بررسی برنامه ششم توسط مجلس نهم یا دهم صورت می‌گیرد؟

  این روز‌ها بازار اظهارنظر درباره بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس نهم یا دهم داغ شده، اما آن‌چه که در این بین اهمیت دارد بررسی دقیق و کارشناسی این سند کشور به دور از هرگونه تعجیل است. به گزارش خانه ملت، یکشنبه (۲۷ دی ماه سال) سال گذشته رییس‌جمهوری لایحه اجرای برنامه […]

 

این روز‌ها بازار اظهارنظر درباره بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس نهم یا دهم داغ شده، اما آن‌چه که در این بین اهمیت دارد بررسی دقیق و کارشناسی این سند کشور به دور از هرگونه تعجیل است.

به گزارش خانه ملت، یکشنبه (۲۷ دی ماه سال) سال گذشته رییس‌جمهوری لایحه اجرای برنامه ششم توسعه را به همراه لایحه بودجه تقدیم مجلس کرد و نمایندگان مجلس پس از بررسی برنامه ششم توسعه اذعان کردند این برنامه که توسط دولت ارایه شده ناقص است و این لایحه تنها احکام اجرای برنامه ششم توسعه توسط دولت است.

 پس از ارجاع این برنامه به کمیسیون‌های تخصصی مجلس برخی کمیسیون‌ها این لایحه را رد کردند و جهت بررسی بودجه سال ۹۵ برنامه پنجم توسعه یک سال دیگر تمدید شد.

پس از این بازار اظهارنظر‌ها برای بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس نهم یا دهم داغ شد و تعدادی از نمایندگان بر بررسی در مجلس نهم و تعدادی بر بررسی در مجلس نهم تأکید دارند، اما حقیقت این است که با توجه به کمبود وقت مجلس نهم برای بررسی این لایحه، برنامه ششم توسعه نباید با تعجیل در مجلس نهم بررسی شود و یا با یک کارشناسی دقیق و فرصت کافی به مجلس دهم واگذار شود.

خانه ملت، در همین راستا در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظرات آن‌ها را در ارتباط با این‌که برنامه ششم توسعه باید در کدام دولت بررسی شود جویا شده است، که به شرح زیر است:

تعجیل در تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس نهم، اثرات سویی را به همراه خواهد داشت

محمدرضا پورابراهیمی با بیان این‌که در سال ۹۴ دولت لایحه برنامه‌ ششم توسعه و بودجه‌ ۹۵ را با هم تقدیم مجلس کرد درحالی که باید برنامه‌ ششم را حداقل یک سال یا ۹ ماه قبل تر ارایه می‌کرد، ادامه داد: با توجه به این‌که این دو لایحه با تأخیر به مجلس ارسال شد، مجلس نهم اولویت‌ خود را در ابتدا بررسی بودجه‌ ۹۵ قرارداد تا دولت بتواند به فعالیت‌های عادی و روتین خود ادامه دهد.

وی با بیان این‌که چندی پیش دولت لایحه‌ احکام دائمی برنامه‌های توسعه را به مجلس ارایه داد، افزود: تعدادی از مواد این لایحه در قبل از عید در صحن علنی مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و اکنون بررسی آن نیمه‌تمام باقی مانده چرا که وقتی لایحه بودجه آمد مجلس اولویت خود را بررسی بودجه قرارداد.

وی با انتقاد از آن‌چه که دولت به عنوان برنامه ششم توسعه به مجلس ارایه داده است، افزود: طبق قانون، مجلس باید از صفر تا ۱۰۰ برنامه را مورد بررسی قرار دهد و بعد از تصویب جهت اجرا به دولت بدهد ولی برخی در دولت معتقدند که رییس‌جمهور می‌تواند در حوزه تصمیم‌گیری خود مستقلانه عمل کند و دولت نیز در مورد برنامه ششم توسعه براساس این نظریه عمل کرده است.

این نماینده‌ مجلس به روند بررسی لایحه‌ بودجه‌ ۹۵ در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: از هفته گذشته کمیسیون تلفیق برای بررسی برنامه ششم توسعه فعالیت خود را در چند شیفت کاری آغاز کرده ولی من با توجه به شواهد معتقدم که تصویب این لایحه به عمر مجلس نهم نمی‌رسد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه ششم توسعه و این‌که باید مبانی اقتصاد مقاومتی در آن به صورت جدی دیده شود، ادامه داد: معلوم نیست که چرا برخی از دوستان این قدر عجله دارند که این برنامه در همین مجلس به تصویب برسد، در حالی که تعجیل در این زمینه مناسب نیست و ممکن است اثرات سویی به همراه داشته باشد.

پورابراهیمی با اشاره به این‌که اجرای برنامه پنجم توسعه برای یک سال تمدید شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این تمدید اکنون فرصت وجود دارد که با سعه‌‌صدر این برنامه بررسی شود و مجلس نهم می‌تواند نتایج بررسی‌های خود را به مجلس دهم نیز ارایه کند.

تقدیم گزارش نهایی کمیسیون تلفیق برنامه ششم به رییس مجلس

غلامرضا مصباحی‌مقدم با بیان این‌که بررسی برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق پایان یافته است، گفت: گزارش کمیسیون به اداره قوانین ارسال شده و یک نسخه آن تقدیم لاریجانی شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: برنامه ششم جهت ارایه پیشنهادات نمایندگان از در اختیار آن‌ها قرار گرفته تا ظرف مدت ۱۰ روز پیشنهادات خود را در این رابطه ارسال کنند.

رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور، با بیان این‌که بررسی برنامه ششم هفته پایانی اردیبهشت ماه در صحن علنی بررسی می‌شود، تصریح کرد: بررسی برنامه ششم همانند بودجه در دو نوبت در تمامی روزهای کاری انجام می‌شود، امید است انشاا… در مجلس نهم به نتیجه برسد.

فرصتی برای بررسی برنامه ششم توسعه باقی نمانده

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت، گفت: به دلایل مختلف به صلاح نیست برنامه ششم توسعه کشور در مدت باقی مانده از فعالیت مجلس نهم بررسی شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: باید توجه داشت حدود سه‌چهارم از نمایندگان مجلس دوره نهم در دوره دهم مجلس شورای اسلامی حضور ندارند؛ این درحالی است که اگر به دلیل محدودیت زمانی با عجله برنامه ششم توسعه مصوب شود، باید نمایندگان منتخب مردم در دوره دهم با برنامه کار کنند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی افزود: درحال حاضر جلسات کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه به دلیل محدودیت زمانی از لحاظ کارشناسی در سطح مطلوبی برگزاری نمی‌شود و این موضوع نگرانی‌هایی به همراه دارد.

وی گفت: با توجه به این‌که مدت برنامه ششم توسعه کشور ۵ ساله است که ۴ سال از این دوره همزمان با فعالیت مجلس در دوره دهم است؛ بنابراین بهتر است برنامه ششم توسعه کشور توسط نمایندگان دوره دهم مجلس بررسی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: از رییس مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود از ادامه بررسی برنامه ششم توسعه در مدت فعالیت باقی مانده از مجلس دوره نهم جلوگیری کند به دلیل این‌که زمانی کافی برای انجام این مهم وجود ندارد.

بررسی اولویت دار برنامه ششم جهت بررسی و تصویب در مجلس نهم

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اتمام بررسی لایحه برنامه ششم در کمیسیون تلفیق گفت: تمام تلاش اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم بررسی اولویت دار این لایحه بوده تا در اسرع وقت در مجلس بررسی و مصوب شود.

وی گفت: بررسی لایحه برنامه ششم در کمیسیون به پایان رسیده و برای بررسی نهایی به صحن علنی مجلس ارسال خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، یادآور شد: در صورت همراهی هیأت رییسه برای وقت دهی جهت بررسی این لایحه در صحن، پایان اردیبهشت ماه لایحه برنامه ششم مصوب خواهد شد.

بررسی برنامه ششم به مجلس دهم واگذار شود

فرهاد تجری، منتخب مردم قصر شیرین در مجلس دهم در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس نهم، گفت: برنامه‌های توسعه کشور قانونی راهبردی، مادر و ریل توسعه کشور محسوب می‌شود.

منتخب مردم قصر شیرین در مجلس دهم شورای اسلامی، با اشاره به تدوین بودجه‌های سالیانه و قوانین پایه‌ای کشور براساس برنامه‌های ۵ساله توسعه افزود: برنامه‌های توسعه باید در چارچوب و ضوابط خاصی تدوین و تصویب شود، لذا میدان مانور و انعطافی برای اعمال نظر و سلیقه نمایندگان و مجلس خارج از این چارچوب وجود نداشته و قوانین تصویب شده نباید با تدوین قوانین دیگر خدشه دار شوند.

تجری با بیان این‌که قانون برنامه‌های توسعه بر راهبرد مجلس طی ۴ سال، تعامل مجلس و دولت و تدوین و تصویب قوانین اثر می‌گذارد، ادامه داد: مجلس دهم باید زمینه‌ها و بستر اجرای قانون برنامه ششم توسعه را با تصویب قوانین و بودجه‌های سالیانه فراهم کند، لذا باید در بررسی آن نقش آفرینی کند.

برنامه ششم باید بر اساس شاخص و آمار باشد

وی با اشاره به ارایه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه، توسط دولت اظهار داشت: این قانون ارایه شده نقایصی داشته و این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا می‌توان با چند حکم کلی و بدون شاخص و ارقام چند سال آینده را اداره کرد.

تجری افزود: نباید به احکام کلی در قانون برنامه ششم توسعه بسنده کرد و برنامه ششم باید بر اساس شاخص و آمار باشد.

وی با بیان این‌که قانون مهمی همانند برنامه ۵ ساله توسعه کشور ظرف چند هفته و در فضای عجولانه نمی‌تواند بررسی شود، ادامه داد: بیش‌تر جلسات کمیسیون تلفیق برنامه ششم بدون حدنصاب تشکیل شده، لذا نمی‌تواند برنامه جامع و کاملی برای توسعه کشور باشد.

منتخب مردم قصر شیرین در مجلس دهم شورای اسلامی، تصریح کرد: با آقای لاریجانی رایزنی‌هایی صورت گرفته و دغدغه‌های نمایندگان دوره دهم نسبت به بررسی برنامه ششم در مجلس نهم به ریاست مجلس انتقال یافته است، لذا انتظار منتخبان مجلس دهم از رییس مجلس شورای اسلامی این است که اجازه ندهند مصالح عمومی تحت تأثیر فضای احساسی قرار گیرد و بررسی برنامه ششم به مجلس دهم واگذار شود.

منتخب مردم الیگودرز: نامه ۱۰۴ نفر از منتخبان مجلس دهم به رییس مجلس برای به تعویق انداختن بررسی برنامه ششم

محمد خدابخشی با اشاره به برنامه مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور گفت: به نظر منتخبان مجلس دهم این لایحه باید در دوره جدید پارلمان مورد بررسی قرار بگیرد.

منتخب مردم الیگودرز در مجلس از نامه ۱۰۴ نفر از منتخبان مجلس دهم به لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در این نامه تأکید و خواسته شده که بررسی برنامه ششم توسعه به مجلس دهم موکول شود.

 

در پایان لازم به ذکر است که بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس نهم یا دهم از اهمیت چندانی برخوردار نیست، بلکه آن‌چه که اهمیت دارد بررسی دقیق و کارشناسی این لایحه است که مهم‌ترین برنامه کشور برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز است و باید با صرف زمان کافی بررسی شود.