ادامه ابهام‌‌ها در مورد کیفیت گازوئیل توزیعی

ادامه ابهام‌‌ها در مورد کیفیت گازوئیل توزیعی آلودگی هوای ناشی از سوخت نامرغوب زمستان و تابستان نمی‌شناسد البته اگرچه این روز‌ها با گذر از فصل سرما خبری از پدیده وارونگی دما (inversion) نیست اما آلوده‌کننده‌های مهم یعنی خودروها، سوخت و صنایع سر جای خود هستند و تا زمان حذف آلایندگی از این بخش‌ها انتقادات و […]

ادامه ابهام‌‌ها در مورد کیفیت گازوئیل توزیعی

آلودگی هوای ناشی از سوخت نامرغوب زمستان و تابستان نمی‌شناسد البته اگرچه این روز‌ها با گذر از فصل سرما خبری از پدیده وارونگی دما (inversion) نیست اما آلوده‌کننده‌های مهم یعنی خودروها، سوخت و صنایع سر جای خود هستند و تا زمان حذف آلایندگی از این بخش‌ها انتقادات و مطالبه‌گری‌ها در این زمینه ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست یکی از منتقدان اصلی کیفیت سوخت توزیعی در کشور است که طی ماه‌های گذشته بار‌ها خواستار اصلاح کیفیت گازوئیل شده است. در همین جهت، چندی پیش در جریان همایش مبارزه با سرطان با اشاره به تأثیر آلودگی‌های زیست‌محیطی بر ابتلا به انواع سرطان، سوخت را یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوا دانست و گفت: وزیر نفت به صراحت اعلام می‌کند که نمی‌توانیم گازوئیل با استانداردهای مورد نظر محیط‌زیست تأمین یا تولید کنیم و او با این گفته جامعه را در شرایط سختی قرار می‌دهد. چون این اظهارات وزیر نفت در حالی مطرح می‌شود که طبق قوانین استاندارد، گازوئیل نباید بیش از ۵۰ PPM گوگرد داشته باشد اما گازوئیل‌هایی که در کشور توزیع می‌شود گاهی بین ۱۰ هزار تا ۷۰ هزار PPM گوگرد دارند.

معاون رییس‌جمهور همچنین در نشست بررسی قانون هوای پاک ضمن انتقاد شدید از وزارت نفت به دلیل تولید گازوئیل نامرغوب اظهار کرد: متأسفانه در شرایط فعلی وقتی شروط دستیابی به هوای پاک روشن می‌شود همه پا پس می‌کشند. برای مثال وزارت نفت اعلام می‌کند که نمی‌تواند گازوئیل استاندارد تولید کند و می‌گوید گازوئیل استاندارد وارد کنید.

کلانتری که از ابتدای حضورش در سازمان حفاظت محیط‌زیست بار‌ها از مافیایی سخن گفته که مانع بهبود کیفیت هوا می‌شوند، در جریان این همایش که در دی ماه سال گذشته به مناسبت روز هوای پاک برگزار شده بود، با تأکید بر ضرورت تأمین سوخت استاندارد برای خودروهای دیزلی گفت: برای خرید و نصب فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی چندین میلیون تومان هزینه می‌شود اما چون سوخت، نامناسب است این فیلتر در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌رود و متأسفانه در شرایط حاضر گازوئیل توزیعی در مشهد و اصفهان غیراستاندارد است، بنابراین وقتی وزارت نفت نمی‌تواند گازوئیل استاندارد تولید کند اصلاً نباید گازوئیل تولید کند.

در همین زمینه مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست چندی پیش با بیان این‌که مهم‌ترین آلاینده تهران ذرات معلق (PM۲.۵) است و مقدار این ذرات در تهران ۳ برابر حد استاندارد جهانی است، گفت: با توجه به نمونه‌گیری‌های انجام شده در برخی از کلانشهر‌ها و بررسی این نمونه‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که در کلان‌شهر‌ها سوخت، عامل اصلی تولید ذرات معلق است.

وی با بیان این‌که وزارت نفت نمی‌تواند یکباره و در کوتاه‌مدت نسبت به توزیع گازوئیل استاندارد در همه مناطق کشور اقدام کند، اظهارکرد: وزارت نفت برای تغییر سامانه انتقال گازوئیل و ایجاد شبکه جدید احتیاج به منابع مالی دارد و در شرایط کنونی این وزارتخانه نمی‌تواند بیش از ۵۰ درصد از گازوئیل مورد نیاز کشور را مطابق با استاندارد یورو۴ تولید کند.

۵۰ درصد گازوئیل تولیدی یورو۴ است

اما میزان گازوئیل تولیدی کشور موضوع مهمی است که سعیدناقدی‌نیا، رییس امور مهندسی تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اخیراً آمار مربوط به این حوزه را اعلام کرد و گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور تولید می‌شود که ۶۰ میلیون لیتر آن در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود. نیمی از گازوئیل مصرفی در بخش حمل و نقل با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شود و دو پالایشگاه اراک و تهران در مجموع ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ تولید می‌کنند که این مقدار در تهران و کرج و حومه آنها توزیع می‌شود.

اما فارغ از کمبود گازوئیل یورو۴ در کشور کیفیت همین گازوئیل توزیعی نیز موضوع مهمی است که ببینیم یورو۴ تا چه حد واقعی است؟ در این باره شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست آخرین وضعیت گازوئیل تهران را برای ایسنا تشریح کرد.

وی با اشاره به این‌که اندازه‌گیری پارامتر گوگرد را از پاییز سال ۹۶ به پایش‌‌ها اضافه کردیم، گفت: در پاییز ۹۶ علاوه بر پایش بنزین، ۲۷ نمونه گازوئیل در سطح شهر تهران برداشت کرده‌ و میزان گوگرد آنها را که مشکل اصلی گازوئیل است؛ پایش کردیم.

سال‌هاست که توپ آلودگی هوا در کشور ما بین وزارت نفت و وزارت صنعت پاس‌کاری می‌شود و هیچ یک از این دستگاه‌ها حاضر نیستند سهم حقیقی خود را در نابسامانی هوای کلان‌شهر‌ها بپذیرند. وزارت نفت احتراق ناقص را عامل اصلی آلودگی هوا اعلام می‌کند و وزارت صنعت ضمن تبرئه کردن سهم خودورهای بی‌کیفیت در آلودگی هوا، سوخت را مهم‌ترین عامل می‌داند. طبیعی است مادامی که این روند بین این دو وزارتخانه ادامه داشته باشد گره آلودگی هوا کورتر از روز قبل خواهد شد.