تجربه «صنعت خودرو» در «پزشکی» تکرار نمی‌شود

وزیر بهداشت تجربه «صنعت خودرو» در «پزشکی» تکرار نمی‌شود وزیر بهداشت گفت: بار‌ها اعلام کرده‌ام به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم کاری که در صنعت خودرو کشور انجام شد، در حوزه پزشکی هم رخ دهد؛ چرا که آن را خیانت می‌دانیم و واقعاً خیانت است که دارو و تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت را در اختیار مردم قرار […]

وزیر بهداشت

تجربه «صنعت خودرو» در «پزشکی» تکرار نمی‌شود

وزیر بهداشت گفت: بار‌ها اعلام کرده‌ام به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم کاری که در صنعت خودرو کشور انجام شد، در حوزه پزشکی هم رخ دهد؛ چرا که آن را خیانت می‌دانیم و واقعاً خیانت است که دارو و تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم و به اسم حمایت از تولید داخل برای عده‌ای رانت ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا، سیدحسن‌هاشمی در دیدار با کارکنان سازمان غذا و دارو ضمن تبریک آغاز سال جدید گفت: اگر بخش تیمی سازمان غذا و دارو تقویت و همکاری‌ها افزون‌تر شود و معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت هم به این سازمان کمک کنند، قطعاً این سازمان می‌تواند مؤثرتر از گذشته عمل کند. البته باید بدانیم که دولت از نظر منابع مالی با محدودیت‌هایی مواجه است؛ هر چند که من شخصاً گله‌مندم چرا که قول‌هایی داده شد، اما به آنها عمل نکردند. همچنین صحبت‌هایی برای پرداخت کامل مطالبات انجام شده بود اما نتوانستیم آن‌طور که شایسته است این کار را انجام دهیم.

هاشمی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه تولید دارو نیز گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد داروهای مورد نیاز کشور صفر تا صدش در داخل تولید می‌شوند و بقیه آن هم قابل تولید است. همچنین اگر سخت‌گیری‌های لازم انجام شود و امتیازاتی برای صادرات در نظر گرفته شود، می‌توانیم ظرفیت‌های خالی صنعت دارو را جبران کنیم. البته بخشی از خالی ماندن ظرفیت صنعت دارو به دلیل قدیمی بودن این صنعت است. بنابراین صنعت دارو باید متحول شود تا در دنیا برای خودش جایگاهی پیدا کند. البته بخشی از این موضوع هم در گرو ارتباطات سیاسی و… است.

هاشمی با بیان این‌که معتقدم در سال ۹۷ باید مسیر سال گذشته را دنبال کنیم و حمایت از تولید داخل که وظیفه ملی، شرعی و قانونی‌مان است را انجام دهیم، گفت: البته گاهی اوقات به عدم حمایت از تولید داخل متهم می‌شویم، اما این حرف نشأت گرفته از زیاده‌خواهی عده‌ای است که تسلیم‌شان نشده و نمی‌شویم. بنابراین در حوزه تولید داخل کیفیت و قیمت برایمان مهم است؛ چرا که این پول از جیب مردم اعم از کارگر، کارمند، یتیم و… تأمین شده و باید با ارزان‌‌ترین قیمت، بهترین کیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم. البته اعمال افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی وظیفه ماست اما بیش از آن نه قانونی است، نه عرفی و نه شرعی است.

هاشمی تأکیدکرد: البته محصول داخلی زمانی که در سایر کشور‌ها و مجامع بین‌المللی بازار پیدا کند، اعتمادآفرین است. دارو، تجهیزات پزشکی و… باید بتوانند در بازارهای بین‌المللی حضور یابند. باید بدانیم که هزینه‌های زیادی برای ایجاد اعتبار در حوزه دارو انجام شده و در منطقه هم بازار وسیعی را در اختیار داریم. بنابراین اگر صنعت ما صادرات را به درستی بفهمد، می‌تواند بیش از شرایط موجود کارآفرین و ثروت‌آفرین باشد. مطمئنم که در سازمان غذا و دارو و در بخش‌های مختلف حواستان را کاملاً جمع می‌کنید.

وزیر بهداشت با بیان این‌که سال ۹۷ به مراتب سخت‌تر از سال ۹۶ است، گفت: مردم با سازمان غذا و دارو به‌طور مستقیم سر و کار دارند و نباید اجازه دهیم که دستاوردهایی که طی این چند سال ایجاد شده، خدشه‌دار شوند. مردم باید شاهد باشند که از حقوقشان دفاع می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سازمان انتقال خون نیز گفت: این سازمان به صورت کاملاً علمی اداره می‌شود. البته سرعت بیش‌تری می‌خواهد و معنی آن حمایت بیش‌تر از سوی وزارت بهداشت و دولت است. شاید نیاز به قوانین جدیدی برای چابک‌تر شدن سازمان انتقال خون باشد.