هزینه‌های تأمین کالاهای وارداتی برای اصناف بانه افزایش یافته است

رییس سابق اتاق اصناف بانه هزینه‌های تأمین کالاهای وارداتی برای اصناف بانه افزایش یافته است رییس سابق اتاق اصناف بانه و یکی از کارشناسان صنفی معتقد است: اعتراض بازاریان بانه در اعتراض به بسته شدن مرز است ضمن این‌که این اتفاق با افزایش نرخ تعرفه‌ها، قیمت ارز و نبود قدرت خرید همزمان شده است. کاوه […]

رییس سابق اتاق اصناف بانه

هزینه‌های تأمین کالاهای وارداتی برای اصناف بانه افزایش یافته است

رییس سابق اتاق اصناف بانه و یکی از کارشناسان صنفی معتقد است: اعتراض بازاریان بانه در اعتراض به بسته شدن مرز است ضمن این‌که این اتفاق با افزایش نرخ تعرفه‌ها، قیمت ارز و نبود قدرت خرید همزمان شده است.

کاوه امین‌زاده در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، در مورد فضای ملتهب بانه و اعتراض بازاری‌ها به بسته شدن معابر مرزی گفت: ‌اعتراض مردم و کسبه نسبت به بسته شدن مرز، افزایش نرخ دلار و تعرفه‌های گمرکی بالا است. امسال از ۷ تا ۱۷ فروردین مرز بانه برای ورود کالاهای مجاز مرزنشین باز بود اما مجدداً بسته شد که با اعتراض کسبه همراه بود.

وی در ادامه به تأثیر افزایش نرخ دلار بر روی واردات افزود: ‌وضعیت بسیار سخت شده است. ۴ماه قبل قیمت دلار ۳۵۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان بود و یک فروشنده می‌توانست با ۱۰ هزار دلار، معادل ۳۸ میلیون تومان خرید کند و با یک میلیون تومان هزینه حمل بار و شش میلیون تومان هزینه گمرکی، جمعاً ۴۵ میلیون تومان برای کالاهای وارداتی خود هزینه کند. امروز همان فروشنده برای واردات کالای مشابه باید ۵۵ میلیون تومان برای ۱۰ هزار دلار هزینه کند و با در نظر گرفتن یک میلیون تومان هزینه حمل بار و ۲۰ میلیون تومان هزینه گمرکی (حدود۴برابر) در مجموع ۷۶ میلیون تومان باید بپردازد. این افزایش قیمت ۳۱ میلیون تومانی تنها در مدت ۴ماه کار را سخت کرده و موجب شده تا مسافران نتوانند خرید کنند و بازار دوباره به حالت تعطیل درآید. از طرفی سال حمایت از کالای ایرانی هم هست و مشخص نیست چه چیزی در انتظار کسبه مرزنشین است.

امین‌زاده در پایان گفت: ‌وضعیت بازار پیچیده شده است. قیمت دلار در نوسان است و برای خرید باید حواله دولتی گرفت. آن هم برای کسانی است که قدرت زیادی دارند وگرنه مردم عادی نمی‌توانند با واردات کالا زندگی بگذرانند.