بزرگترین بازار سرپوشیده جهان در تبریز

بزرگترین بازار سرپوشیده جهان در تبریز روزگاری دورتر که هنوز بازارچه‌ها و مراکز خرید چندطبقه دنیای تجارت شهر‌ها را به تسخیر خود درنیاورده بود، هر شهر برای خود بازاری داشت که مرکز تجاری و صنعتی آن شهر به شمار رفته و بخش‌های مختلف شهر را به هم متصل می‌کرد. به گزارش سینا‌پرس امروزه و پس […]

بزرگترین بازار سرپوشیده جهان در تبریز

روزگاری دورتر که هنوز بازارچه‌ها و مراکز خرید چندطبقه دنیای تجارت شهر‌ها را به تسخیر خود درنیاورده بود، هر شهر برای خود بازاری داشت که مرکز تجاری و صنعتی آن شهر به شمار رفته و بخش‌های مختلف شهر را به هم متصل می‌کرد.

به گزارش سینا‌پرس امروزه و پس از گذشت قرن‌‌ها از روزگار رونق داشتن بازارها، هنوز در بسیاری از شهرهای ایران و حتی سایر کشورهای شرقی، بازارهای قدیمی با گذشت سالیان طولانی پابرجا مانده و برقرار است و نقش مهمی در تجارت و بازرگانی شهر‌ها برعهده دارد.

ساختار بازار‌ها

بازارهای قدیم برای خود قوانین و شرایط خاصی داشت، راسته‌های مجزا و تیمچه‌ها و حجره‌ها که به یکدیگر متصل می‌شدند و چهارسوق‌های متعددی که بازار را به دنیایی پیچ‌درپیچ و سرشار از رنگ و صدا و زندگی تبدیل می‌کرد. گاه اگر ناآشنایی وارد بازار می‌شد ممکن بود در آن گم‌شده و ساعت‌‌ها در راسته‌های مختلف آن به جستجوی کالای خود بگردد. هرچند که ساختار بازار‌ها در ظاهر سردرگم و گیج‌کننده است ولی وقتی به نظم و ساختار آن پی ببرید به‌راحتی می‌توان در آن ساعت‌‌ها جستجو کرد و لذت برد.

امروزه با دیدن این بازارهای قدیمی، علاوه بر در اختیار داشتن طیف گسترده‌ای از مراکز عرضه کالا، با حس و حال شگفت‌انگیز و متفاوتی برای خرید کردن روبه‌رو می‌شوید. حس و حالی که سبب شده این بازار‌ها به حیات خود ادامه دهند. در این نوشتار به معرفی ده بازار تاریخی ایران می‌پردازیم.

بازار تبریز

در صدر فهرست بازارهای تاریخی ایران بازار تبریز قرار دارد که به گمان بسیاری از کارشناسان، زیباترین، بزرگ‌‌ترین و باشکوه‌‌ترین بازار ایران و همچنین وسیع‌‌ترین مجموعه سرپوشیده جهان به شمار می‌رود. برای توصیف وسعت این مجموعه بی‌نظیر که در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت ‌شده است کافی است اشاره‌کنیم که مجموعه مسقف بازار دارای مساحتی بالغ ‌بر یک کیلومتر مربع است. شهر تبریز دروازه ورودی اروپا به ایران به شمار می‌رود و ازجمله شهرهای اصلی قرارگرفته در جاده مشهور ابریشم است و بازار این شهر از دوران بسیار دور دارای اهمیت و رونق بسیار بوده و کافی است هر آنچه در مورد بازار اصفهان ذکر کردیم را در مقیاس چند برابر در نظر بگیرید تا به اهمیت و بزرگی بازار تبریز پی ببرید. این بازار در طول تاریخ توسط گردشگران و جهانگردان بسیاری مورد توجه قرارگرفته که در آن میان می‌توان به نام‌هایی مانند مارکوپولو، شاردن، تاورنیه و ابن بطوطه اشاره کرد.

بازار بزرگ تبریز در روزگار زندیه به دلیل زمین‌لرزه بزرگی تخریب شد و سپس به‌سرعت بازسازی شد و در روزگار قاجاریه نیز به دلیل این‌که پایتخت دوم ایران به شمار می‌رفت بر رونق و شکوه آن افزوده شد. این بازار به دلیل گستردگی مسافت و پلان پیچیده‌ای که دارد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که به‌نوعی زیرمجموعه بازار به شمار می‌روند. از مهم‌ترین این قسمت‌ها می‌توان به راسته‌بازار، بازار حرم‌خانه، بازار کفاشان، بازار شیشه‌گر خانه، بازار عباچی، بازار صادقیه و بازار یمنی‌دوز اشاره کرد.

درمجموع بازار تبریز دارای حال و هوای خاصی است که مشابه آن را در هیچ جای دیگری نمی‌توان جستجو کرد. اگر به این شهر سفر می‌کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که دست‌کم یک روز کامل را در این بازار سپری کنید و صبحانه و ناهارتان را در بازار نوش جان‌کنید. برای صبحانه دکه‌ها و غرفه‌های متعددی وجود دارند که انواع صبحانه‌های لذیذ را به مشتریان ارایه می‌کنند که به‌ویژه در این میان نوع خاصی از سیب‌زمینی پخته وجود دارد که مشابه طعم آن را در هیچ جای دیگری امتحان نکرده‌اید و علاوه بر آن به شما اطمینان می‌دهیم طعم کباب‌‌ها و برنج عالی و بسیار خوش عطر رستوران‌های بازار تبریز، هیچ‌گاه از خاطر شما محو نخواهد شد