عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مطرح کرد نگرش منفی جامعه نسبت به خودروهای ایرانی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورایاسلامی گفت: صنعت خودرو یکی از صنایعی است که اکثریت قریب به اتفاق مردم از محصولات آن استفاده میکنند ولی نگاهی که در حالحاضر در فضای جامعه نسبت به خودروهای ایرانی وجود دارد متأسفانه […]
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مطرح کرد
نگرش منفی جامعه نسبت به خودروهای ایرانی
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورایاسلامی گفت: صنعت خودرو یکی از صنایعی است که اکثریت قریب به اتفاق مردم از محصولات آن استفاده میکنند ولی نگاهی که در حالحاضر در فضای جامعه نسبت به خودروهای ایرانی وجود دارد متأسفانه نگاه کاملاً منفی است و این خودروها از نظر کیفیت و راحتی توان رقابت با خودروهای خارجی را ندارند.
محمد علی پورمختار، در گفتوگو با خبرخودرو گفت: این ایراد صنعت خودرو متعلق به امروز و دیروز نیست و در طول زمان ایجاد شده است و نیاز به اصلاح دارد و باید خیلی سریع این اصلاح اتفاق بیفتد.
وی در ادامه افزود: ما توانمندیهای فکری زیادی در کشور داریم مانند دانشمندان و نخبگانی که در بنیاد نخبگان و معاونت علمی ریاستجمهوری ثبت نام کرده و منتظر هستند تا از آنها استفاده شود؛ واقعاً نیازمند این هستیم تا خودروسازان ما به جای مونتاژ خودروهای فرانسوی و کرهای و ایجاد وابستگی بیشتر، که نشاندهنده بیبرنامگی دولتها در صنعت خودرو طی سالیان است، به سمت استفاده از این افراد حرکت کنند.
وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در بازدیدی که از ایران خودرو داشتند توصیههای کارشناسانهای ارایه کردند که متأسفانه خودروسازان این موارد را به فراموشی سپردند و به سمت بومیسازی حرکت نکردند در نتیجه محصولاتی که در حالحاضر تولید میشود بر پایه محصولات خارجی است و حیف است که ما با سابقه و توانمندی خوبی که در صنعت خودرو داریم به این شکل صنعت خودروسازی را به دست خودمان تضعیف کنیم.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورایاسلامی در ادامه افزود: شراکت با خودروسازیهای معتبر دنیا ایرادی ندارد به شرط اینکه دانش فنی را نیز منتقل کند، اما متأسفانه در قرارداد رنو قرار بر انتقال تکنولوژی و دانش فنی نیست چنانچه گاهاً خودروهای خارجی که در کشور تولید میشود زیر نظر کارشناسان همان کشورها ساخته میشوند و این بدان معنا است که ما کارگر آنها هستیم، آنها ناظر هستند، تکنولوژی را میآورند بدون اینکه انتقال دهند و این ظلم به صنعت خودرو و کشور است.
وی با اشاره به اهمیت بحث تحقیق و پژوهش خاطر نشان کرد: در صنعت خودرو لزوماً باید تحقیق و پژوهش بیش از آنچه که در حالحاضر وجود دارد تقویت شود و خودروسازان در این زمینه باید هزینه کنند.
وی در خصوص اهمیت سرمایهگذاری روی بحث تحقیق و پژوهش گفت: حسن خودروسازیهای خارجی این است که یک مرکز علمی دارند و دانشمندان را دعوت به همکاری میکنند و بهکار آنها و نتایج آن اهمیت میدهند.
پورمختار در پایان گفت: در کشور ما افرادی هستند که با هزینه خودشان تحقیق میکنند و حاضر هستند که نتایج آن را در اختیار خودروسازان قرار دهند ولی خودروسازان حاضر نیستند از این تحقیقات استفاده کنند تفاوت ما با خودروسازان برتر دنیا این است و چنانچه این فرهنگ عوض شود و منفعتطلبیها کنار برود حتماً ما شاهد جهش بسیار اساسی نه تنها در صنعت خودرو که در اکثر صنعتها خواهیم بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.