چگونه در سال ۹۴، واردکنندگان فولاد قانون را دور زدند؟!

  در سال گذشته، تعرفه واردات فصل ۷۲۲۵ بسیار کم‌تر از فصل ۷۲۰۸ بود، لذا واردکنندگان فولاد بخشی از محصولات وارداتی خود را در قالب فصل تعرفه‌ای ۷۲۲۵ واردکرده‌اند تا از گزند افزایش تعرفه وارداتی در امان باشند. به گزارش عیارآنلاین، در سال‌های اخیر و با افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور، بر میزان صادرات این […]

 

در سال گذشته، تعرفه واردات فصل ۷۲۲۵ بسیار کم‌تر از فصل ۷۲۰۸ بود، لذا واردکنندگان فولاد بخشی از محصولات وارداتی خود را در قالب فصل تعرفه‌ای ۷۲۲۵ واردکرده‌اند تا از گزند افزایش تعرفه وارداتی در امان باشند.

به گزارش عیارآنلاین، در سال‌های اخیر و با افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور، بر میزان صادرات این محصول افزوده و از میران واردات آن کاسته شده است، اما همچنان فولاد و محصولات فولادی هرساله یکی از اصلی‌‌ترین محصولات وارداتی کشور است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۳، میزان واردات فولاد و محصولات فولادی کشور در مقایسه با سال ۱۳۹۳ با وجود افزایش ۳٫۴ درصدی از نظر وزنی، از نظر ارزش دلاری، ۲۲٫۴ درصد کاهش یافته و به ۲٫۶ میلیارد دلار رسیده است.

نکته جالب توجه در ترکیب محصولات وارداتی کشور در سال ۱۳۹۴، در مقایسه با سال ۱۳۹۳، چرخش واردکنندگان به سمت واردات «محصولات تخت‌نورد از فولاد ممزوج» است. در واقع، در سال گذشته تقریباً واردات تمامی محصولات فولادی با کاهش چشم‌گیری همراه بوده، غیر از «محصولات تخت‌نورد با پهنای بیش‌تر از ۶۰۰میلی‌متر از فولاد ممزوج» که میزان واردات آن از ۱۶۵ میلیون دلار در سال ۱۳۹۳ به ۹۳۷ میلیون دلار در سال گذشته رسیده است. در جدول زیر، میزان واردات محصولات فولادی به تفکیک انواع محصولات آن در دو سال گذشته نشان داده شده است.

 اما چرا واردکنندگان فولاد که عمده فولاد وارداتی خود را در سال ۱۳۹۳، تحت فصل تعرفه ۷۲۰۸ و با عنوان «محصولات گرم‌نورد با پهنای بیش‌تر از ۶۰۰میلی‌متر از فولاد غیرممزوج» وارد می‌کردند، در سال گذشته عمده واردات خود را تحت فصل ۷۲۲۵ و با عنوان «محصولات گرم نورد با پهنای بیش‌تر از ۶۰۰میلی‌متر از فولاد ممزوج» وارد کرده‌اند؟

شاید پاسخ این سؤال در میزان تعرفه ورودی محصولات فولادی نهفته باشد. در ابتدای سال ۱۳۹۴، به دلیل فشار تولیدکنندگان فولاد بر مسؤولین، مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد، میزان تعرفه واردات کد ۷۲۰۸۳۹۰۰، که عمده واردات فولاد در قالب این کد انجام می‌گرفت، از ۴ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافت تا کمکی به تولید داخل فولاد باشد. اما تعرفه محصولات فصل ۷۲۲۵، بدون تغییر و همان ۴ درصد باقی ماند.

بنابراین از طرفی در سال گذشته، تعرفه واردات فصل ۷۲۲۵ بسیار کم‌تر از فصل ۷۲۰۸ بوده و از طرف دیگر، در عین افت میزان واردات اغلب محصولات فولادی از جمله فصل ۷۲۰۸، میزان واردات فصل ۷۲۲۵ بیش از ۵ برابر شده است. به نظر نمی‌رسد در عرض یک سال نیاز داخلی به یک محصول وارداتی به بیش از ۵ برابر افزایش یابد. به این ترتیب، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که واردکنندگان فولاد بخشی از محصولات وارداتی خود را در قالب فصل تعرفه‌ای ۷۲۲۵ وارد کرده‌اند تا از گزند افزایش تعرفه وارداتی در امان باشند.

همچنین می‌توان گفت گرچه در طول سال گذشته، میزان حقوق ورودی برخی دیگر از تعرفه‌های محصولات فولادی نیز افزایش یافت، اما در عمل، به دلیل این اقدام واردکنندگان، تولیدکنندگان فولاد بهره چندانی از افزایش تعرفه فولاد در سال گذشته نبرده‌اند.

اما خوشبختانه میزان حقوق ورودی محصولات فولادی در سال جدید، به‌طور همه‌جانبه افزایش یافته و تقریباً تمامی محصولات فولادی با افزایش تعرفه مواجه شده‌اند. میزان تعرفه ورودی برخی از فصول محصولات فولادی در جدول زیر آورده شده است.

 

بنابراین به نظر می‌رسد در سال جدید، واردکنندگان فولاد دیگر نمی‌توانند با استفاده از فصول تعرفه‌هایی که میزان حقوق ورودی کم‌تری دارند، قانون را دور بزنند و حقوق ورودی کم‌تری بپردازند.

 

سید علی موسوی