۶۸ درصد سوانح راه در نوروز مربوط به خودروهای سواری بوده است

۶۸ درصد سوانح راه در نوروز مربوط به خودروهای سواری بوده است یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آماری از سفرهای نوروزی و سوانح مربوطه گفت که ۶۸ درصد سوانح مربوط به خودروهای سواری و کم‌ترین تلفات مربوط به حمل و نقل عمومی با حدود ۳ درصد بوده است. سیدابوالفضل‌موسوی‌بیوکی در […]

۶۸ درصد سوانح راه در نوروز مربوط به خودروهای سواری بوده است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آماری از سفرهای نوروزی و سوانح مربوطه گفت که ۶۸ درصد سوانح مربوط به خودروهای سواری و کم‌ترین تلفات مربوط به حمل و نقل عمومی با حدود ۳ درصد بوده است.

سیدابوالفضل‌موسوی‌بیوکی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که طبق گزارش پلیس راه، کل ترددهای نوروزی حدود ۵۲ میلیون با هر نوع وسیله نقلیه بوده است، گفت: این میزان تردد نسبت به سال قبل ۱۳٫۸ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: همچنین طبق گزارش وزارت راه، در سفرهای نوروزی ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر با هواپیما، قطار، اتوبوس، مینی بوس و کرایه جابه‌جا شده‌اند. البته در این بازه زمانی ۱۲ میلیون صندلی برای مسافران آماده شده بود و در واقع از ۶۲ درصد ناوگان استفاده شده است.

این نماینده مجلس با بیان این‌که کم‌ترین تلفات در حمل و نقل عمومی با حدود ۳درصد بوده است، یادآورشد: ما معتقدیم تأثیر ابقای وزیر راه در سفرهای نوروزی مشخص شده است و کمیسیون عمران هم رضایت عمومی از خدمات وزارت راه و نیروی انتظامی در نوروز دارد.

موسوی با بیان این‌که در سفرهای نوروزی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر با قطار مسافری جابه‌جا شده‌اند، ادامه‌داد: در خطوط ریلی و حرکت قطار‌ها در نوروز میانگین تأخیر تنها ۱۵ ثانیه بوده و در رسیدن به مقصد هم میانگین عمومی ۲۷ دقیقه بوده است که این امر نشانگر نظمی در ناوگان ریلی است. همچنین سفر‌ها ۱۰درصد افزایش داشته و واگن‌ها نوسازی شده بود. من خودم سفر ریلی به همراه خانواده داشتم که از آن راضی بودیم و ما باید هر سال افزایشی در سفرهای ریلی داشته باشیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین خاطرنشان‌کرد: براساس گزارش راهور تعداد فوتی‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته ولی قدر مطلق آن با توجه به افزایش سفر‌ها کاهش داشته است. همچنین در ۷۰ درصد تصادفات، عوامل و خطای انسانی (سبقت به جلو و انحراف به چپ) علت اصلی بوده است که این نشان می‌دهد باید به آموزش رانندگان بیش‌تر توجه شود و کنترل‌ها بر رانندگان بیش‌تر شود و فرهنگسازی لازم انجام شود تا تلفات کنترل شود.

این نماینده مجلس با بیان این‌که ۳۶ درصد تصادفات در اثر واژگونی خودرو‌ها بوده، یادآورشد: شاید عامل خودرو و یا نقاط حادثه‌خیز در این امر دخیل باشد، که نیاز به کالبد شکافی وجود دارد. همچنین ۳۸ درصد جانباختگان مربوط به واژگونی خودرو‌ها بوده و این نشان می‌دهد خودرو استحکام لازم را نداشته و ایمنی ماشین خوب نبوده است.

موسوی ادامه داد: پارسال اولین خودروی حادثه‌ساز پراید بوده که امسال نیز پراید هم در فراوانی سفر و هم در حادثه اول بوده است و این نشان می‌دهد پراید وسیله سفر نیست.

وی با بیان این‌که ۱۶ درصد مرگ و میر در سوانح جاده‌ای مربوط به موتورسواران است، خاطرنشان‌کرد: باید ممنوعیت‌هایی در این زمینه ایجاد شود.

این نماینده مجلس همچنین یادآورشد: در سال جاری تلفات اتوبوسی تعدادش کاهش یافته و از ۵٫۲درصد به زیر ۳ درصد رسیده است. در واقع هم ناوگان اتوبوسرانی تجهیز شده و هم به معاینه فنی دقت شده، سرعت‌سنج و دستگاه‌های کنترلی نیز در این زمینه بی‌تأثیر نیست.

به گفته موسوی بیش‌ترین مسافر جابه‌جا شده به ترتیب مربوط به تهران با یک‌میلیون و ۱۷۰ هزار نفر، بعد خراسان‌رضوی با ۹۵۰ هزار نفر، بعد اصفهان با ۶۵۰ هزار نفر، فارس با ۵۵۰ هزار نفر، خورستان با ۴۰۰ هزار نفر و آذربایجان غربی با ۳۳۰ هزار نفر و ‌آذربایجان شرقی با ۳۰۰ هزار نفر است و کم‌ترین مسافر جابه‌جا شده مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲هزار و ۵۰۰ نفر بوده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ۱۱ درصد تلفات را مربوط به عابرین عنوان کرد و گفت: همچنین تصادف کامیون‌ها ۶ درصد بوده و چون در این تصادفات، هم تلفات می‌گیرند و هم تلفات می‌دهند، این آمار قابل توجه است.

نماینده مردم یزد در مجلس تصریح‌کرد: مناطقی که مرگ و میر آنها در سوانح رانندگی افزایش داشته به ترتیب یزد، جنوب کرمان، گیلان، خوزستان و شمال استان فارس است.

وی در پایان با اشاره به این‌که ۶۸ درصد سوانح مربوط به خودروهای سواری است، اضافه‌کرد: ما باید حمل و نقل عمومی را تقویت و نظر مردم را به این نوع سفر جلب کنیم.