دلار ۷ تومانی چگونه به ۵ هزار تومان رسید؟

دلار ۷ تومانی چگونه به ۵ هزار تومان رسید؟ عضو هیأت رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: دولت با برنامه‌های درمانی، پیش فروش سکه و افزایش سود سپرده ۲۰ درصد نمی‌تواند بازار ارز را مدیریت کند. به گزارش خانه ملت، هادی‌قوامی در واکنش به مشاور رییس‌جمهور مبنی بر این‌که افزایش نرخ دلار کار […]

دلار ۷ تومانی چگونه به ۵ هزار تومان رسید؟

عضو هیأت رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: دولت با برنامه‌های درمانی، پیش فروش سکه و افزایش سود سپرده ۲۰ درصد نمی‌تواند بازار ارز را مدیریت کند.

به گزارش خانه ملت، هادی‌قوامی در واکنش به مشاور رییس‌جمهور مبنی بر این‌که افزایش نرخ دلار کار خوبی بود، اظهارداشت: زمانی می‌گفتند قیمت واقعی دلار تومان است و اکنون دلار به ۵ هزار تومان رسیده است، با چنین استدلالی ممکن است به دلار ۸ تا ۱۲ هزار تومان برسیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از روند افزایشی دلار، گفت: با این مسیر ارزش پول کشورمان در مقابل ارز خارجی تضعیف یافته است که این مسیر راه درستی نیست.

نماینده مردم اسفراین در مجلس دهم شورای اسلامی، با اشاره به مسیر افزایش دلار از ۷ تومان تا ۵ هزار تومان، بیان داشت: گام بعدی دلار می‌تواند ۸ هزار تومان و پس از آن۱۲ هزار تومان باشد که با این اوصاف مسیر رو به قهقرا در پیش داریم و با این حساب باید کار کرد که عرضه ارز افزایش یابد.

وی خطاب به ترکان درباره این‌که افزایش قیمت دلار کار خوبی بود، گفت: مشاور رییس‌جمهور به این سؤال جواب دهد چرا زمانی که مناطق آزاد مسؤولیت داشت، جلوی واردات قاچاق کالا از مناطق آزاد را نگرفت و باعث شد تولید داخلی به گل بشیند.

این نماینده مجلس، ادامه‌داد: واردات در نهایت باعث افزایش تقاضا و خروج ارز از کشور شده و به دنبال آن نرخ ارز افزایش می‌یابد و چنین روندی باعث تخریب تولید داخل می‌شود.

قوامی با بیان این‌که در سال حمایت از کالای ایرانی به ابزاری برای حمایت نیاز داریم، گفت: دولت باید در دیوار تعرفه‌ها عملکرد درستی داشته باشد، متأسفانه آخرین مصوبه دولت در پایان سال به گونه‌ای بود که تعرفه‌های گروه فولادی به ۱۵ و ۵ درصد کاهش یافته است و با ورود فولاد به کشور در واقع رقابت کارخانه‌های داخلی به سختی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که با افزایش واردات، تقاضا و قیمت ارز افزایش می‌یابد، اظهارداشت: با کاهش تعرفه‌های گروه فولادی، اگر دولت از کارخانه‌های داخلی خرید نکند، خروج ارز رخ می‌دهد و به دنبال آن ارز گران‌تر خواهد شد.

عضو هیأت رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که با خرید از تولید داخل جلوی خروج ارز گرفته می‌شود، بیان‌داشت: دولت با برنامه‌های درمانی، پیش فروش سکه و افزایش سود سپرده ۲۰ درصد نمی‌تواند بازار ارز را مدیریت کند که راه علاج تنها حمایت واقعی از تولید داخل است.

علایمی دلار ۷ هزارتومانی مخابره می‌شود

همچنین در این خصوص عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که علایمی مبنی بر افزایش دلار تا ۷ هزار تومان مخابره می‌شود.

سیدجوادحسینی کیا با اشاره به افزایش دلار تا بیش از ۵هزار تومان، اظهارداشت: بی‌تدبیری دولت بود که نتوانست نرخ دلار را ثابت نگه دارد، شوکی که از افزایش نرخ دلار به بازار وارد آمد، موجب گرانی اجناس شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گرانی دلار سایه خود را بر تولید انداخته است بنابراین در مجموع در شرایط فعلی افزایش نرخ دلار به ضرر تولید داخلی است، چرا که باعث می‌شود در سال حمایت از تولید کالای ایران هزینه تمام شده افزایش چشمگیری پیدا کند.

نماینده مردم سنقر در مجلس دهم شورای اسلامی تأکید کرد: با این حساب با گرانی کالای ایرانی به دنبال افزایش نرخ دلار، جامعه از خرید کالای ایران اجتناب می‌کند و به سمت کالای خارجی ارزان قیمت می‌رود.

وی با بیان این‌که جا دارد دولت برای مدیریت بازار ارز چاره‌اندیشی کند، گفت: برای این کار یا باید دلار را دو نرخی کرد، به نحوی که برای تولیدکننده نرخی پایین تر در نظر گرفته شود یا باید نسبت به کاهش نرخ ارز گام جدی و عملیاتی برداشته شود.

حسینی‌کیا با تأکید بر شرایط بحرانی و نابسامان اقتصادی در کشور، اظهارداشت: شرایط بازار ارز و دلار باعث می‌شود از میزان سرمایه‌گذاری کاسته شود چرا که افراد نمی‌توانند آینده بازار را پیش‌بینی و طبق آن عمل کنند.

این نماینده مجلس در خصوص احتمال کاهش نرخ دلار در آینده، گفت: به این دولت نمی‌توان خیلی امید داشت، چرا که برخی‌ها بی‌میل به افزایش نرخ ارز نیستند، در برخی از اظهار نظر‌ها چنین پالس‌هایی دریافت می‌شود، برخی‌ها منافعشان در این است که دولت نگاه نظارتی بر بازار ارز نداشته باشد.

وی تأکیدکرد: برخی‌ها گفته‌اند که دلار ظرفیت افزایش نرخ تا رقم ۷ هزار تومان را دارد بنابراین ارز زیادی را خریداری کرده‌اند تا در شرایط خاص به بازار تزریق کنند، این احتمال وجود دارد می‌خواهند به نظام اقتصادی ایران لطماتی وارد کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اگر دولت اقدام جدی نکند و همچنان پالس افزایش قیمت نرخ دلار تا ۷ هزار تومان مخابره شود، احتمال افزایش قیمت وجود دارد البته به دلیل فشار رسانه‌ای دولت به‌طور مقطعی جلوی افزایش قیمت را می‌گیرد.