فضای کسب‌ و کار کشور رانتی است

    دولت باید حمایت خود از دانش و فن‌آوری داخل را تا زمانی که این دانش به بلوغ کامل برسد، حفظ کند. به گزارش موج، الهام امین‌زاده، معاونت حقوقی رییس‌جمهور در آخرین روز بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش ‌و پتروشیمی با حضور در غرفه پژوهشگاه صنعت نفت پای شرح مختصری از دستاورد‌ها و […]

 

 

دولت باید حمایت خود از دانش و فن‌آوری داخل را تا زمانی که این دانش به بلوغ کامل برسد، حفظ کند.

به گزارش موج، الهام امین‌زاده، معاونت حقوقی رییس‌جمهور در آخرین روز بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش ‌و پتروشیمی با حضور در غرفه پژوهشگاه صنعت نفت پای شرح مختصری از دستاورد‌ها و مشکلات این نهاد دانش بنیان نشست.

در این بازدید امیر عباس حسینی، قائم مقام رییس پژوهشگاه صنعت نفت نخست به شرحی از دستاوردهای این پژوهشگاه پرداخت.

حسینی با تأکید بر این‌که پژوهشگاه صنعت نفت و تمام نهادهای دانش محور بازوی اجرایی سایر نهاد‌ها هستند، گفت: نهادهای شبیه به پژوهشگاه صنعت نفت مجری امور نیستند بلکه با تولید دانش و فن‌آوری می‌توانند تولید را تسهیل کنند. از سوی دیگر تصور یک صنعتگر از انتقال فن‌آوری به داخل کشور ساخت کارخانه یا نهادی صنعتی است، حال آن‌که تصور ما از انتقال فن‌آوری به داخل کشور، ایجاد دانش لازم برای ساخت واحدی صنعتی است. این در حالی است که چندین تجربه پژوهشگاه در پروژه‌های مختلف نشان می‌دهد در انجام چنین انتقالی موفق بوده‌ایم.

وی ادامه داد: از تمام تجربیات موفق و ناموفق دنیا برای تولید فن‌آوری مورد نیاز صنعت نفت استفاده کرده‌ایم که در این میان تجربیات نروژ، مالزی و برزیل از جمله تجربیات موفق در تولید دانش مورد نیاز صنعت نفت بوده است.

حسینی رسالت دیگر نهادهای دانش بنیان به عنوان یک سیاست راهبردی را خلق دانش و فن‌آوری عنوان‌ کرد و افزود: به عبارتی دیگر این خلق دانش و فن‌آوری یک فرایند درون‌زا است که اگر تجاری‌سازی نشود تلاش بی‌ثمر بوده و بی‌نتیجه است.

قائم‌مقام رییس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به تقاضای فزاینده دانش و فن‌آوری در صنعت نفت، تصریح ‌کرد: در صورت تجاری نشدن دانش تولیدی هدف از تولید دانش، پژوهش برای پژوهش است که به هیچ عنوان مورد تأیید ما نیست؛ چرا که کشور فرصت و سرمایه کافی برای انجام چنین طرح‌هایی ندارد. هدف ما تولید دانش برای صنعت است. به‌طوری که با توجه به نیاز صنعت به تولید دانش می‌پردازیم.

 یک قدم تا خودکفایی در تولید روغن سی.ان.جی

وی حلقه مفقوده پژوهش را نحوه خلق و تجاری‌سازی آن دانست و گفت: تمامی نهادهایی که موفق به تجاری‌سازی دانش و فن‌آوری تولیدی خود شوند، با حمایت پژوهشگاه صنعت نفت، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و وزارت نفت، تبدیل به شرکت دانش‌بنیان شده و وارد عرصه تجاری می‌شود. در حال حاضر ۴ شرکت دانش‌بنیان در پژوهشگاه صنعت نفت وجود دارد که یکی از آن‌‌ها در حال ساخت نخستین کارخانه تولید روغن سی.ان.جی در ایران است. با بهره‌برداری از این کارخانه ایران به‌طور کامل از نیاز به این محصول خودکفا شده و حتی امکان صادرات آن نیز به وجود می‌آید.

حسینی همچنین با بیان این‌که سبد تولید دانش و فن‌آوری نباید خیلی گسترده باشد، ادامه ‌داد: ما با دانشگاه‌ها تفاوت داریم. به این معنا که ما به‌طور هدفمند به تولید دانش و فن‌آوری می‌پردازیم. به عبارت دیگر هرکجا که صنعت به فن‌آوری و دانش نیاز داشت، به تحقیق و تولید دانش می‌پردازیم.

در ادامه این بازدید، امین زاده به دیدار اخیر با وزیر نفت اشاره کرد و گفت: تأکید وزیر نفت بر تجاری‌سازی دانش تولیدی در کشور است. به همین منظور دولت باید موظف باشد نخست خرید داخلی داشته باشد و در اولویت‌های بعدی به خرید از سایر کشورهای خارجی بپردازد. البته در این زمینه قوانینی از جمله استفاده حداکثری از توان داخل و حمایت از تولید داخل را داریم.

 اخذ یک ساعت مجوز کسب و کار، از تهران تا دبی!

سلبعلی کریمی، مدیرعامل و نایب رییس هیأت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که به نظر می‌رسید دل‌پری از روند حمایتی دولت دارد، وارد بحث شده و نخستین و مهم‌ترین وظیفه دولت را ایجاد امنیت در خرید از تولید‌کننده و بسترسازی مناسب برای تولید و بقای دانش و فن‌آوری تولید داخل عنوان کرد‌ و گفت: دولت باید حمایت خود از دانش و فن‌آوری داخل را تا زمانی که این دانش به بلوغ کامل برسد، حفظ کند. به عبارتی دیگر باید امنیت و دلگرمی کافی برای تولیدکننده داخلی به وجود آورد تا تولیدکننده با تکیه به این امنیت خاطر به تولید بپردازد.

کریمی در پاسخ به گفته امین‌زاده مبنی بر این‌که آیا قوانین لازم در این زمینه وجود ندارد یا قوانینی اضافه وجود دارد، تأکید‌ کرد: فضای کسب ‌و کار کنونی کشور ما رانتی و دولتی است. در منطقه آزاد دبی طی یک ساعت می‌توان تمامی مجوزهای قانونی لازم برای راه‌اندازی کسب ‌و کار را تهیه کرد. حال آن‌که بوروکراسی موجود در ایران انجام چنین روندی را می‌تواند با مشکلات و فوت وقت زیادی همراه کند. به عبارت دیگر تا زمانی که قوانین هجو و دست‌وپاگیر فضای کسب‌ و کار کشور را مخدوش کرده است، نمی‌توان به هیچ فعالیت صحیح و دقیق تولیدی در کشور دل بست.

 باز هم جلسه… . زمان عمل هم فرا می‌رسد؟

در پایان این بازدید چند دقیقه‌ای امین‌زاده پیشنهاد برگزاری جلسه‌ای را به منظور بررسی قوانین دست‌و پاگیر فضای کسب‌ و کار داد.

 

به گزارش موج آن‌چه همواره تمامی تولیدکنندگان داخلی بر آن تأکید دارند وجود قوانین دست‌و پاگیر و تمرکز قدرت است. در چنین شرایطی تمامی راه‌ها معطوف به یک منبع شده و قوانین غیرضروری نیز تبدیل به سرعت گیرهایی برای تولیدکنندگان می‌شوند. البته چنین مشکلی محدود به صنعت نفت نبوده و تمام سیطره صنعت و تولید داخل را در تمامی زمینه‌ها در بر می‌گیرد.