خروج باز و شهردار تهران از آن خارج شد. وی پس از خروج از این جلسه به دید و بازدید با مدیران شهرداری در سالن ایران زمین شهرداری تهران پرداخت و به نظر می‌رسد اصرار شورای شهر برای ادامه کار نجفی با نامه دوم وی برای استعفا بی‌حاصل بوده است.

محمدعلیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز در این زمینه گفت: «نجفی دلایل استعفای خود را با تأکید بر بیماری در جلسه مطرح و ساعت ۱۰ جلسه را ترک کردند. اکنون اعضای شورا در حال بحث پیرامون پذیرش یا عدم پذیرش استعفا هستند. در جلسه روز یکشنبه هفته آینده موضوع استعفا را دوباره مورد بررسی قرار می‌دهیم.» به گفته علیخانی برخی از اعضای شورا با استعفا موافق و برخی مخالف هستند.

در همین زمینه مرتضی‌الویری، یکی دیگر از اعضای شورای پنجم در حاشیه جلسه هم‌اندیشی شورای شهر در اظهاراتی برخلاف علیخانی از یکپارچگی اعضای شورا برای ماندن نجفی گفت: تمامی اعضای شورای شهر تهران به این مورد تأکید دارند که نجفی باید در سمت خود بماند. بیماری مطرح شده درباره نجفی نیز یک نوع بیماری عادی است و خیلی‌‌ها این بیماری را دارند.

وی همچنین با بیان این‌که تاکنون درباره انتخاب سرپرست تصمیمی گرفته نشده اعلام کرد که نه خود و نه محسن‌هاشمی گزینه‌های شهرداری تهران نیست.

این در حالیست که برخی از کانال‌ها و رسانه‌ها از انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران سخن گفته‌اند. مصطفی‌سلیمی، شهردار منطقه ۳ که در اوایل شهریورماه نیز چند ساعتی سرپرست شهرداری بود، به عنوان کسی نامبرده می‌شود که بار دیگر در این منصب قرار خواهد گرفت. هرچند علی‌اعطاء، سخنگوی شورای شهر تهران با تکذیب خبر انتخاب سرپرست، اعلام‌کرد: آنچه در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیرامون انتخاب سرپرست شهرداری مطرح می‌شود، درست نیست.

حسن‌خلیل‌آبادی، دیگر عضو شورای شهر در خصوص انتخاب سرپرست در جلسه برای شهرداری گفت: «‌بحث سرپرست در این جلسه مطرح نشده است.» عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که برای شهرداری تهران سرپرست انتخاب می‌کنید، گفت: «فعلاً نظری نمی‌دهم.»

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: موضوع سرپرستی یا جایگزینی شهردار تهران مطرح نشد.

علی‌اعطاء در حاشیه جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: جلسه رسمی شورا ۱۹ فروردین است که بحث استعفا با حضور شهردار برگزار می‌شود و دلایل مطرح خواهد شد.

وی گفت: جلسه هم‌اندیشی داشتیم که غیررسمی و با حضور نجفی و برای طرح دیدگاه‌ها و اخبار بود و مصوبه‌ای هم نداشت.

اعطاء با بیان این‌که در این جلسه موضوع استعفای نجفی نیز مطرح شد، گفت: او بر استعفا پافشاری دارند و اصرار دارد که پذیرفته شود.

وی تأکیدکرد: دلیل اصلی استعفا بیماری اعلام شده و تنگناهایی است که در این دوره وجود داشت.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این‌که برخی مطرح می‌کنند که اگر نجفی بیمار بود، چرا به عنوان شهردار انتخاب شد، گفت: این بیماری موضوع جدیدی است و دلیل اصلی استعفا است و تحمل فشارهایی که وجود دارد برای او ممکن نیست.

وی یادآورشد: اعضا از این موضوع ناراحت هستند و فضا به اینگونه نیست که استعفا پذیرفته شود. باید منتظر روز نوزدهم بود که بعد از طرح دلایل، نتیجه‌گیری و رأی‌گیری می‌شود. هیچ بحثی درباره گزینه سرپرستی مطرح نشده و هیچ گزینه احتمالی معرفی نشده است و آنچه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها درباره جانشین گفته شده صحت ندارد.

این جلسه صرفاً برای تبادل نظر اخبار و دیدگاه‌ها بود و نجفی هم حضور داشت. براساس قانون تا زمانیکه شورا استعفا را نپذیرد، نجفی همچنان سر کار خواهد بود.

اعطاء درباره حضور هاشمی در شهرداری هم گفت: اصلاً این موضوع مطرح نشده است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اسامی افراد مختلفی در فضای مجازی به عنوان جایگزین مطرح می‌شود، تأکید‌کرد: هیچ بحثی درباره گزینه‌های جدید شهرداری مطرح نشده است.

وی ادامه‌داد: متن استعفای خلاصه‌تری هم از سوی نجفی مطرح شده است.