یک تولیدکننده:صدایمان به گوش دولتمردان نمی‌رسد

  سیاست‌گذاری اقتصادی دولت اشتباه است مدیرعامل گروه صنایع گیتی پسند معتقد است سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت از اساس اشتباه است و باید برای رونق اقتصادی کشور این رویه را تغییر داد. مصطفی وعیدی در گفت‌وگو با موج، اظهار کرد: دولت در حال حمایت‌های بی‌مورد و غیرقابل قبول از تولید‌کنندگان خارجی است در حالی که کالاهای […]

 

سیاست‌گذاری اقتصادی دولت اشتباه است

مدیرعامل گروه صنایع گیتی پسند معتقد است سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت از اساس اشتباه است و باید برای رونق اقتصادی کشور این رویه را تغییر داد.

مصطفی وعیدی در گفت‌وگو با موج، اظهار کرد: دولت در حال حمایت‌های بی‌مورد و غیرقابل قبول از تولید‌کنندگان خارجی است در حالی که کالاهای تولید داخل به دلیل نبود حمایت دولتی قادر به رقابت با محصولات مشابه در بازارهای بین‌المللی نیستند.

وی با اشاره به این‌که نبود مواد اولیه خام برای تولید محصول اینک تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان شده است، اظهار‌ داشت: دولت با ثابت نگه داشتن نرخ دلار باعث شده است قدرت رقابت پذیری محصولات تولیدی پتروشیمی با محصولات مشابه سایر کشور‌ها کم‌تر شود که این موضوع به ضرر تولید‌کنندگان داخلی تمام شده است.

این تولید‌کننده خاطرنشان ‌کرد: متأسفانه نرخ فروش مواد خام به تولیدکننده داخلی با ارز آزاد محاسبه می‌شود و این در حالی است که محصولات خارجی با نرخ ارز رقابتی یا دولتی به کشور سرازیر شده‌اند و این مسأله کمر تولید‌کنندگان داخلی را شکسته و فاجعه‌ای بزرگ برای تولید ملی رقم زده است.

وعیدی با بیان این‌که سیاست اقتصادی دولت نگاه به واردکنندگان و حمایت از آن‌هاست تا حمایت از تولید داخل بیان‌ داشت: دولت به تولیدکننده خارجی برای واردات محصول خود به ایران ۲۰ تا ۳۰ درصد یارانه می‌دهد ولی تولید‌کننده داخلی نه تنها این حمایت را ندارد بلکه باید با هزینه‌های سنگین و با نرخ ارز آزاد نیازهای خود را تأمین کند.

وی توضیح‌ داد: نابرابری نرخ ارز و ریال باعث شده است تولید‌کننده داخلی توان کافی برای رقابت‌پذیری نداشته باشد و از سوی دیگر، با وجود تولید محصولات داخلی و دپوی آن‌‌ها در انبار‌ها دولت نگاه به واردات دارد و به این دلیل بسیاری از کالاهای تولیدی در انبار‌ها خاک می‌خورند.

مدیرعامل گروه صنعتی گیتی‌پسند با تأکید بر این‌که نباید نرخ ارز را پایین و تعرفه‌ها را افزایش داد، گفت: نرخ ارز را پایین نگه می‌داریم بعد برای کمک به تولیدکننده داخلی تعرفه‌ها را بالا می‌بریم و با این کار چه مشکلی را حل می‌کنیم؟ با این کار فضای کافی برای واردات گسترده قاچاق از مرزهای طولانی آبی‌ و خاکی کشور را فراهم می‌کنیم.

وی تأکید‌کرد: دولت باید نرخ ارز را بالا و از سوی دیگر تعرفه‌ها را کاهش دهد و در این شرایط است که قاچاقچیان توجیهی برای واردات کالا به صورت قاچاق به کشور ندارند.

این تولید کننده به مزایای افزایش نرخ دلار و کاهش تعرفه‌ها برای اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: با این کار کالا‌ها از مرزهای رسمی وارد کشور می‌شود و می‌توان از این کالا‌ها مالیات بر ارزش افزوده گرفت و علاوه بر آن از شبکه توزیع نیز مالیات اخذ کرد تا با این کار درآمدهای دولت افزایش یابد.

به گفته وعیدی، به دلیل نبود سیاستی واحد در این حوزه شاهد آن هستیم سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود و برای ورود آن‌‌ها تعرفه‌های گمرکی یا مالیات دریافت نمی‌شود و به این دلیل درآمد زیادی از جیب دولت خارج می‌شود.

مدیرعامل گروه صنایع گیتی‌پسند رویه‌های کنونی حاکم بر اقتصاد کشور را متناسب          اقتصاد مقاومتی ندانست و گفت: سیاست‌های کنونی اقتصادی کشور ۱۸۰ درجه با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در تضاد است چرا که ریشه اقتصادی کشور هیچ نقطه اشتراکی برای اجرای این سیاست‌ها ندارد.

به گفته وعیدی، دولت تلاش می‌کند با پرداخت تسهیلات بانکی از تولید‌کنندگان حمایت کند ولی تا زمانی که با سیاست‌های وارداتی دولت بازارهای داخل در اختیار خارجی‌‌ها باشد پرداخت تسهیلات نمی‌تواند بازار داخلی و خارجی را به نفع تولید‌کننده داخلی رقابت‌پذیر کند.

این تولید‌کننده بازسازی ریشه‌ای اقتصاد کشور را مهم‌ترین کار برای رقابت‌پذیر کردن کالاهای تولیدی واحدهای صنفی در کشور دانست و اضافه ‌کرد: دو ‌سال قبل ژاپن ارزش برابری ین را در مقابل دلار تا ۵۰ درصد کاهش داد و با این روش تلاش کرد صادرات خود را افزایش و بازار داخلی را با حفظ اصل رقابت‌پذیری حفظ کند اما متأسفانه در داخل موفق به انجام این کار نشده‌ایم که علت ناتوانی در انجام آن معلوم نیست.

 مدیرعامل گروه صنعتی گیتی‌پسند با بیان این‌که شرکت‌های پتروشیمی محصولات خام تولیدی خود را با قیمتی ارزان‌تر به خارجی‌ها می‌فروشند، گفت: متأسفانه شرکت‌های پتروشیمی به جای فروش ارزان‌تر محصولات تولیدی خود به تولیدکنندگان، این محصول را گران‌تر می‌فروشند و با این کار کمک شایان توجهی به نابودی تولید داخلی کشور می‌کنند.

 وعیدی یادآوری‌ کرد: امسال باید مطابق قانون جدید مالیاتی خرید و فروش شفاف باشد. جای این سؤال وجود دارد که برای عملیاتی کردن چنین قانونی فروشنده فولادی در کشور پیدا می‌شود که حاضر باشد فاکتور رسمی برای فروش کالای خود به خریدار بدهد؟

وی ادامه‌ داد: از سوی دیگر، برای فروش یک محصول در فروشگاه‌ها، چند فروشگاه پیدا می‌شود که به‌صورت رسمی از فروشنده محصول خریداری و فاکتور رسمی فروش دریافت کنند؟ اگر این قانون اجرا نشود مرتکب فرار مالیاتی شده و باید جرایم سنگینی پرداخت کنیم و چه بسا با مراجع قضایی هم درگیر باشیم. با این وضعیت کدام مدیر مالی یا مدیرعامل می‌تواند مدیر باشد اما و مجرم مالیاتی نباشد؟

 

مدیرعامل گروه صنایع گیتی‌پسند در پایان خاطرنشان کرد: باید بستر توزیع و اصناف را با سیستم مکانیزه صندوق‌های فروش مجهز کنیم تا آن‌‌ها مجبور شوند خریدشان رسمی انجام دهند تا فعالیت‌های مالی شفاف شود.