عضو هیأتمدیره اتاق مشترک ایران و عراق مطرح کرد صادرات کالای نیمه تکمیل به عراق برای پشت سر گذاشتن تعرفهها عضو هیأتمدیره اتاق مشترک ایران و عراق گفت: روشی که امیدواریم در آینده با در پیش گرفتن آن ممنوعیت و افزایش تعرفه را پشت سر بگذاریم این است که کالای صنعتی را نیمه تکمیل به […]
عضو هیأتمدیره اتاق مشترک ایران و عراق مطرح کرد
صادرات کالای نیمه تکمیل به عراق برای پشت سر گذاشتن تعرفهها
عضو هیأتمدیره اتاق مشترک ایران و عراق گفت: روشی که امیدواریم در آینده با در پیش گرفتن آن ممنوعیت و افزایش تعرفه را پشت سر بگذاریم این است که کالای صنعتی را نیمه تکمیل به عراق صادر کنیم و اقدامات نهایی مثل بستهبندی را در این کشور انجام دهیم.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از سایت خبری اتاق تهران، حمیدحسینی تصریحکرد: با وجود مشکلاتی مثل ممنوعیت صادرات برخی اقلام ایرانی به عراق یا افزایش تعرفهها و بسته شدن مرزهای کردستان عراق، در تجارت با این کشور سال خوبی را پشت سر گذاشتیم.
وی افزود: مجموع صادرات اقلام کالایی ایرانی به عراق در سال گذشته، ۳۰۰ میلیون دلار نسبت به سال ۹۵ افزایش یافت و کل سقف صادرات به این کشور با اضافه شدن سهم گاز بیشتر شد. هر چند در سال ۹۶ نگران بودیم که بستن مرزهای کردستان عراق بازار ما در این کشور را به رقبای ما بسپارد اما در دو ماه پایانی سال روند صادرات ما به این کشور دوباره عادی شد.
این فعال اقتصادی ادامهداد: اکنون پا به پای چین و ترکیه در بازار عراق رقابت میکنیم و تقریباً سهم برابر در این بازار داریم. سهم ترکیه از بازار عراق ۸٫۵ میلیارد دلار، چین ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و ایران را در نظر گرفتن سهم گاز ۸ میلیارد دلار است.
حسینی گفت: با وجود این وضعیت امیدوارکننده اما از نظر ویترین کالا و فعالیتهای تبلیغاتی خوب عمل نمیکنیم. ظرفیت بیشتری برای حضور در بازار عراق داریم که بلااستفاده مانده است.
عضو هیأتمدیره اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه برنامه داریم تا در بخش خردهفروشی عراق وارد شویم، افزود: از سوی دیگر با آغاز پروژههای فنی و مهندسی ایرانی در عراق این امید وجود دارد که سهم ایران از صادرات به این کشور افزایش پیدا کند.
وی اصلیترین محصولات صادراتی ایران به عراق موادغذایی دانست و گفت: دومین محصول صادراتی ایران به این کشور انواع مصالح ساختمانی است که از فولاد، آهک، کاشی و سرامیک را در برمیگیرد. محصولات پاککننده و شیمیایی هم در رتبه دوم قرار دارد.
به گفته حسینی بازار عراق، بازار خوبی برای کالای ایرانی است حتی در زمینه خودرو که به دیگر کشورها دنیا صادرات نداریم، در این بازار موفق عمل میکنیم.
عضو هیأتمدیره اتاق مشترک ایران و عراق یادآورشد: تجربه بازار عراق نشان میدهد که هر جا خوب کار کنیم، کالای ایرانی را خوب معرفی کنیم، از فروش کالا در مرزها اجتناب کنیم، صادرات صرف را کنار بگذاریم و به مشارکت با شرکای خارجی روی بیاوریم، موفق خواهیم شد.
حسینی گفت: در استراتژی توسعه صنعتی توصیه شده که برای حضور مؤثر در بازار کشورهای همسایه کالا را نیمه تولید کنیم و در کشور مقصد تکمیل کنیم. روشی که امیدواریم در آینده با در پیش گرفتن آن ممنوعیت و افزایش تعرفه را پشت سر بگذاریم این است که کالای صنعتی را نیمهتکمیل به عراق صادر کنیم و اقدامات نهایی مثل بستهبندی را در این کشور انجام دهیم. دولت عراق به شدت از تولید داخل حمایت میکند و افزایش تعرفه یکی از ابزارها برای تحقق این هدف است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.