اصناف ایران یکی از موفق‌‌ترین تشکل‌های بخش خصوصی است

یک فعال اقتصادی اصناف ایران یکی از موفق‌‌ترین تشکل‌های بخش خصوصی است نگاه مسؤولان به بخش خصوصی باید تغییر کند در طلیعه سال جدید، نامگذاری سال ۹۷ به سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری‌، مورد استقبال افراد مختلف جامعه قرارگرفت و این کلیدواژه می‌تواند پیشرفت اقتصادی کشور را در سریع‌‌ترین زمان […]

یک فعال اقتصادی

اصناف ایران یکی از موفق‌‌ترین تشکل‌های بخش خصوصی است

نگاه مسؤولان به بخش خصوصی باید تغییر کند

در طلیعه سال جدید، نامگذاری سال ۹۷ به سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری‌، مورد استقبال افراد مختلف جامعه قرارگرفت و این کلیدواژه می‌تواند پیشرفت اقتصادی کشور را در سریع‌‌ترین زمان ممکن به ارمغان بیاورد.

به گزارش اقتصاد ایران، غلامرضا میرزایی کوتنایی، فعال اقتصادی و صاحب‌نظر در بازار و تجارت براین باور است که در پس زمینه و فلسفه وجودی شعار سال نگاهی عمیق‌ و جامع، تخصصی‌ و فنی در این عبارت گوهربار نهفته است و ابراز می‌کند، تحقق هر امر مهم مستلزم سیاستگذاری، برنامه‌ریزی ‌و… می‌باشد و آنچه حایز اهمیت است و الویت رفتار اقتصادی مردم قرار گیرد ضرورت تغییر سبک و سیاق و باور مردم نسبت به کالای ساخت داخل می‌باشد و در این راستا افراد پیش‌رو و تأثیرگذار جامعه به عنوان پیشگامان جامعه می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند و مردم نیز الگوبرداری کنند و این تغییر رفتار و داشتن الگو خود نوعی رفتار حمایت از کالای ساخت داخل محسوب می‌شود. در ادامه گفت‌و‌گوی خبرگزاری اقتصادی ایران با این فعال اقتصادی حوزه بازار و تجارت را می‌خوانید:

به نظر می‌رسد مردم و مسؤولان، فراتر از بحث خرید تولیدات داخلی در جهت حمایت از کالای ایرانی تغییر نگاه داشته باشند نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟

بله این نگاه صحیح است، یقنیناً تحقق شعار سال مستلزم برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و توجه به تمامی ابعاد و جوانب کار است و تمامی افراد جامعه در هر زمین‌های می‌توانند نقش‌آفرین باشند و در بحث کالا، با بازار سر و کار داریم بازار فروش و خرید کالا یکی از گزینه‌های مهم در جهت حمایت از تولید ملی است ولی فراتر از این موضوع باید به بحث حوزه تولید و تجارت توجهی ویژه کرد. و در بخش تولید برای این‌که کالای با کیفیت‌تر تولید و به قیمت مناسب عرضه شود خود تولیدکنندگان نیز باید حامی کالای ایرانی باشند و با حساسیت ویژه‌ای این موضوع را دنبال کنند.

* به نظر می‌رسد یکی ازدلایل عدم رقابت‌پذیری کالای ایرانی در بازارهای داخلی ‌و خارجی‌، فقدان تکنولوژی روز دنیا می‌باشد لطفاً بفرمایید آیا تولیدگران ما نیازمند به استفاده از تکنولوژی روز دنیا نمی‌باشند تا کالای با استاندارد بالاتر و قیمت نازل‌تر به بازار عرضه کنند؟

بله‌، صنعت کشور کاملاً نیازمند این امر است و به فوریت ضرورت دارد تا کالای ایرانی از سمت علم‌ و فناوری باید حمایت شود چرا که امروز بدون فناوری و تکنولوژی روز امکان تولید اقلام با کیفیت، قیمت مناسب و همین‌طور رقابت‌پذیر در مملکت وجود نخواهد داشت.

به علاوه برای حمایت از کالای ایرانی باید بازاریابی بین‌المللی‌، استفاده از تبلیغات نوین علمی و نیز نقدینگی جامعه به سمت بخش‌های مولد جامعه هدایت شود‌ و بدون بوروکراسی‌های پیچیده اداری و بانکی و اعمال سیاست‌های تشویقی و حمایتی این مهم محقق شود و از سویی دیگر هم به‌کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به دیده تکریم و حامی اشتعال نگاه کنیم باید زمین‌های فراهم شود تا توسعه سرمایه‌گذاری در مسیر حمایت از تولید داخلی و اشتغال بسیار پررنگ شود از این ‌رو ضرورت دارد بسترهای لازم جهت جذب سرمایه‌های سرگردان در جامعه بیش از گذشته بسوی مسیر تولید هدایت و حمایت شود.

*  به نظر می‌رسد کالاهای ساخت وطن در بازارهای جهانی و منطقه‌ای از جایگاه مطلوبی دارا نمی‌باشند به عنوان یک کارشناس اقتصادی ارزیابی شما چیست؟

بنده باور دارم، بسیاری از کالاهای ساخت داخل از حیث رقابت‌پذیری و کیفیت حرف زیادی برای گفتن در سطح بازارهای بین‌المللی دارند ولی تولیدکنندگان توان عرضه و حضور در این بازار‌ها را ندارند بنابراین برنامه‌ریزی‌‌ها و سیاست‌گذاری‌ها باید به نحوی باشد که تولیدات داخلی به راحتی امکان ورود و حضور در بازارهای جهانی را پیدا کنند و نقش اصناف و تشکل‌ها اقتصادی در این میان بسیار اساسی و قابل توجه است.

* نقش اصناف را این بازار کم کشش چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟

بسیار خوب، اصناف ایران یکی از موفق‌‌ترین تشکل‌های بخش خصوصی است که در تنظیم بازار، حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده نقش محوری ایفا کرده و به ضرس قاطع عرض می‌کنم اصناف ایران در منطقه کم نظیر است ملاحظه بفرمایید که از تعدد نمایشگاه‌های بین‌المللی در نقاط مختلف دنیا از میزان انعقاد قرارداد‌ها در این نمایشگاه‌ها همواره بازخورد مثبت داشته است به راستی باید بپذیریم عملکرد اصناف چه در زمان جنگ تحمیلی و چه هم اکنون ستودنی است.

+چرا واحدهای صنفی فروش کالاهای خارجی را بر کالاهای داخلی ترجیح می‌دهند؟

خیر موافق نیستم باز اتفاقاً واحدهای صنفی در فروش کالا اجناس داخلی را بر اقلام خارجی ترجیح دهند، البته برای این‌که کالای داخلی در بازار سهم بیش‌تری را کسب کند لازم است در این راستا کارشناسان مربوطه باید هم‌اندیشی کنند و با بهره‌گیری از علم و تجربیات روز دنیا راهکار ارایه دهند. البته در اقتصاد فلورانس وجود دارد اما بنده به ارتقا کیفی ساخت کالای داخل کشور خوش بین هستم و امروزه به همت‌ کارآفرینان، کارگران و سرمایه‌گذاران کالاهای با کیفیت و استاندارد در سطح کشور تولید می‌شود از این ‌رو ضرورت دارد برای توسعه فروش بازار این اقلام در داخل و خارج برنامه‌ریزی و تلاش گسترده‌ای صورت گیرد.

* جنابعالی حمایت از کالای ساخت داخل که منافع مورد نظر و مشترک تولیدکننده و مصرف‌کننده را تأمین کند چگونه معنای می‌فرمایید؟

باید همه متفق‌القول تشریک مساعی کنند و هر طیف اجتماعی هر آن‌چه در توان دارد در طبق اخلاص بگذارد و تا رسیدن به اهداف متعالی تلاش کند این عزم ملی باید به گونه‌ای باشد که چرخ‌های اقتصادی کشور بچرخد و برای کشور تولید پول و ثروت و اشتغال و رفاه عمومی و پیشرفت حاصل کند و این تصور و انتظار برای بخش تولیدگران هرگز نباید وجود داشته باشد که هر محصولی با هر کیفیتی به خورد مردم داده شود، این غلط است‌ و البته باید کالا با کیفیت مرغوب و با قیمت رقابتی وارد عرصه بازار شود، باید ابراز خرسندی کنم که حقاً اقداماتی نظیر مبارزه با قاچاق کالا و ارایه تسهیلات بانکی در برخی از بخش‌ها صورت گرفته است که تداوم این روند باید به شکل پررنگ‌تر استمرار یابد و باز اتفاقاً یک معنای حمایت از کالای داخلی این است که باید از توان بومی به هر نحو ممکن در تمامی پروژه‌ها داخلی استفاده شود و در اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی که از طریق فاینانس انجام می‌شود، استفاده از توانمندی داخلی باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد. کشور دارای بسیاری از نیروهای نخبه و باهوش و تحصیل‌کرده آکادمیک است که این سرمایه‌های گرانبها وقتی وارد عرصه شوند تولید پول و پیشرفت می‌کنند.