حمایت از کالای ایرانی منوط به کیفیت محصولات است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان حمایت از کالای ایرانی منوط به کیفیت محصولات است «حمایت از کالای ایرانی» با نامگذاری رهبر انقلاب برای سال ۹۷ وارد فاز تازه‌ای شده است. این نامگذاری که پیش از این در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نیز مستتر بود امروز وجه دیگری پیدا کرده است. به […]

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان

حمایت از کالای ایرانی منوط به کیفیت محصولات است

«حمایت از کالای ایرانی» با نامگذاری رهبر انقلاب برای سال ۹۷ وارد فاز تازه‌ای شده است. این نامگذاری که پیش از این در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نیز مستتر بود امروز وجه دیگری پیدا کرده است.

به گزارش ایمنا، این نام در حالی برای سال ۹۷ برگزیده شده که کارشناسان اقتصادی با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و رقابت شدید محصولات خارجی با داخلی، این نامگذاری را هوشمندانه و به موقع ارزیابی می‌کنند. به نظر می‌رسد نامگذاری سال‌ها یک سیر از پیش تعیین شده‌ای را طی کرده تا موضوع اصلی حمایت از کالای ایرانی مطرح شود. رهبر انقلاب درباره حمایت از کالای ایرانی گفته‌اند که باید در این باره همانند طرفداری از تیم‌های فوتبالی تعصب به خرج داد که این نشان از لزوم توجه به حمایت از کالای ایرانی دارد. اما از آنجایی که در مواجهه با این مسایل همیشه به سخن گفتن و برگزاری همایش بسنده شده است باید بررسی کرد بهترین راه عملی کردن نامگذاری سال چیست؟

در این باره اسرافیل‌احمدیه، رییس سازمان صنعت، معدن‌ و تجارت استان اصفهان به ایمنا گفت: ‌برای حمایت از کالای ایرانی ابتدا باید کیفیت محصولات داخلی افزایش یابد و این مهم به تجهیزات، ماشین‌آلات و تکنولوژی روز بستگی دارد.

این موضوع درحالی از سوی این مسؤول ذکر شد که پیش از این بی‌توجهی به کیفیت تولیدات ایرانی پاشنه آشیل مصرف‌کننده داخلی بود تا در مواجه با کالای ایرانی و خارجی نهایتاً خارجی را برگزیند.

وی البته این نوید را هم داده که سال‌های گذشته به منظور نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات از سوی سازمان صنعت‌ و معدن تسهیلاتی داده شده است. اما این را هم گفت که «سال گذشته ۴۷ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده است که بخشی از این میزان مربوط به کالای اساسی و تجهیزات اولیه بوده است. اگر خواهان حمایت از کالای داخلی هستیم باید از ورود کالاهای خارجی جلوگیری کنیم، حتی ورود یک سوم از این میزان هم برای کشور زیاد است.»

یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی که در این راه مهم به نظر می‌رسد وضع تعرفه‌های گمرکی بالا برای جلوگیری از واردات محصولات خارجی است. گرچه به نظر می‌رسد دولت در این باره به دنبال چنین سیاست‌های دستوری نیست اما با افزایش قیمت ارز، حمایت از کالای ایرانی را دنبال می‌کند. در این صورت واردات محصولات نه تنها برای واردکننده کالای خارجی به صرفه نیست که خود به خود از ورود کالای قاچاق هم جلوگیری می‌شود. این موضوع در کشور چین نتایچ مطلوبی داشته و اقتصاددانان به اجرای این سیاست تأکید می‌کنند اما باید مخاطرات افزایش نرخ ارز را هم در نظر گرفت تا شاهد خراب تر شدن اوضاع اقتصادی نباشیم.

رییس سازمان صنعت، معدن اصفهان، قاچاق را سد راه حمایت از کالای ایرانی دانست که باید آن را ریشه‌کن کرد و افزود: این روند درحالی استمرار دارد که چیزی حدود ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به صورت سالانه وارد کشور می‌شود.

علاوه بر این وی بر توجه به بازارهای جدید صادراتی تأکید ‌کرد و گفت: ‌این بازار ظرفیت ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلاری برای کشور دارد و اگر این موضوع مورد توجه باشد آورده خوبی برای کشور خواهد داشت.‌ این درحالی است موضوع فتح بازارهای خارجی هم یکی از سیاست‌های اقتصادی چینی‌هاست که باعث شده مردم کشور چین و کشورهای دیگر در حمایت از کالای ملی خود موفق باشند.

اگرچه به گفته رییس سازمان صنعت، معدن اصفهان هنوز مبلغ مشخصی برای تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی اعلام نشده اما ارایه این تسهیلات بیش از پیش ضروری است. در این صورت با ارایه تسهیلات کم بهره به واحدهای تولیدی می‌توان امیدوار بود که چرخ حمایت از کالای ایران در گردش باشد.