نقش تأثیرگذار رایزنان تجاری در حمایت از کالای ایرانی

نقش تأثیرگذار رایزنان تجاری در حمایت از کالای ایرانی یکی از مؤلفه‌های حایز اهمیت در حمایت از کالای ایرانی را باید در کارکرد مثبت و سازنده رایزنان اقتصادی جستجو کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تعاملات بین‌المللی و ارتباطات مثبت بر پایه حفظ منافع ملی کشور از مقوله‌های حایز اهمیتی است که با تحقق سازنده […]

نقش تأثیرگذار رایزنان تجاری در حمایت از کالای ایرانی

یکی از مؤلفه‌های حایز اهمیت در حمایت از کالای ایرانی را باید در کارکرد مثبت و سازنده رایزنان اقتصادی جستجو کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تعاملات بین‌المللی و ارتباطات مثبت بر پایه حفظ منافع ملی کشور از مقوله‌های حایز اهمیتی است که با تحقق سازنده آن بسیاری از اهداف از پیش تعیین شده در عرصه‌های گوناگون تأمین و دست یافتنی خواهد شد.

برخی گمان می‌کنند حمایت از کالای ایرانی به معنای چشم بستن بر ارتباطات بین‌المللی با کشورهای دیگر است که اساساً با چنین نگاهی نه تنها این هدف محقق نخواهد شد، بلکه استمرار و ادامه چنین ذهنیتی کشور را با آسیب‌‌‌ها و خسارات بسیاری مواجه می‌کند.

البته چنین رویه و نگاهی (تعاملات بین‌المللی با هدف تأمین منافع ملی کشور) مستلزم قواعد و چارچوب‌های خاص به خود است و در صورت عدم آشنایی به الزامات مربوطه و ظرافت‌های لازم در تعاملات خارجی، نه تنها تأمین‌کننده منافع کشور نخواهد بود؛ بلکه زمینه وابستگی هر چه بیش‌تر به آن‌سوی مرز‌‌ها را نیز ایجاد خواهد کرد و این موضوعی است که اساساً با مصالح کشور و اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی منافات دارد.

یکی از حوزه‌های حساس در ارتباطات بین‌الملل معطوف به حوزه اقتصادی می‌شود که در واقع تحقق اهداف مربوطه و در راستای منافع ملی کشور با پویایی، تلاش و هوشمندی افراد و گروه‌هایی تحت عنوان رایزنان بازرگانی و اقتصادی تأمین خواهد شد، افراد و گروه‌هایی در زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت فعالیت می‌کنند.

براساس اطلاعات موجود، مأموریت رایزنان بازرگانی در احکامی ۳ ساله صادر می‌شود، افرادی که توفیقات آنها مستلزم مؤلفه‌ها و پیش نیازهای متعددی است که در این میان آشنایی به فنون گفت‌و‌گو، مذاکره و حتی اشراف به مسایل سیاسی کشور‌‌ها از نمونه‌های آن به شمار می‌رود. با این اوصاف، اظهارات برخی از مسؤولان مؤید این واقعیت تلخ است که متأسفانه رایزنان اقتصادی ایران در آن‌سوی مرز‌‌ها (حداقل برخی از آن‌ها) آنچنان که باید در ایفای مسؤولیت خویش به نحو شایسته و مؤثر، موفق نبوده‌اند و با تلاش‌ها و دقت نظرهایی که اعمال شده، اخیراً شاهد حصول توفیقات هر چه بیش‌تری از عملکرد رایزنان بازرگانی هستیم.

قریب به یک‌سال پیش، حمید‌رضاصالحی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و‌گویی با رسانه‌ها در این خصوص بیان‌کرد: حضور رایزنان اقتصادی و تجاری و فعالیت سازنده آنها در کشورهای خارجی، در بهبود وضعیت صادراتی ‌و کسب درآمد ارزی برای کشورمان، بسیار تأثیرگذار است که البته یکی از الزامات تحقق این امر به توانمندی رایزنان اقتصادی در تشخیص ظرفیت‌های صنعتی و بازرگانی کشورهای هدف معطوف می‌شود.

وی با اشاره به عدم انتصاب اصولی و منطقی برخی از رایزنان اقتصادی در کشورهای دیگر (در سال‌های گذشته) و عدم آشنایی کافی برخی از آنها به مسایل تجاری و اقتصادی می‌گوید: تعدادی از رایزنان اقتصادی که در گذشته در کشورهای خارجی فعالیت می‌کردند حتی به نرخ و قیمت حامل‌های انرژی نیز آشنایی نداشتند اما اخیراً شاهد روند منطقی و معقولانه تری در انتصاب و انتخاب رایزنان اقتصادی و تجاری هستیم.

صالحی می‌گوید: حضور مستشاران و رایزنان اقتصادی در دیگر کشورها، در روابط اقتصادی با کشور‌‌ها و بازارهای هدف، نقش مهمی ایفا می‌کند و به واسطه این امر، باید افرادی به عنوان رایزنان اقتصادی و تجاری فعالیت کنند که بتوانند درآمدهای ارزی بالایی را برای کشورمان تأمین کنند.