تکمیل خطآهن آستارا-آستارا و ظرفیت دو میلیون تنی حمل بار با وجودی که اقدامات اولیه جهت افتتاح این خط ریلی انجام شده است اما برای تکمیل این پروژه هنوز به سرمایهگذاریهای بسیاری نیاز است. پیش از این به گزارش تیننیوز حسینعاشوری در این ارتباط، از آمادگی ۵ شرکت داخلی و یک شرکت خارجی برای سرمایهگذاری […]
تکمیل خطآهن آستارا-آستارا و ظرفیت دو میلیون تنی حمل بار
با وجودی که اقدامات اولیه جهت افتتاح این خط ریلی انجام شده است اما برای تکمیل این پروژه هنوز به سرمایهگذاریهای بسیاری نیاز است. پیش از این به گزارش تیننیوز حسینعاشوری در این ارتباط، از آمادگی ۵ شرکت داخلی و یک شرکت خارجی برای سرمایهگذاری در بارانداز ریلی آستارا-آستارا خبر داده بود اما هماکنون یونسرنجکش، فرماندار شهرستان آستارا در نشست مشترک مسؤولان گمرک، راهآهن و مجری ساخت خطآهن آستارا- آستارا گفته است: با تمام حمایتهای انجام شده از سوی استانداری گیلان، فرمانداری آستارا و دولت در اجرای خط آهن آستارا- آستارا متأسفانه برخی مشکلات جزیی و ناهماهنگی بین دستگاهی موجب شده است تا مشکلاتی برای شهرستان در خصوص تردد و ترافیک ایجاد شود که باید هر چه سریعتر این موارد با پیگیری شرکت راهآهن و گمرک برطرف شود.
۳ خط از ۷خط راهآهن آستارا- آستارا با حضور رؤسای شرکتهای راهآهن ایران و جمهوری آذربایجان افتتاح شد و امسال از این طریق، محمولههایی نظیر ۷هزار و ۶۰۰ تن تخته ام.دی.اف با ۱۲۲واگن قطار از جمهوری آذربایجان و روسیه طی ۲۰ روز به بارانداز راهآهن آستارا در غرب استان گیلان وارد و تخلیه شد.
فرماندار آستارا خاطرنشان کرد: این پروژه ملی اثرات اقتصادی و اجتماعی زیادی مثل رشد اشتغال و سرمایهگذاری در گیلان و آستارا خواهد داشت، اما در این میان باید تلاش شود تا مشکلات شهرستان هرچه سریعتر برطرف شود، زیرا هماکنون زیرساختهای جادهای و حملونقل در آستارا شرایط ورود و خروج این حجم از بار و ترافیک جادهای را ندارد.
بهرغم تلاشهای بسیار، پروژه ریلی رشت- آستارا بهعنوان حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب و تکمیلکننده کریدور ریلی آستارا-آستارا هم هنوز فعال نشده است، هر چند که دو کشور ایران و آذربایجان در این زمینه سرمایهگذاری مشترک خود را آغاز کردهاند.
به گفته نورا…بیرانوند، مدیرکل برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن ایران با افتتاح این پروژه در آغاز سال جدید، با توجه به مزیت رقابتی که در مقایسه با مسیرهای ترانزیتی کشورهای رغیب و همچنین در مقایسه با سایر مُدهای حملونقل دارد، آغازگر تحولی بزرگ برای اقتصاد کشور و زنده کردن این مسیر ریلی خواهد بود، چراکه پیشبینی میشود سالیانه حداقل دو میلیون تن بار از این مسیر ترانزیت شود.
بیرانوند مجموع این خط بزرگ ریلی را ۵٫۸ کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و ۵٫۱ کیلومتر خط ریلی در خاک ایران عنوان کرد و ادامهداد: دولت برای اجرای طرحهای مهم در این خط به دنبال تأمین منابع مالی از کشورهای خارجی است که استقبال خوبی نیز از طرف کشورهای اروپایی، کشور آذربایجان و همچنین ۵ شرکت داخلی برای سرمایهگذاری در تکمیل این کریدور بهعمل آمده است.
طبق سخنان مدیرکل برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن تا زمان تکمیل پروژه رشت- آستارا، ترانزیت کالا از مسیر آستارا به بنادر جنوبی ایران از طریق حملونقل ترکیبی و با کامیون انجام خواهد شد که توافقات لازم در این زمینه نیز بین کشورهای ذینفع در این کریدور انجام شده است
با این تفاسیر، به دلیل اثرات اجرای این پروژه ملی در اقتصاد کشور و منطقه، همکاریها و هماهنگیهای بین دستگاهی جهت تسریع در پروژه و رفع کاستیها در اسرع وقت ضرورت بنیادی دارد.
راهآهن آستارا-آستارا با سرمایهگذاری ۶۰ میلیون دلاری آذربایجان افتتاح شده است و بر همین اساس، بهرهبرداری از حملونقل کالا در این خط ریلی به مدت ۱۵ سال به آن کشور واگذار خواهد شد. ضمن اینکه مدیرعامل راهآهن این کشور نیز قول داده تا تمام تلاش خود را برای انجام هر چه سریعتر تعهداتی که مربوط به جمهوری آذربایجان است، انجام دهد.
ایران از طریق این مسیر ریلی از سمت جنوب به کشورهای حاشیه خلیجفارس و هندوستان، پاکستان، افغانستان و از سمت شمال به روسیه و از سمت غرب به دریای سیاه وصل خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.