سخنگوی وزارت بهداشت:سیاست‌گذاران میانی به ظاهر دلسوز به طرح تحول سلامت ضربه زدند

  سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دوستان به ظاهر دلسوز در بین سیاست‌گذاران میانی به طرح تحول سلامت ضربه زدند. به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی در نشست خبری تبیین دستاوردهای طرح تحول سلامت در پاسخ به پرسش ایرنا درباره منتقدان طرح تحول سلامت گفت: اظهارات متعددی از سوی افراد مختلف درباره این […]

 

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دوستان به ظاهر دلسوز در بین سیاست‌گذاران میانی به طرح تحول سلامت ضربه زدند.

به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی در نشست خبری تبیین دستاوردهای طرح تحول سلامت در پاسخ به پرسش ایرنا درباره منتقدان طرح تحول سلامت گفت: اظهارات متعددی از سوی افراد مختلف درباره این طرح شده است و وزارت بهداشت همواره برای شنیدن نقد‌ها گوش شنوا دارد.

وی گفت: البته برخی دوستان به ظاهر دلسوز که در بین آنان کارشناسان و سیاست‌گذاران رده میانی هم وجود دارند، با برخی صحبت‌ها مانند این‌که پول خرج کردن برای سلامت، ریختن پول در چاه ویل است، به این طرح ضربه زدند.

حریرچی در پاسخ به این پرسشی مبنی بر این که سیاست‌گذاران رده میانی چه کسانی هستند، توضیح داد: این افراد در دولت و مجلس نیستند زیرا دولت و مجلس سیاست‌گذاران رده بالا هستند و همواره رفتار مشفقانه‌ای با طرح تحول سلامت داشته‌اند. این افراد بیش‌تر از بدنه کارشناسی هستند.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص کاهش چشمگیر دریافت‌های غیرقانونی در حوزه سلامت گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که با همکاری خوب جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی بحث دریافت‌های غیرمتعارف در بیمارستان‌های دولتی به صفر رسیده و در بخش خصوصی در شهرستان‌ها نیز به ندرت دیده می‌شود این موضوع همچنین در بخش خصوصی تهران هم کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

به گفته حریرچی، همدلی و همزبانی مهم‌ترین عاملی است که منجر به این موفقیت بزرگ شد و این رویداد سبب شگفت زدگی ناظرین بین‌المللی نیز شده است.

حریرچی در ادامه افزود: بر اساس بند ه ماده ۳۸ برنامه پنجم توسعه و ماده ۱۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که اخیراً توسط مجلس به تصویب رسیده است، شورای عالی بیمه سلامت مکلف است هرسال قبل از تصویب بودجه و قبل از شروع سال جدید، نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای همه ارایه‌دهندگان به قیمت واقعی و با رعایت اصل تعادل منابع و مصارف اقدام کند.

وی با اشاره به این‌که در ۱۰ سال گذشته تعرفه‌های پزشکی هیچ‌وقت به موقع ابلاغ نشده است، در ادامه افزود: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برای سال ۹۵، حدود ۵ ماه قبل از پایان سال ۹۴ نرخ‌های جدید تعرفه‌های پزشکی را پیشنهاد دادند، اما هنوز این نرخ تصویب و ابلاغ نشده است.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: از تعداد ۹ عضو شورای عالی بیمه، تنها دو عضو آن ارایه‌دهندگان خدمات هستند که یکی وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت و دیگری سازمان نظام پزشکی است بنابراین ۷ عضو دیگر تأمین کننده منابع، از دستگاه‌های دیگر هستند.

وی در ادامه گفت: وزارت بهداشت دنبال تولیت با حکمرانی خوب است و اگر شورای عالی بیمه تحت نظارت وزارت بهداشت باشد این نابسامانی‌ها حل خواهند شد.

قائم مقام وزیر بهداشت با تأکید بر این‌که حوزه سلامت یک حوزه خدماتی است و قسمت عمده هزینه‌های این حوزه مربوط به حقوق و دستمزد نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه خدمات بهداشتی درمانی در واقع از نوع افزایش حقوق و دستمزدی است که هرساله برای کارکنان دولت و کارکنان بخش غیردولتی و خصوصی شامل کارگران و دیگر گروه‌ها انجام می‌شود، قاعدتا در این زمینه میزان تورم موجود در جامعه را هم باید در نظر داشت.

به گفته حریرچی، در تمام دنیا وزارت بهداشت کشورهایی ضعیف تلقی می‌شوند که پرداختی مستقیم از جیب مردم بابت دریافت خدمات بهداشتی و درمانی بالا باشد، که این امر در کشور ما خط قرمز وزارت بهداشت است.

حریرچی ادامه داد: در دو سال گذشته علی‌رغم این‌که ارزش نسبی تعرفه‌ها افزایش داشته است، اما پرداختی خانوار‌ها برای خدمات درمانی به‌طور واضحی کاهش داشته است همچنین با ابلاغ تعرفه‌های جدید سهم مردم در پرداخت‌ها به غیر از فرانشیز افزایش نمی‌یابد.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: براساس نظرسنجی ایسپا، از بیماران یک ماه پس از ترخیص در خصوص نحوه و کیفیت خدمات ارایه شده در بیمارستان‌های دولتی نظرسنجی صورت گرفته که خوشبختانه نتایج مثبتی داشته است.

وی افزود: با حمایت مجلس و دولت گام‌های بزرگی در بهبود خدمات حوزه سلامت برداشته شده است اما هنوز تا ایده‌آل‌ها فاصله داریم.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان این‌که به صورت غیرمستقیم پرداخت‌های پزشکی را از مردم رصد می‌کنیم، افزود: هرگونه دریافتی خارج از صورت حساب بیمارستان تخلف است.

 

حریرچی از مردم خواست تخلفات پزشکی را با سامانه ۱۶۹۰ در میان بگذارند.