وزیر دفاع ایران مخالف هرگونه تجاوز نظامی به سایر کشورهاست هفتمین اجلاس بینالمللی امنیتی مسکو با حضور وزرای دفاع، رؤسای ستاد، فرماندهان عالی نظامی، دفاعی، امنیتی و مسؤولان سازمانهای بینالمللی از ۸۰ کشور آغاز شد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از روابطعمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرتیپ امیرحاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی […]
وزیر دفاع
ایران مخالف هرگونه تجاوز نظامی به سایر کشورهاست
هفتمین اجلاس بینالمللی امنیتی مسکو با حضور وزرای دفاع، رؤسای ستاد، فرماندهان عالی نظامی، دفاعی، امنیتی و مسؤولان سازمانهای بینالمللی از ۸۰ کشور آغاز شد.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از روابطعمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرتیپ امیرحاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس با تشریح مهمترین چالشهای امنیتی منطقه گفت: پیگیری سیاست قدرت و انحصارطلبی و رویکرد منفعتطلبانه به امنیت بینالملل، زمین حاصلخیزی را برای ایجاد و رشد تروریسم فراهم کرده است.
بخشهایی از سخنرانی وزیر دفاع به شرح ذیل است:
در ابتدا لازم میدانم از ژنرال سرگئیشایگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه به دلیل دعوت از اینجانب تقدیر و تشکر نمایم و خوشحالی خود را از اینکه در هفتمین کنفرانس امنیتی مسکو و در جمع شما حضور دارم، ابراز نمایم.
این کنفرانس با درک مؤثر از شرایط حساس بینالمللی، تمرکز خود را بر مهمترین چالش امنیتی منطقه معطوف داشته است و به همین دلیل انتظار میرود تا نتایج و دستاوردهای مثبتی برای امنیت بینالملل و منطقه به همراه داشته باشد.
پیگیری سیاست قدرت و انحصار طلبی و رویکرد منفعتطلبانه به امنیت بینالملل، زمین حاصلخیزی را برای ایجاد و رشد تروریسم فراهم نموده است. به عبارتی شما شاهد سازماندهی بدترین کمپین ترور و کشتار انسانها در واشنگتن هستید. روندی که براساس تجربیات کسب شده در ۲۵ سال اخیر، میتوان حدس زد که به لحاظ ژئوپلتیکی برای ۲۵ سال آینده (۲۰۴۰) همچنان ستونی از بحرانها را پیش پای بشریت بهوجود خواهد آورد. نقش بارز گروههای افراطی و تروریستی چون القاعده و داعش در تحولات دو دهه اخیر و در خلق جنگهای بسیار پیچیده داخلی در نقاط مختلف جهان به ویژه دو کشور سوریه و عراق مبین همین حقیقت تلخ است.
به همین دلیل خشونت عریان، لجام گسیخته و بسیار وحشیانه تروریستهای داعشی در مقابله با گروهها و کنشگران دیگر در این کشورها و تقویت و رشد پایگاه سیاسی، اجتماعی و ایدئولوژیک این گروه در مناطقی از آسیا و افریقا و کشیده شدن تبعات آن به طول و عرض کره زمین، امروز به بحث اصلی در نظام ژئوپلیتیکی جهان مبدل شده است.
عوامل متعددی را میتوان در تشدید این روند دخیل دانست. ناکارآمدی و بازی ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در چارچوب سیاست هرج و مرج مدیریت شده و در نتیجه مدیریت داعش به جای مقابله با آن، اشغال سرزمین فلسطین و ادامه جنایات رژیم صهیونیستی و اعمال سیاست نژادپرستانه در سرزمینهای اشغالی و تحقیر و تحریک احساسات جوانان مسلمان منطقه که با سیاستهای ترامپ از جمله اعلام انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی تشدید شده، سرکوب مطالبات مشروع مردمی از جمله در بحرین و سکوت جامعه بینالملل در قبال آن، فرافکنی امنیتی برخی کشورهای منطقه در انتقال مشکلات داخلی برای انحراف خواستههای ملتهای خود به سمت دشمنتراشی خارجی با تمرکز بر ایرانهراسی، تجاوز و نقض حاکمیت ملی سایر کشورها مانند حمله نظامی عربستان سعودی به یمن و به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم این سرزمین و در عین حال تأیید و یا سکوت بسیاری از قدرتهای بزرگ در قبال این جنایات و مضافاً افزایش جایگاه و نفوذ تفکر و مبانی افراطگراییهای لجام گسیخته شامل ایدئولوژی تکفیری در کنار بحرانهای اقتصادی و مالی و فقر جهانی در نظام بینالملل، از عواملی هستند که چالش دامنهدار تروریسم را توجیه و با تشدید این روند، امنیت منطقه را با تهدید جدی روبه رو ساخته است.
شکست و نابودی بنیادهای گروه تروریستی داعش اگرچه با تلاش و فداکاری نیروهای مسلح و ملت مبارز عراق و سوریه و حمایت همه جانبه ایران و روسیه در یک همکاری منسجم حاصل شد و تب تروریسم در غرب آسیا فروکش کرده و این منطقه از شرایط بحرانی دینامیک خارج شده است، اما هنوز با نابودی این تفکر فاصله داریم. شباهتهای ساختاری و ایدئولوژیک این پدیده ناهنجار با موج جدید بنیادگرایی در جهان در بسیاری از ابعاد به صورت چشمگیری نشان از تحول و دگردیسی این تهدید جهانی دارد.
علاوه بر آن، شکست داعش به مثابه شکست سیاست منطقهای آمریکا است و لذا به ظن بسیار قوی باید انتظار داشت که این شکست آغاز یک دوره جدید از خصومتها و تنشهای منطقهای برای پر کردن خلأهای کنونی و رقابت تثبیت حضور قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای در نقاط مواجه با بیثباتی شود. به عبارتی تا زمانی که عوامل اصلی ایجاد داعش پابرجاست و در شرایطی که تسلیح کشورهای متجاوز و آشوب ساز تحت قراردادهای دهها میلیارد دلاری برخی کشورهای منطقه با غرب و بهویژه آمریکا استمرار داشته باشد و تا زمانی که دولت آمریکا منفعتطلبی را محور سیاست خارجی خود قرارداده و بر عدم مسؤولیتپذیری در قبال سیاستهای نابخردانه خود در صحنه بینالملل ادامه دهد که البته با روی کارآمدن دونالدترامپ و تیم افراطی وی هیچ چشمانداز روشنی بر آن متصور نیست باید منتظر ماند که این خطر از جایی دیگر ظهور و بروز پیدا کند و شرایط سختتر و پیچیدهتر را برای منطقه رقم بزند.
متأسفانه باید بگویم که با چنین شرایطی، منطقه ما با ثبات فاصله غمانگیزی دارد، چرا که نه کار گروه داعش بهطور کامل تمام شده و نه تنشهای منطقهای عمیق بین بازیگران منطقهای و فرامنطقهای چشمانداز روشنی را فراروی تحقق امنیت منطقه قرار میدهد. بزرگترین مشکل منطقه برای استقرار امنیت و ایجاد ثبات دراز مدت این است که کشورهای منطقه فهم مشترکی از دردهای مشترک ندارند. برخی دولتهای منطقه به جای پناه بردن به پیوندهای درون منطقهای و تکیه بر وحدت و امنیت بومی، با پناه بردن به قدرتهای منفعتطلب، سعی در خریداری امنیت دارند. تا این درد درمان نشود، افق روشنی برای برقراری امنیت در منطقه نمیتوان متصور شد.
– جمهوری اسلامی ایران معتقد است که در روند بحرانهای نوظهور، افراطگرایی و تروریسم مهمترین چالشی است که جان میلیونها انسان را برای آینده پیش رو در بالاترین سطح تهدید میکند و مقابله مؤثر با این تهدید مشترک و ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه، مستلزم اتخاذ سیاست دفاعی همکاری جویانه و پیگیری نظم امنیتی آسیایی مبتنی بر پیوندهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی درون منطقهای است.
– معتقدیم تهدیدات تروریسم در ابعاد مجازی، سایبر، عملیات ایذایی و انتحاری یا قلمروسازی در جغرافیای دولتهای آشوب زده، همکاری کشورهای منطقه در عرصه اطلاعاتی و امنیتی را به ضرورتی حتمی تبدیل نموده است. تجربه همکاری میان کشورهای سوریه، عراق، ایران و روسیه در مقابله با داعش که اخیراً ترکیه نیز به این روند پیوسته، میتواند به الگویی برای تسری آن به تمامی کشورهای منطقه باشد.
– جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با یکجانبهگرایی و سلطهطلبیهای آمریکا و تأکید بر نقش مخرب و بیثباتکننده رژیم صهیونیستی در ایجاد و گسترش تفکر افراطگرایی و خشونت، هرگونه سیاست مداخله، تجاوز و تجزیهطلبی در خصوص کشورهای منطقه را مغایر با اراده و منافع دولت و ملتهای منطقه میداند و با استقبال از نقش سازنده روسیه در منطقه، راهبرد امنیتسازی را در حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه مؤثر و مفید میداند و به جای موازنهسازی، مشارکت جویی را توصیه میکند.
– جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ابتکار عمل سیاسی مشترک در حل بحران سوریه، مخالف هرگونه تجاوز نظامی به سرزمین سایر کشورها و ضرورت احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی آنها بوده و آمادگی دارد تا با همراهی و همکاری منطقهای به رنج و محنت مردم مظلوم منطقه همچون یمن پایان دهد.
– ما توافق برجام را نمونه موفق یک همکاری جمعی بینالمللی میدانیم که نتیجه تلاش و همکاری کلیه طرفین در چارچوب احترام متقابل به حقوق ملی و بینالمللی و دستیابی به یک مفاهمه در حوزه امنیت منطقهای و بینالمللی میباشد. بدعهدی آمریکا و همراهی برخی شرکای غربی آن و بهانهجوییهای آنها در اجرای این توافق را عامل آسیب به فضای اعتماد در صحنه بینالمللی تلقی کرده و با اعلام پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در این توافق همانند سایر تعهداتش، هشدار میدهم عوامل بر هم زننده این توافق مسؤول عواقب سوء آن بر نظم و امنیت بینالمللی خواهند بود.
– جمهوری اسلامی ایران تقویت قدرت دفاعی و اقتدار دفاع بازدارنده به ویژه در حوزه موشکی را حق طبیعی خود در دفاع مشروع منطقهای میداند و توسعه و تقویت آن را برای مقابله با تهدیدات متنوع و نوظهور ضروری میداند و با قاطعیت آن را پیگیری خواهد کرد.
در پایان ضمن تشکر مجدد از ژنرال سرگئیشایگو و همکاران و برگزارکنندگان این کنفرانس مهم و مؤثر امیدوارم که این مسیر نتایج مورد انتظار در تحقق امنیت منطقهای را به همراه داشته باشد».
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.