علی پور:ورود کالاهای مشابه تولید داخلی به کشور با اقتصاد مقاومتی سنخیتی ندارد

  عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که واردات برنج خروج ارز را در پی دارد، گفت: گرانی برنج نباید زمینه مصرف برنج خارجی را فراهم کند، بنابراین دولت با پرداخت یارانه تولید می‌تواند نرخ برنج ایرانی را تنظیم کند تا هزینه تولید برای کشاورز مقرون به صرفه باشد. به گزارش خانه ملت، محمد علی‌پور با […]

 

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که واردات برنج خروج ارز را در پی دارد، گفت: گرانی برنج نباید زمینه مصرف برنج خارجی را فراهم کند، بنابراین دولت با پرداخت یارانه تولید می‌تواند نرخ برنج ایرانی را تنظیم کند تا هزینه تولید برای کشاورز مقرون به صرفه باشد.

به گزارش خانه ملت، محمد علی‌پور با اشاره به واردات برنج به کشور، گفت: با واردات کالاهای مشابه تولید داخلی، در گام نخست از ایجاد فرصت‌های اشتغال جلوگیری و تنها برای خارجی‌ها بسترهای اقتصادی را مهیا می‌کنیم، بنابراین باید سازوکار اقتصادی ترسیم شود که محصول مهمی مانند برنج ایرانی با نرخ مناسب بدست شهروندان برسد.

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نباید با گرانی برنج ایرانی شهروندان به سمت برنج خارجی سوق پیدا کنند، ادامه داد: برای ارزانی کالای ایرانی برای مصرف کننده داخلی باید یارانه تزریق شود.

وی با بیان این‌که خرید تضمینی راهکار کنترل نرخ برنج است، تأکید کرد: دولت برای تنظیم نرخ برنج باید این محصول را در زمان مناسب با نرخ منطقی از کشاورزان خریداری کند تا نرخ برنج ایرانی به حدی در بازار تعیین شود که شهروندان بتوانند برنج را به قیمت مناسب خریداری کنند.

علی‌پور افزود: برای تمام کالاهای ایرانی نرخ خرید تضمینی مشخص شده، بنابراین دولت، سازمان تعاونی و روستایی و وزارت کشاورزی با خرید تضمینی برنج بازار این کالای ایرانی مهم را سرو سامان ببخشد.

 وی ادامه داد: خرید تضمینی ابزاری اقتصادی در اختیار دولت است که می‌تواند با ورود به موقع منجر به تنظیم نرخ محصولات کشاورزی در بازار شود و این درحالی ست که باید مرزهای کشور به سمت کالاهای مشابه تولید داخلی بسته شود؛ بنابراین به هیچ وجه توجیه منطقی ندارد که مردم به علت گرانی برنج ایرانی، کالای خارجی را خریداری کنند.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که ورود کالاهای مشابه تولید داخلی به کشور با اقتصاد مقاومتی سنخیت ندارد، تأکید کرد: واردات برنج ارز از کشور خارج می‌کند که این امر نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد

 در فروردین ماه ۳۸ هزار تن برنج به کشور وارد شد

براساس آمار گمرک در فروردین ماه بیش از ۳۸ هزار تن برنج به کشور وارد شد.

براساس آمار گمرک در فروردین ماه سال جاری ۳۸ هزار و ۱۵۵ تن برنج به کشور وارد شد. برای واردات این میزان برنج ۳۱ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۹۷ دلار ارز از کشور خارج شد.

بر اساس این گزارش؛ هند، امارات متحده عربی، پاکستان و ترکیه از کشورهای مبدا واردات برنج در فروردین ماه هستند.

 

گفتنی است؛ بیش‌ترین میزان واردات برنج از هند انجام شده است.