معاون سازمان فن‌آوری اطلاعات خبر داد:افتتاح فاز نخست پروژه‌های دولت الکترونیک در هفته آینده

  رضا باقری اصل خبرداد که هفته آینده و با حضور مسؤولان کشوری، فاز نخست پروژه‌های دولت الکترونیکی شامل «درگاه واحد خدمات دولت» و «گذرگاه خدمات دولت» به بهره‌برداری خواهد رسید. به گزارش ایسنا، معاون دولت الکترونیک سازمان فن‌آوری اطلاعات اظهار کرد: امروز در کشورهای مختلف جهان خدمات الکترونیکی فقط از یک درگاه واحد به […]

 

رضا باقری اصل خبرداد که هفته آینده و با حضور مسؤولان کشوری، فاز نخست پروژه‌های دولت الکترونیکی شامل «درگاه واحد خدمات دولت» و «گذرگاه خدمات دولت» به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، معاون دولت الکترونیک سازمان فن‌آوری اطلاعات اظهار کرد: امروز در کشورهای مختلف جهان خدمات الکترونیکی فقط از یک درگاه واحد به عموم مردم ارایه می‌شود و بر همین اساس سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران نیز به عنوان یکی از ارکان اجرایی وزارت ارتباطات اقدام به راه‌اندازی درگاه واحد دولت الکترونیکی کرده است.

وی افزود: وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با توجه به برنامه تکلیفی خود در قانون برنامه پنجم توسعه کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه و نقشه توسعه دولت الکترونیکی کشور، مبنی بر ارایه خدمات الکترونیکی دولت به مردم در بستر شبکه ملی اطلاعات از طریق درگاه واحد خدمات دولت اقدام به راه‌اندازی این درگاه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: درگاه واحد خدمات دولت جهت ارایه خدمات ملی و انواع خدمات ارزش‌افزوده در راستای پیشبرد اهداف پیش‌بینی‌شده و همچنین خدمت‌رسانی بهتر به مردم و مدیریت یکپارچه خدمات عمومی کشور ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی گفت: برای ایجاد این درگاه، در گام نخست، با تلاش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همکاری ۶۹ دستگاه اجرایی اصلی کشور، بیش از ۸۲۶ شناسنامه خدمت دولت احصاء شد.

وی تأکید کرد: درگاه واحد خدمات دولت، شامل کلیه اطلاعات این شناسنامه‌ها و راه ورود به سامانه‌های ارایه‌دهنده خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی است.

جانشین دبیر شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات با بیان این مطلب که درگاه مذکور در ۳ بخش، خدمات دولت به مردم (G2C) را عرضه می‌کند تصریح کرد: در بخش نخست و در بدنه اصلی درگاه (Hotpoint)، قابلیت دسترسی به بخش پویا و پرکاربرد‌ترین خدمات نظیر سامانه پاسخگویی ۱۹۵، ایران ۱۴۱، خدمات شناسنامه‌ای، طرح ساماندهی مشاغل خانگی و خدمات پستی در دسترس عموم قرار گرفته است که این صفحه به‌طور هوشمند و متناسب با کاربرد خدمات و تقاضا تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: در بخش دوم ارایه خدمات به صورتی فهرست‌وار و تقسیم‌بندی‌های موضوعی (خوشه‌ای)‌ شامل آموزش و پژوهش، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، اقتصادی و مالی، امنیت و مدیریت بحران، امور بین‌الملل، امور داخلی کشور، انرژی، حقوقی و قضایی، حمل‌ونقل و شهرسازی، رفاه و تأمین اجتماعی، سلامت و بهداشت، صنعت و تجارت، فرهنگی و اجتماعی، محیط‌ زیست، منابع طبیعی و کشاورزی امکان‌پذیر است.

رضا باقری‌اصل در خصوص خدمات ارایه شده در بخش سوم نیز گفت: در بخش آخر، ارایه حدود ۸۰۰ نوع خدمت از طریق لینک دسترسی به همراه شناسنامه خدمات ۶۹ دستگاه‌ اجرایی که ارایه‌دهنده خدمات مختلف هستند، در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم این درگاه، بهره‌گیری از جویشگرهای بومی برای دسترسی به خدمات و جستجوی مطالب مرتبط در شبکه ملی اطلاعات است.

معاون سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران، ایجاد گذرگاه خدمات دولت (GSB) را نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهم و کلیدی توسعه دولت الکترونیکی در کشور عنوان و اظهار داشت: سازوکار پیاده‌سازی دولت الکترونیک نیازمند آن است که بستر تبادل الکترونیکی اطلاعات و خدمات (G2G) برای هرگونه استعلام، تبادل و تهیه فرایند‌های دولت ایجاد شود.

بستر خدمات الکترونیکی برای دستگاه‌ها فراهم شد

وی با بیان این مطلب که اجرایی شدن این گذرگاه منجر به نظامند شدن گردش اطلاعات دولت و تسهیل فضای کسب و کار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این گذرگاه الکترونیکی، سازمان‌های دولتی خدمات الکترونیکی خود را در دسترس سایر دستگاه‌ها قرارداده و با استفاده از فن‌آوری اطلاعات و تسهیل در کسب‌وکار، ارایه هرچه سریع‌تر خدمت را فراهم آورند.

وی تأکید کرد: این مهم تنها از طریق پیاده‌سازی بستر نرم‌افزاری مرکز ملی تبادل اطلاعات و اتصال سازمان‌ها به این بستر میسر می‌شود.

دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی گفت: در حال حاضر این مدل از شبکه در قالب پروژه شبکهNIX در کشور راه‌اندازی شده است به‌طوری که ارتباط با کلیه بانک‌های اطلاعاتی کشور از طریق گذرگاه خدمات دولت به‌صورت خوشه‌های ۱۴گانه قابل ارایه است.

 

وی ادامه داد: این زیرساخت‌ها، گام دوم در اجرایی شدن دولت الکترونیکی و گذر به نسل دوم یکپارچگی خدمات، اطلاعات و فرایند‌ها است و دستگاه‌های اجرایی پس از این می‌توانند از طریق زیرساخت‌های فراهم شده، به سرعت، خدمات خود را در بستر G2C، G2B در درگاه خدمات دولت و خدمات G2G را در گذرگاه خدمات دولت ارایه کنند.