صادرات غیرنفتی ۴۷ میلیارد دلار شد رییس سازمان توسعه تجارت گفت: ارزش دلاری صادرات غیرنفتی در سال گذشته براساس برآورد اولیه گمرکات به حدود ۴۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبلش حدود ۶٫۵ درصد رشد داشته و چنانچه فقط صادرات اقلام صنعتی و معدنی (به استثنای میعانات گازی و پتروشیمیها) مورد […]
صادرات غیرنفتی ۴۷ میلیارد دلار شد
رییس سازمان توسعه تجارت گفت: ارزش دلاری صادرات غیرنفتی در سال گذشته براساس برآورد اولیه گمرکات به حدود ۴۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبلش حدود ۶٫۵ درصد رشد داشته و چنانچه فقط صادرات اقلام صنعتی و معدنی (به استثنای میعانات گازی و پتروشیمیها) مورد بررسی قرار گیرد، رشد صادرات کالاهای صنعتی و معدنی حدود ۲۲ درصد بوده است.
مجتبی خسروتاج تصریح کرد: حمایت از کالا و خدمات ایرانی را رکن پویای اقتصاد کشور خواند و اظهار کرد: خطاب شعار امسال به هر سه قوا در کشور است و هر یک به نحوی باید در اجرای این شعار ایفای نقش کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: حمایت از کالای ایرانی همانند این است که بخواهیم تولید ناخالص داخلی را حمایت کنیم و اینجاست که نقش قانونگذاری، سرمایهگذاری، پسانداز، میل به مصرف، مالیات بر ارزش افزوده، کیفیت و قیمت محصول دارای اهمیت خاص میشود. خطاب این شعار همگانی است و برای بعضیها بیشتر و برای بعضیها کمتر ایجاد مسؤولیت میکند.
چالشهای تحقق اهداف شعار سال
رییس سازمان توسعه تجارت در تبیین مهمترین چالش در دستیابی به شعار امسال تأکید کرد: مهمترین چالش در دستیابی به شعار حمایت از کالای ایرانی تفرق دیدگاهها و تشتت آرا در نحوه اجراست، در اینکه باید از کالای ایرانی حمایت شود شکی نیست اما نحوه اجرا از دید صاحبنظران متفاوت و نیازمند ایجاد همگرایی است.
خسروتاج در بخش دیگری از صحبتهای خود حرکت به سمت فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بالاتر را گامی مهم در توسعه صادرات دانست و افزود: در سال گذشته اقدام جدی برای ارتباط بیشتر با نمایندگان مجلس صورت گرفت و جلسات متعددی برگزار شد که در نتیجه آن منابع خوبی، البته نه در حد انتظار، در نظر گرفته شده که امیدواریم به موقع در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران قرار گیرد تا بتوانیم در جهت حمایت از تولید صادراتی بهکار گیریم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعهای شدن سازمان متبوع خود را از دیگر موضوعاتی دانست که در سال گذشته دنبال شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است و امید میرود که در ۳ماهه اول سالجاری در راه خدماترسانی بهتر سازمان توسعه تجارت، این معضل نیز از میان برداشته شود.
تأکید بر حفظ قیمت و کیفیت
وی ضمن با اهمیت خواندن خدمات میزهای کالایی و کشوری در سازمان توسعه تجارت گفت: نتیجه اقدامات میزهای کالایی بایستی منجر به ظرفیتسازی در بخش تولید صادراتی و حل مشکلات پیشروی صادرات کالاها شود و نتیجه اقدامات میزهای کشوری باید زمینهساز توسعه بازار، متنوع کردن بازارهای صادراتی، چارهجویی و ارایه راهحل برای بازاریابی در بازارهای هدف شود.
خسروتاج همچنین بر ظرفیتسازی، نام و نشان محصولات و برندینگ ملی، اهمیت و نقش آنها را در توسعه صادرات غیرنفتی تأکید کرد و گفت: با حرکت به سمت محصولات و خدمات خوش آتیه، صنایع خلاق و رشتههای متکی بر منابع انسانی میتوان از ظرفیتها و فرصتهای موجود در کشور استفاده بهتری داشت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت راهکارهای حمایت از کالای ایرانی را علاوه بر انجام اقدامات فرهنگی، اطلاعرسانی و معرفی محصولات، در رشد و ارتقای کیفی محصولات و قیمتهای رقابتی دانست که انتظار هر ایرانی از محصول تولید داخل است.
خسروتاج ادامه داد: سیاستهای اتخاذی و فضای کسبوکار بایستی زمینه ساز رقابت و ارتقای شاخصها در دو بخش کیفیت و قیمت باشد و سایر حمایتها بایستی منجر به ارتقای این دو شاخص شود.
رییس سازمان توسعه تجارت در بخش پایانی صحبتهای خود با تأکید بر اصلاحات ساختاری مورد نیاز در سازمان، تولید صادراتی براساس نیاز بازارهای هدف، ظرفیتسازی در بخش خدمات و صنایع خلاق، خلق فرصتها و کسبوکارهای تجاری جدید، ارتباط بیشتر با صادرکنندگان و اخذ نظرات مشورتی آنها، برنامهریزی برای دستیابی به اهداف کمی صادراتی و رصد آنها و تأکید بر اجرای پروژههای صادراتی متضمن اشتغال و فراوری محصولات خام را از برنامههای اساسی سازمان توسعه تجارت ایران در سال جاری دانست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.