پارادوکس سناریوی مدیریتی در بازار مصرف بنزین عدم داشتن برنامه در بخش کنترل مصرف بنزین و عدم توجه به ضرورت این امر، در حالی که ایران در تولید بنزین خودکفا شده و میتواند از این پس ظرفیتهای صادرات این فرآورده نفتی را توسعه دهد، ایران را در حین خودکفایی، به واردکننده تبدیل میکند. به گزارش […]
پارادوکس سناریوی مدیریتی در بازار مصرف بنزین
عدم داشتن برنامه در بخش کنترل مصرف بنزین و عدم توجه به ضرورت این امر، در حالی که ایران در تولید بنزین خودکفا شده و میتواند از این پس ظرفیتهای صادرات این فرآورده نفتی را توسعه دهد، ایران را در حین خودکفایی، به واردکننده تبدیل میکند.
به گزارش تسنیم، دولت در ابتدای خردادماه ۹۴، سهمیه بندی بنزین را حذف و این فرآورده نفتی را تکنرخی کرد. پس از آن رفته رفته استفاده از کارت سوخت شخصی کمرنگ و کمرنگتر شد و در فضایی که هیچ سیاست کنترلی در بخش مصرف نبود، تنها واکنش دولت به افزایش مصرف بنزین، افزایش واردات آن بود؛ بهطوری که در اسفندماه سال ۹۵ واردات بنزین به ۳۴ میلیون لیتر در روز رسید.
دولت که در سال ۹۵ تنها با تکیه بر رشد واردات بنزین، پاسخگوی رشد افسارگسیخته مصرف آن بود، در سال ۹۶ با تغییر در روند مدیریت پالایشگاه ستاره خلیجفارس و اعمال تغییرات راهبردی در نحوه اجرای این پروژه استراتژیک که در تعامل کم نظیر قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص)، مجموعه وزارت نفت و بخش خصوصی محقق شد، بعد از به بهرهبرداری رساندن کامل فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیجفارس، فرایند تکمیل بخشهای مختلف فاز دوم و سوم این طرح ملی را به منظور خودکفایی کامل در تولید بنزین و ایجاد بسترهای پایدار صادرات این فرآورده استراتژیک نفتی ساماندهی کرد.
در این بین، با تلاش شبانهروزی متخصصان و کارکنان ایرانی در پالایشگاه ستاره خلیجفارس، میزان تولید و مصرف بنزین در ماههای پایانی سال ۹۶ به هم نزدیک شد بهطوری که مصرف بنزین در مرز ۸۰ میلیون لیتر و تولید آن در مرز ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر در روز قرار گرفت.
در حالی که پیشبینی رشد ۸ تا ۹ درصدی مصرف بنزین در سال ۹۷ بدون در نظر گرفتن اعمال هرگونه سیاست کنترل مصرف، از سوی مسؤولان وزارت نفت پیشبینی شده، متوسط مصرف بنزین در سالجاری در محدوده ۸۷ میلیون لیتر در روز قرار خواهد گرفت که با افزوده شده تولیدات فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیجفارس به سبد سوخت کشور در بهار ۹۷، تولید بنزین به مرز ۹۰ میلیون لیتر در روز میرسد.
از یک سو شاهد شاهکار ملی در بخش تولید بنزین هستیم، اما از سوی دیگر هیچ مدیریتی بر مصرف بنزین صورت نمیگیرد. فاجعه رها کردن روند مصرف بنزین در کشور موجب شد تا پیشبینی رشد ۶٫۵ درصدی مصرف این فرآورده نفتی در سال ۹۶ در عمل به رشد ۸ درصدی برسد.
دولت به جای اعمال سیاستهای کنترل مصرف و در حالی که در مرز خودکفایی بنزین قرار داریم، تصمیم به واردات روزانه ۹ میلیون لیتر بنزین در نیمه نخست سالجاری دارد که در صورت افزایش افسارگسیخته مصرف بنزین، واردات پاسخگوی مازاد نیاز داخلی باشد.
به عبارتی عدم داشتن برنامه در بخش کنترل مصرف بنزین و عدم توجه به ضرورت این امر، در حالی که ایران در تولید بنزین خودکفا شده و میتواند از این پس ظرفیتهای صادرات این فرآورده نفتی را توسعه دهد، ایران را در حین خودکفایی، به واردکننده تبدیل میکند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.