امکان اعزام زائران با کارشکنی‌های عربستان فراهم نیست

    سخنگوی وزارت خارجه از ارایه گزارش کمیته پیگیری اموال مصادره شده ایران در آمریکا به رییس‌جمهور خبر داد.به گزارش ایرنا، حسین جابری انصاری، در نشست خبری خود با خبرنگاران ادامه داد: این کمیته بررسی‌های خود را انجام داده و جلساتش برگزار شده است و این گزارش علاوه بر ارایه به رییس‌جمهور در این […]

    سخنگوی وزارت خارجه از ارایه گزارش کمیته پیگیری اموال مصادره شده ایران در آمریکا به رییس‌جمهور خبر داد.به گزارش ایرنا، حسین جابری انصاری، در نشست خبری خود با خبرنگاران ادامه داد: این کمیته بررسی‌های خود را انجام داده و جلساتش برگزار شده است و این گزارش علاوه بر ارایه به رییس‌جمهور در این جلسه شورای عالی امنیت ملی نیز ارایه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: متأسفانه کارشکنی‌های عربستان سعودی در مورد روند اجرایی که باید جهت شرکت زائران ایرانی به حج طی شود ادامه دارد. این کارشکنی‌‌ها از مدتی قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تأکید کرد: اگر روند این کارشکنی‌‌ها تا روزهای آتی که روزهای آخر امکان پیگیری مسایل مربوط به حج است ادامه پیدا کند باید گفت عملاً عربستان سد راه اعزام زائران ایرانی از سوی ایران به حج شده است.

وی گفت: ما تا آخرین لحظات امیدواریم که عربستان از این سیاست و رویه اشتباه دست‌ بردارد و به وظایف بدیهی و طبیعی خود به عنوان میزبان حج متعهد باشد و عمل کند.

جابری انصاری در پاسخ به این سؤال که برخی از رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند که آمریکایی‌‌ها این شرط را مطرح کرده‌اند که اگر ایران در ارتباط با فعالیت‌های موشکی خود وارد مذاکره شود آن‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که ایران به دلار آمریکا دسترسی پیدا کند، گفت: موضع ایران در ارتباط با منظومه دفاعی موشکی کشورمان کاملاً روشن و مشخص است و ما همواره بر این موضوع در عرصه‌ها و مذاکرات مختلف تأکید کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با برگزاری نشست گروه‌های تماس سوریه در طی هفته‌های آینده در وین و این‌که آیا ایران به این نشست خواهد رفت، گفت: رایزنی‌هایی جهت برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای گروه تماس سوریه در جریان است و این موضوع به ایران نیز منتقل شده است و در حال بررسی است.

وی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر سفر مقتدی صدر به ایران در طی روزهای اخیر نیز گفت: در محدوده زمانی که مورد اشاره شد هیچ‌گونه سفر رسمی از سوی مقتدی صدر به ایران انجام نشده و هیچ‌گونه دیدار رسمی نیز با مقامات ایرانی نداشته است.

وی در عین حال افزود: البته برخی از بستگان وی در شهرهای ایران مستقر هستند و به شکل غیررسمی این رفت‌وآمد‌ها انجام می‌شود ولی تأکید دارم که هیچ‌گونه سفر رسمی برای رایزنی با ایران از سوی مقتدی صدر انجام نشده است.

جابری انصاری در پاسخ به این سؤال که روز گذشته خبری منتشر شد که ایران و روسیه در مورد نقض آتش‌بس در سوریه رایزنی‌‌ها و گفت‌وگوهایی داشتند، اظهار کرد: رایزنی‌های مستمری بین ایران و روسیه در ارتباط با مسایل روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای در جریان است.

وی توضیح داد: در آخرین گفت‌وگو‌ها بین مقامات وزارت امور خارجه دو کشور آخرین تحولات صحنه سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تأکید بر سیاست‌های راهبردی ایران جهت گسترش همکاری‌ها با همسایه غربی خود یعنی ترکیه، تصریح کرد: امیدواریم تحولات این کشور در مسیر قانونی خود و انتخاب ملت ترکیه ادامه پیدا کند و زمینه برای افزایش همکاری‌ها بین دو کشور همسایه به ویژه در شرایط کنونی منطقه بیش از گذشته فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که ایران برای باز گرداندن مابقی سرمایه‌های بلوکه شده کشورمان در آمریکا چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: درمورد اقداماتی که آمریکا علیه ایران انجام داده موضع ما ثابت است و دستور کار ثابت ما پیگیری و تلاش برای اثبات و تحقق حقوق مردم ایران است. همانطور که پیش از این گفته‌ایم ما دولت آمریکا را در این زمینه مسؤول می‌دانیم و این‌که دیر یا زود باید به وظایف بین‌المللی خود در این چارچوب از جمله حفظ اموال دولت‌های دیگر عمل کند.

جابری انصاری با اشاره به این‌که ایران از تمامی روش‌های قانونی و مناسب برای پیگیری حقوق خود استفاده می‌کند، گفت‌: همانطور که اشاره کردم در مورد بحث دو میلیارد نیز کمیته کشوری تشکیل شده، جلسات خود را برگزار کرده و نتایج بررسی‌های خود را به رییس‌جمهور ارایه داده است.

جابری انصاری در پاسخ به سؤالی در ارتباط با آخرین تحولات یمن و این‌که به نظر می‌رسد گفت‌وگوهای یمنی- یمنی در کویت که با حضور گروه‌های مختلف یمنی برگزار شده بود به نتیجه نرسیده و تعدادی از نظامیان آمریکایی به بهانه مبارزه با طالبان وارد بخش‌هایی از یمن شده‌اند، تصریح کرد: ما تأکید بر این داریم که مداخله خارجی فقط به پیچیده شدن بحران‌های جاری در منطقه منجر می‌شود و این موضع ثابت ایران است.

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با نمایندگان رسانه‌های گروهی داخلی و خارجی خبرنگاری خطاب به وی گفت که براساس برخی از اخبار گویی سلاح‌های ترکیه‌ای در حوادث اخیر سوریه در اختیار جبهه‌النصره بوده است و در حوادثی که تعدادی از هموطنانمان نیز به شهادت رسیدند؛ آیا با توجه به این تحولات تغییری در سطح روابط ایران و ترکیه صورت خواهد گرفت و این‌که وزارت امور خارجه سفیر ترکیه را احضار کند، جابری انصاری در پاسخ اظهار کرد: حوادث اتفاق افتاده در خان‌طومان یک صحنه از مجموعه‌ صحنه‌های نبرد جاری در سوریه است.

وی با اشاره به این‌که وزارت امور خارجه با جدیت حصول نتایج برجام را در زمینه‌های مختلف پیگیری می‌کند، ادامه داد: برخی از مسایل فنی مرتبط با این موضوع در حال پیگیری است. از جمله وصل شدن سیستم بانکی کشور به سیستم بانکی دنیا بعد از وقفه‌ای که در این ارتباط ایجاد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که بررسی فضای سیاسی، اعمال فشار و اقداماتی که کشورهای غربی از جمله آمریکایی‌‌ها انجام می‌دهند، در دستور کار دیپلماسی کشور است و ما تلاش داریم که مشکلاتی که در زمینه اجرای برجام وجود دارد را رفع کنیم تا زمینه برای استفاده بهینه‌ ملت ایران از توافق برجام فراهم شود، خاطرنشان کرد: این مسیری است که ممکن است مقداری زمان ببرد ولی این مسأله پیش روی ماست و ما این مسیر را بر اساس منافع کشورمان دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: امیدواریم که رسانه‌های گروهی کشور نیز با توجه به منافع ملی کشور کمک‌کننده جهت طی این مسیر باشد.

خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت امور خارجه خواست که ابزارهای فشار وزارت امور خارجه و دولت جهت اجرایی شدن برجام بر روی کشورهای طرف مقابل را برای افکار عمومی تبیین کند که انصاری در این زمینه با ارایه توضیحاتی گفت: در این مسیر سازوکاری در داخل کشور پیش‌بینی شده و همان‌طور که می‌دانید هیأت عالی نظارت بر برجام در شورای عالی امنیت تشکیل شده. این هیأت به صورت مستمر جلسات خود را برگزار می‌کند و نتایج جلسات و بررسی‌های خود را از طریق شورای عالی امنیت ملی در اختیار مقام معظم رهبری می‌گذارد.

 

وی با بیان این‌که این هیأت موارد نقض برجام و تعهدات از سوی طرف مقابل را جمع‌بندی می‌کند و به مقامات کشور از جمله مقام معظم رهبری ارایه می‌کند، گفت: این هیأت جلسات مشخص و معینی دارد و در صورت لزوم اطلاعات مربوط به این جلسات از طریق شورای عالی امنیت ملی و یا شخص دبیر آن به اطلاع افکار عمومی رسانده خواهد شد.