سیاست‌های شکست‌خورده را برای حمایت از کالای ایرانی اعمال نکنیم

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران اعلام‌ کرد‌ سیاست‌های شکست‌خورده را برای حمایت از کالای ایرانی اعمال نکنیم عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تلاش برای کاهش قیمت تمام شده بسیار مهم است و اگر نتوانیم قیمت را در حد استاندارد بین‌المللی تنظیم کنیم، حضور در بازار پیرامونی امکان‌پذیر نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران اعلام‌ کرد‌

سیاست‌های شکست‌خورده را برای حمایت از کالای ایرانی اعمال نکنیم

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تلاش برای کاهش قیمت تمام شده بسیار مهم است و اگر نتوانیم قیمت را در حد استاندارد بین‌المللی تنظیم کنیم، حضور در بازار پیرامونی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران محمدلاهوتی اظهارکرد: مخاطب بحث حمایت از کالای ایرانی را در ۳ گروه می‌توان تقسیم‌بندی کرد. در مرحله اول گروهی که مخاطب مهم نامگذاری به شمار می‌رود، دولت و به معنای عام آن حاکمیت است که باید شرایط را برای حمایت از کالای ایرانی فراهم کند. گروه دوم را فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان تشکیل می‌دهند که باید با افزایش بهره‌وری به جامعه اطمینان دهند که کالای تولیدی آنها رقابتی و با کیفیت است. گروه سوم مخاطبان این شعار را مصرف‌کنندگان تشکیل می‌دهند که با حمایت از تولید داخلی و کمک به اشتغال جوانان، نقش‌آفرینی می‌کنند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران افزود: بحث حمایت از کالای ایرانی طوری مطرح می‌شود که قرار است گویا کالا تولید کرده و در داخل مصرف کنیم، در حالی‌ که کم‌تر به صادرات و حمایت از تولید کالاهای ایرانی با محوریت صادرات پرداخته می‌شود، از سوی دیگر، نقشه راه و موضوعی که در کل اقتصاد کشور تأثیرگذار بوده و باید اجرایی شود، ابلاغیه اقتصاد مقاومتی است که تولید درونزا و برون‌نگر را پیگیری می‌کند.

وی تصریح‌کرد: اگر واحدهای کم‌ظرفیتی که امروز با ظرفیت پایین مشغول تولید هستند، به سطح استاندارد تولید برسند، این میزان تولید در داخل تقاضا نخواهد داشت و مشکلاتی که در بحث رکود و عرضه کالا به‌وجود آمده، تشدید می‌شود؛ لذا اینجا است که اهمیت صادرات و حمایت از تولید صادرات محور بیش از هر زمان دیگری می‌شود و بنابراین باید دولت به عنوان متولی فضای کسب و کار توجه به این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

به گفته لاهوتی، تلاش برای کاهش قیمت تمام شده بسیار مهم است و اگر نتوانیم قیمت را در حد استاندارد بین‌المللی تنظیم کنیم، حضور در بازار پیرامونی امکان‌پذیر نیست؛ در حالی‌که اگر صادرات رونق گیرد، مشکلات تولید برطرف نمی‌شود؛ پس دولت باید حمایت خود را به تولیدکنندگانی معطوف کند که کالای صادراتی و قابل عرضه در بازارهای جهانی دارند و از حمایت‌های غیرهدفمند و سلیقه‌ای فاصله بگیرد.

وی اظهارکرد: برای حمایت از تولید داخلی، سیاست‌های شکست خورده گذشته از جمله ممنوعیت و محدودیت و افزایش تعرفه‌ها، این روز‌ها مطرح می‌شود؛ ولی موضوع اینجا است که اگر بخواهیم برای حمایت از کالای ایرانی و محقق کردن این نامگذاری با دیوار تعرفه و ممنوعیت در واردات به سمت تحقق این شعار و نامگذاری برویم، مجدد با شکست مواجه می‌شویم، چراکه محدودیت و ممنوعیت باعث می‌شود که قدرت رقابت بین واحدهای داخلی کم شود و فضا را به واردات غیررسمی موکول کنیم. دولت باید از سیاست‌های گذشته فاصله گیرد و در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، صنایع را مقاوم کند و در شرایط یکسان و رقابتی حرکت کنیم.