اصول و سرفصل‌های تهیه RFP برای مناقصات راه‌اندازی وب‌سایت

اصول و سرفصل‌های تهیه RFP برای مناقصات راه‌اندازی وب‌سایت مناقصه‌مزایده‌ـ شاید یکی از بزرگ‌‌ترین دلایل اشتباهات که موجب مشکلاتی بین مشتری‌ها و شرکت‌های توسعه‌دهنده خدمات اینترنت و وب هستند، اطلاعات ناکافی در درخواست طرح پیشنهادی نوشته شده باشد. معمولاً برای مشتری‌ها بیان این‌که دقیقاً چه چیزی می‌خواهند و از انجام یک پروژه چه انتظاراتی دارند، […]

اصول و سرفصل‌های تهیه RFP برای مناقصات راه‌اندازی وب‌سایت

مناقصه‌مزایدهـ شاید یکی از بزرگ‌‌ترین دلایل اشتباهات که موجب مشکلاتی بین مشتری‌ها و شرکت‌های توسعه‌دهنده خدمات اینترنت و وب هستند، اطلاعات ناکافی در درخواست طرح پیشنهادی نوشته شده باشد.

معمولاً برای مشتری‌ها بیان این‌که دقیقاً چه چیزی می‌خواهند و از انجام یک پروژه چه انتظاراتی دارند، بسیار ساده است اما قسمت دشوار کار برای آنها نوشتن و مکتوب کردن این نیازهاست. اغلب اتفاق می‌افتد که مشتری ایده‌های کوچکی درمورد آنچه می‌خواهد و نیاز دارد به شما ارایه می‌دهد. مثلاً اگر قرار است برای او یک وب‌سایت طراحی کنید، او نسبت به آنچه می‌خواهد به دست آورد، یک دید کلی دارد اما از بیان جزییات ایده‌هایش عاجز است.

گاهی اوقات مشتری از نداشتن ایده و دیدگاه خاصی آگاه است و گاهی می‌داند که چه می‌خواهد ولی تجربه توسعه‌دهندگان را در آن شاخه خاص بیش‌تر از خود می‌داند.

آماده کردن یک RFP با هدف دریافت طرح‌های مطالعه شده و سنجیده برای پروژه‌های شماست. با این کار شما می‌توانید در زمان بر خوردن به پروژه‌های گران و پیچیده با آرامش و دقت و دید بازتری تصمیم‌گیری کنید.

بخش بزرگی از مسأله تهیه RFP دشواری نوشتن همه جزییات و امکانات مورد نظر قبل از داشتن ایده‌ای خاص نسبت به آنچه نیاز داریم و چگونگی عملکرد پروژه در وب است.

همچنین باید خاطرنشان‌کرد که توسعه پروژه‌های تحت وب چند سالی است که به صورت جدی مطرح شده‌اند و از این رو نباید تعجب کرد که بسیاری از مشتریان این گونه پروژه‌ها دانش و تجربه لازم را برای نوشتن انواع RFP برای این‌گونه پروژه‌ها نداشته باشند.

نوشتن RFP برای ساختن یک پل و یا نصب کردن شبکه کاملاً با RFPهای پروژه‌های تحت وب فرق می‌کند.

مطلوب‌‌‌ترین حالت برای یک شرکت یافتن یک مشاور زبردست است تا قبل از نوشتن RFP تصویر و تشریحی نسبت به آنچه پروژه باید داشته باشد به ‌وجود آورد.

یک مشاوره خوب می‌تواند منجر به نوشته شدن یک RFP خوب شود که در نهایت باعث تسهیل در روند اجرای پروژه به نفع هر دو طرف خواهد شد.

دو مرحله برای روند اجرای طرح پیشنهاد می‌شود در مرحله اول به جستجوی شرکت‌هایی بپردازید که بتوانند در مناقصه RFP شما شرکت کنند. ترجیح بر این است که ۳ یا ۴ شرکتی که فکر می‌کنید بتوانند از عهده این کار برآیند را انتخاب کنید.

برای این کار لازم است مجموعه‌ای از اطلاعات اجمالی که شرکت‌های علاقه‌مند به همکاری با شما ممکن است به آنها نیاز پیدا کنند را تهیه کنید. این اطلاعات ابتدایی باید بر روی اهداف و دیدگاه‌ها تأکید کند.

مثلاً شما می‌خواهید سایتتان چه کاری انجام دهد؟ دلایل شما برای راه‌اندازی یک وب‌سایت چیست؟ لازم نیست خیلی طولانی درباره این مسایل توضیح دهید متنی مانند نمونه زیر کفایت می‌کند:

شرکت…………به دنبال یک همکاری برای ساختن یک وب‌سایت با ویژگی‌های زیر دارد: ساختن و تقویت کردن نام تجاری……. در دنیا، فروش محصولات……………….، قابلیت پشتیباتی مشتریان شرکت. شرکت‌های علاقه‌مند می‌توانند با………………………….تماس بگیرند.

شرکت خود و فعالیت‌ها و محصولات آن را معرفی کنید و مقداری اطلاعات در باره زمانی که در ذهن خود برای پروژه در نظر گرفته‌اید، اعلام کنید و منابعی را که قصد دارید برای پروژه صرف کنید معرفی کنید.

با افرادی که پاسخی برای شما ارسال می‌کنند صحبت کنید و با کسانی که مایل به دریافت اطلاعات بیش‌تر هستند ملاقات داشته باشید. در این شرایط شما می‌توانید کار تهیه RFP خود را آغاز نمایید. شما باید تعداد شرکت‌کنندگان در مناقصه را به ۳ تا ۴ شرکت محدود کنید.

طرح‌های پیشنهادی باید شامل بخش‌های زیر باشند:

• خلاصه مدیریتی که شامل شرح مختصری از مسیر اجرای پروژه و هزینه‌ها است.

• اطلاعات شرکت به همراه جزییات مالی

• تصدیق‌نامه‌هایی از مشتریان قبلی که برای آنها پروژه‌هایی انجام داده‌اید به همراه اطلاعات تماس و وب‌سایت‌های مربوط به آنها

• تشریحی از روند توسعه

• روش ارایه پیش‌نویس

• کنترل کیفیت

• آزمایش

• تیم اجرایی و پتانسیل‌های آنها

• برنامه زمان‌بندی

• جزییات هزینه‌ها و پرداخت‌ها

• زمان و شرایط

اطمینان حاصل کنید که در RFP برنامه زمان‌بندی مناسبی را برای طرح پیشنهادی و یا روند اجرایی پروژه تنظیم کرده‌اید.

منابع: برداشتی از مقاله اصول تهیه RFP برای پروژه‌های فناوری اطلاعات (فرنود حسنی) ؛ ویکیپدیا؛ سیتنا