تأسیس دفتر شرکت ملی نفت ایران در بمبئی

  یک مقام وزارت دارایی هند گفت: دولت برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با ایران، مجوز خرید ملک از سوی شرکت ملی نفت ایران در بمبئی را صادر کرده است. به گزارش ایرنا، به گفته این مقام وزارت دارایی، با تمایل پالایشگاه‌های هند به افزایش خرید نفت از ایران، گشایش این دفتر می‌تواند گام […]

 

یک مقام وزارت دارایی هند گفت: دولت برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با ایران، مجوز خرید ملک از سوی شرکت ملی نفت ایران در بمبئی را صادر کرده است.

به گزارش ایرنا، به گفته این مقام وزارت دارایی، با تمایل پالایشگاه‌های هند به افزایش خرید نفت از ایران، گشایش این دفتر می‌تواند گام مهمی برای افزایش خرید نفت خام از این کشور باشد.

روزنامه انگلیسی زبان اکونومیک تایمز نیز در گزارشی با اشاره به اشتیاق قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای از قبیل چین و کره برای افزایش روابط تجاری با ایران نوشت: هند برای عقب نماندن از رقبای خود درصدد افزایش مبادلات تجاری با ایران است.

در ادامه این مطلب با اشاره به سفر «نارندرا مودی » نخست وزیر هند در اواخر ماه جاری میلادی آمده است «مؤدی» با هدف تقویت هرچه بیش‌تر روابط دو کشور به ایران سفر می‌کند.

در بخش دیگری از این مطلب اضافه شده است هند در حال بررسی درخواست مجوز برای گشایش شعبه بانک‌های پاسارگاد، پارسیان و سامان در این کشور است.

وی افزود: نهادهای ذی‌ربط از جمله بانک مرکزی هند در حال بررسی این درخواست هستند.

وزارت دارایی در سال ۲۰۱۲ از صدور مجوزی برای گشایش شعبه در هند خودداری کرده بود.

وزارت کشور نیز در آن سال از تأیید امنیتی درخواست‌های بانک پارسیان و دو بانک دیگر بخاطر نگرانی‌های امنیتی خودداری کرده بود.

به گفته کارشناسان، ایجاد شعبات بانک‌های ایرانی در هند در کسب دوباره موقعیت بازرگانی این کشور که در اثر تحریم‌ها با مشکل مواجه شده، ضروری است.

به رغم گذشت چند ماه از لغو تحریم‌های ایران، تاکنون هند بدهی نفتی حدود ۶٫۵ میلیارد دلاری خود را به دلیل باز نشدن کانال‌های نقل و انتقال پول پرداخت نکرده است.

با لغو تحریم‌ها، ایران به یک قرارداد ۳ ساله که براساس آن ۴۵ درصد از بهای نفت را به روپیه و بقیه را به یورو در بانک‌های هند واریز می‌کرد پایان داد.

به گفته یک مقام هندی، شرکت ملی نفت ایران در حساب روپیه‌ای خود حدود ۱۲۰ میلیارد روپیه در بانک یوکو ذخیره دارد.

 

وی افزود: ایران می‌خواهد از این سپرده در تسویه حساب مربوط به واردات کالا و خدمات از هند استفاده کند.