تهیه نقشه کواترنری و ماگماتیسم خاورمیانه با همکاری سازمان زمین‌شناسی

رییس سازمان زمین‌شناسی خبر داد  تهیه نقشه کواترنری و ماگماتیسم خاورمیانه با همکاری سازمان زمین‌شناسی نقشه‌های زمین‌شناسی در‌بردارنده اطلاعات جامعی در باره ویژگی‌های مختلف زمین شامل ۱) جنس و سن سنگ‌ها و روابط بین آنها، ۲) ساختمان زمین و ۳) قابلیت معدنی سنگ‌ها هستند. به گزارش مناقصه‌مزایده، جنس سنگ به معنی سختی، نرمی و ترکیب شیمیایی سنگ […]

رییس سازمان زمین‌شناسی خبر داد

 تهیه نقشه کواترنری و ماگماتیسم خاورمیانه با همکاری سازمان زمین‌شناسی

نقشه‌های زمین‌شناسی در‌بردارنده اطلاعات جامعی در باره ویژگی‌های مختلف زمین شامل ۱) جنس و سن سنگ‌ها و روابط بین آنها، ۲) ساختمان زمین و ۳) قابلیت معدنی سنگ‌ها هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، جنس سنگ به معنی سختی، نرمی و ترکیب شیمیایی سنگ است و مستقیماً بر اجرای عملیات عمرانی، نوع عملیات خاکبرداری، کوه‌بری و… مؤثر است. بودجه‌بندی و زمان اجرای طرح‌های عمرانی بر پایه جنس سنگ محاسبه می‌شود. همچنین جنس سنگ بر کیفیت منابع آب، آلودگی‌های زیست‌محیطی، زمین‌شناسی مهندسی و وقوع بلایای طبیعی مؤثر است. پتانسیل موادمعدنی نیز به‌طور مستقیم با جنس و سن سنگ‌‌ها ارتباط دارد به گونه‌ای که برای اکتشاف موادمعدنی کارشناسان کمربندهای سنگی خاص با جنس و سن مشخص را دنبال می‌کنند. با توجه به ویژگی‌های یادشده، نقشه‌های زمین‌شناسی از مهم‌ترین منابع اطلاعات پایه کشور هستند و در کلیه طرح‌های عمرانی- صنعتی کاربرد دارند

در همین زمینه راضیه‌لک، سازمان زمین‌شناسی از انتشار نقشه‌های کواترنری و ماگماتیسم خاورمیانه در این سازمان خبر داد و گفت‌: این نقشه‌ها تا سال آینده توسط کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا منتشر خواهند شد.

لک با بیان این‌که کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا دارای معاونت‌های منطقه‌ای و قاره‌ای است، افزود: در آمریکای شمالی کشور کانادا، در آمریکای جنوبی کشور کلمبیا، در اروپا کشور آلمان، در قاره آفریقا کشور کامرون، در آسیا کشور چین، در اوراسیا کشور روسیه و در خاورمیانه نیز ایران از جمله معاونت‌های این کمیسیون است.

وی با بیان این‌که در خاورمیانه ایران مسؤول تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی است، خاطرنشان‌کرد: از سال‌ها قبل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران در این کمیسیون بسیار فعال بوده و نقشه‌های زیادی را برای این کمیسیون تهیه کرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تهیه نقشه تکتونیکی ایران-پاکستان-افغانستان را از جمله نقشه‌های تهیه‌ شده از سوی ایران برای این کمیسیون نام برد و ادامه داد: با توجه به رضایت این کمیسیون از نقشه‌های ارایه شده از سوی ایران، تهیه نقشه تکتونیکی خاورمیانه، نقشه سایزموتکتونیک جهان، نقشه متالوژنی خاورمیانه و نقشه زمین‌شناسی خاورمیانه به ایران واگذار شد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه «نقشه تکتونوماگماتیسم خاورمیانه» و «نقشه کواترنری خاورمیانه» را دیگر نقشه‌های تهیه شده از سوی ایران برای کمیسیون نقشه‌های دنیا نام برد و یادآورشد: بر این اساس تهیه نقشه «دگرگونی خاورمیانه» نیز از سوی این کمیسیون به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران واگذار شده است.

به گفته وی، قرار است با همکاری «کمیسیون فرعی نقشه‌های دگرگونی و ماگماتیسم» کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی، این نقشه‌ نیز تا ۴ سال آینده تهیه شود.

لک، با بیان اینکه دگرگونی یک اصطلاح تخصصی زمین‌شناسی است، توضیح داد: طی برخوردهای صورت گرفته در فرایندهای کوهزایی و به واسطه دما و فشار موجود در این برخوردها، واحدهای سنگی دگرگون شده‌اند و بناست نقشه این واحدهای دگرگونی با در نظر گرفتن جایگاه تکتونیکی آنها تهیه شود.

وی در خصوص مقیاس این نقشه‌ها خاطرنشان‌کرد: این نقشه‌ها برای کل در مقیاس ۵ میلیونیوم تهیه خواهند شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این‌که در حال حاضر در حال تدوین استراتژی برای تدوین این نقشه‌ها هستیم، ادامه‌داد: در تهیه این نقشه‌ها از همکاری سایر کشورهای منطقه خاورمیانه که اعلام آمادگی کنند، بهره خواهیم برد.

بررسی راهکارهای ایمن‌سازی جامعه در برابر بلایای طبیعی در اردیبهشت

همچنین گفتنی است که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در روز دوم اردیبهشت‌ماه امسال سی‌وهفتمین گردهمایی علوم زمین را برگزار خواهد کرد.

هدف از برگزاری این دوره از گردهمایی استفاده از تجارب متخصصین تراز اول جامعه و ارایه مقاله‌های کیفی در این رویداد است.

به دلیل همزمانی گردهمایی با روز جهانی زمین پاک، محور اصلی این رویداد «جامعه ایمن و زمین پاک» است و بر این اساس در این گردهمایی در خصوص موضوعاتی چون «نقش زمین‌شناسی در محیط‌زیست پاک و جامعه ایمن»، «اکتشاف و استخراج مواد معدنی به شیوه سازگار با محیط‌زیست»، «ایمن‌سازی جامعه در برابر بلایای طبیعی» و «توسعه تاب‌آور شهر‌ها و روستاها» بحث و تبادل نظر خواهد شد.

متقاضیان برای شرکت در این گردهمایی می‌توانند تا ۳۰ فروردین ماه مقالات خود را به دبیرخانه ارسال کنند