بعد از برجام کشور ما در مسیر تجارت هسته‌ای قرار گرفت

روحانی در دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای بعد از برجام کشور ما در مسیر تجارت هسته‌ای قرار گرفت رییس‌جمهور با اشاره به معرفی دستاوردهای جدید در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای، گفت: این پیام روشنی برای برخی از دوستانی که گاهی بدون دقت حرف می‌زنند و فکر می‌کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌ای […]

روحانی در دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای

بعد از برجام کشور ما در مسیر تجارت هسته‌ای قرار گرفت

رییس‌جمهور با اشاره به معرفی دستاوردهای جدید در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای، گفت: این پیام روشنی برای برخی از دوستانی که گاهی بدون دقت حرف می‌زنند و فکر می‌کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌ای ما کند شده است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌حسن‌روحانی در دوازدهمین سالروز ملی انرژی هسته‌ای در سالن اجلاس سران، اظهار کرد: ما پس از برجام توانستیم از همکاری سایر کشورها به خوبی استفاده کنیم. ما با برخی کشورهای اروپایی، روسیه و چین همکاری داریم و در بسیاری از پروژه‌ها در حال همکاری هستیم. مراکز جدیدی در فردو برای تحقیقات در زمینه ایزوتوپ پایدار ایجاد کرده‌ایم و مسیر تحقیقات ما با سرعت بیش‌تری ادامه می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از برجام کشور ما در مسیر تجارت هسته‌ای قرار گرفت. ما حدود ۴۰۰ تن کیک زرد را خریده‌ایم و مقداری مواد غنی شده را فروختیم و در همکاری هسته‌ای مسیر جدیدی آغاز کردیم. ما همچنین قدم‌های اولیه برای ساخت راکتورهای جدید را در بوشهر برداشته‌ایم. در مسیر فناوری هسته‌ای ما کوتاه نیامده و نمی‌آییم. ملت بداند، جوانان اندیشمند برای دستاوردهای علمی کشور یک لحظه هم درنگ نمی‌کنند. ما برای تحقیق در زمینه هسته‌ای از کسی اجازه نمی‌گیریم البته آماده همکاری و تعامل در این زمینه هستیم. مبنای ما هم از اول همکاری و تعامل سازنده با دنیا بود.

وی با تشکر از همه کسانی که در سال‌های گذشته در زمینه هسته‌ای فعالیت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از سال ۶۰ در کنار مسؤولیت‌هایی که در مجلس و شورای عالی امنیت ملی داشته‌ام، کاملاً در جریان هستم که چه گام‌های مهم، استوار و البته سختی در این زمینه برداشته شده است. ما به شهدای هسته‌ای که در این راه جان خود را نثار کردند درود می‌فرستیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: گزارش امروز رییس سازمان انرژی هسته‌ای دستاوردهای افتتاح شده و رونمایی شده و نمایشگاهی که امروز بازدید کردم خیلی پیام روشنی دارد برای برخی دوستان که گاهی بدون دقت حرف می‌زنند و فکر می‌کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌ای ما کند شده است و سانتریفیوژ‌ها نمی‌چرخد یا کند می‌چرخد.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: من به ملت بزرگ ایران با صراحت و شفافیت عرض می‌کنم که صنعت هسته‌ای ما با توان و دقت بیش‌تر و محاسبه دقیق‌تر نسبت به دیروز حرکت می‌کند. ما سال گذشته ۴۲ پروژه افتتاح کردیم و امسال ۸۳ پروژه. این نشانگر آن است که ما در مسیر فناوری علمی راه خود را ادامه می‌دهیم.

وی با بیان این‌که یکی از وظایف مهم دولت و مسؤولان این است که فضا برای همه اندیشمندان فراهم کند، تصریح کرد: امروز اقتصاد ما و زندگی ما دانش‌بنیان است، کسب و کار هم به تدریج دانش‌بنیان می‌شود. اکنون بیش از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال بوده و درآمدهای فراوانی دارند و با سرعت زیاد و تحسین‌برانگیزی در مسیر علم، دانش و توانمندی کشور حرکت می‌کنند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود با تأکید بر این‌که یکی از اهداف ما، تأمین اقتدار ملی است، بیان‌کرد: اقتدار به معنای قدرت مشروع و مفید برای کشور است، قدرتی که بنیانش تهدید، زورگویی و تجاوز نیست بلکه قدرتی مشروع برای منافع ملی، امنیت و ثبات منطقه و صلح جهانی است. در این اقتدار ملی ما به قدرت نرم و قدرت سخت نیاز داریم که ترکیب صحیح این دو، قدرت هوشمند را برای ما می‌سازد.

وی با اشاره به این‌که دیپلماسی و فعالیت اندیشمندان هسته‌ای دو روی یک سکه هستند، افزود: در یک سمت تلاش می‌کنیم به فناوری روز که برای انرژی، بهداشت و سلامت، کشاورزی، معادن، صنعت و موادغذایی ما لازم است دست یابیم و به صورت مستمر فعالیت کنیم و از سویی به قدرت دیپلماسی نیازمندیم زیرا قدرت دیپلماسی همان هنری است که حق ما را تثبیت می‌کند، حقی که بدخواهان می‌خواهند از ما بگیرند و آن را در مراجع بین‌المللی نامشروع جلوه دهند، دیپلماسی حق ما را پایدار می‌کند.

روحانی در ادامه با بیان این‌که دیپلماسی نشان داد ملت ایران منطق و استدلال کافی برای حرف زدن پای میز مذاکره دارد و می‌تواند با بزرگ‌‌ترین قدرت‌های دنیا از لحاظ فنی، حقوقی و سیاسی حرف بزند، گفت: دیپلماسی ما نشان داد کشور ما می‌تواند به توافقی برسد که بتواند بار را از دوش مردم کم کرده و مسیر پیشرفت را فراهم کند. دیپلماسی به راه ما سرعت داد و هزینه‌های ما را کم کرد. بدون دیپلماسی هم می‌شود کار کرد ولی با هزینه بسیار بالا. دیپلماسی موانع ما را بر می‌دارد و مسیر را کوتاه‌تر می‌کند.

راکتور اراک دست نخورده است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی توضیحاتی را در خصوص فعالیت سایت هسته‌ای اراک، ایمنی صنعت هسته‌ای کشور، شرایط پس از برجام و… ارایه کرد.

بهروزکمالوندی گفت: امروز شاهد رونمایی از دستاوردهای مختلف هسته‌ای اعم از رادیودارو، راکتور، ایزوتوپ‌های پایدار، نیروگاهی و… بودیم که در واقع بخشی از این دستاورد‌ها به نمایش گذاشته شد.

وی تصریح کرد: البته بخش زیادی از این کارهای بزرگ هم هستند که وقتی به مراحل نهایی برسند اطلاع‌رسانی شده و در معرض عمومی قرار می‌گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین بیان‌کرد: رادیودارو‌ها با روش‌های مختلفی تولید می‌شود و در حال حاضر در سال جوابگوی درمان یک میلیون بیمار هستیم. خوشبختانه توانسته‌ایم کیفیت آن را افزایش دهیم و با برنامه‌ای که داریم طی چند سال آینده تولیدات خوب زیادی را خواهیم داشت.

کمالوندی افزود: این تولیدات در روش‌های ویژه‌ای با آزمایشگاه‌های متعدد و در اتاق‌های تمیز با استاندارد بالا انجام می‌شود. کارهایی است که به تازگی شروع شده و ظرف ۳ یا ۴ سال آینده می‌توانیم ادعا کنیم که به لحاظ استاندارد، استاندارد اول را در کیفیت تولید دارو داریم.

وی ادامه داد: در واقع این دارو‌ها برای درمان و تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌شود و سالانه یک میلیون نفر با مراجعه به مراکز پزشکی هسته‌ای از این روش‌ها استفاده می‌کنند و محصولاتی است که توسط متخصصین سازمان انرژی اتمی تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درباره این‌که با توجه به شرایط برجام آیا در صنعت هسته‌ای کشور وقفه حاصل شده یا این‌که پیشرفتی صورت گرفته است؟ گفت: محدودیت‌هایی که در برجام پذیرفتیم عمده اینها به لحاظ زمانی و سطح غنی‌سازی بوده که به تدریج در طول سال‌های مختلف این محدودیت‌ها رفع می‌شود.