آرامش فعلی بازار ارز با دستورالعمل‌های ۱۱ گانه بانک مرکزی

آرامش فعلی بازار ارز با دستورالعمل‌های ۱۱ گانه بانک مرکزی گروه بانک، بیمه، بورس- از دستفروشی به فروش تلفنی؛ دلار این روز‌ها پای تلفن بیش‌تر به فروش می‌رسد تا این‌که در دست دلالان ارزی دست به دست بچرخد. بانک مرکزی بعد از مدت‌ها توانست با دستورالعمل‌هایی علاوه بر تأمین کسری بودجه دولت، آرامش را به […]

آرامش فعلی بازار ارز با دستورالعمل‌های ۱۱ گانه بانک مرکزی

گروه بانک، بیمه، بورس- از دستفروشی به فروش تلفنی؛ دلار این روز‌ها پای تلفن بیش‌تر به فروش می‌رسد تا این‌که در دست دلالان ارزی دست به دست بچرخد.

بانک مرکزی بعد از مدت‌ها توانست با دستورالعمل‌هایی علاوه بر تأمین کسری بودجه دولت، آرامش را به بازار برگرداند. آرامشی که پیشتر با حضور دلالان و سیاست‌های ارزی به هم ریخته بود و دلار را به بالا‌ترین رقمش در تاریخ نظام جمهوری اسلامی رسانده بود.

خیابان فردوسی این روز‌ها آرام‌تر از همیشه شده و کم‌تر از حضور دلالان و مردم متقاضی خرید دلار خبری هست.

از تعطیلی برخی صرافی‌های و سکه‌فروشی‌ها گرفته تا افرادی که چمدان به دست برای خرید دلار مراجعه می‌کنند. این روز‌ها قلب دلار پایتخت منظم می‌زند و دیگر خبری از بازار گرمی دلالان نیست و آنها ترجیح می‌دهند بیش‌تر از حضور فیزیکی در بازار به صورت تلفنی معامله انجام دهند.

بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز تاکنون ۱۱ دستورالعمل صادر کرده است تا بتواند کشتی طوفان‌زده ارزی را سروسامان دهد و این روز‌ها وقتی به خیابان فردوسی، پاساژ افشار سر میزنی نقش این دستورالعمل‌ها را بهتر در می‌یابی. دستورالعمل‌هایی که می‌توانست خیلی زودتر صادر شود اما به‌خاطر دلایلی انجام آن به صرفه نبود!

در این بین میلیارد‌ها دلار و سایر ارز‌ها توسط مردم و دلالان خریداری شده و خیلی‌ها منتظر جرقه‌ای هستند تا آتش ارز را باز هم بالا ببرند. البته خیلی‌هایشان بی‌تقصیر هستند و با توجه به شرایط قبل دست به خرید زدند اما حالا که آب از آسیاب افتاده در فکر چاره هستند. اکنون روش‌های جدیدی برای خرید و فروش ارز، کالایی که اکنون با دستورالعمل‌های دولتی، محدودیت عرضه دارد، ابداع شده که عمدتاً بر پایه شبکه‌های اجتماعی است. هر چه باشد، بازار علی‌رغم همه دستورالعمل‌ها، راه خود را می‌رود؛ هر چند که بانک مرکزی اعلام کرده که هرگونه خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانکی، ممنوع بوده و قاچاق محسوب می‌شود.

سایت‌های تلگرامی را که نگاه کنی می‌بینی خرید و فروش ارز به صورت تلفنی و در فضای مجازی رونق بسیاری دارد و اتفاقا نرخ را حداقل ۴۸۰۰ تومان و به‌طور میانگین ۵۱۰۰ تا ۵۲۰۰ تومان بالا برده است؛ همان دلاری که دولت برای آن نرخ ۴۲۰۰ تومانی را تعیین کرده است!

موضوع دیگر، همان صرافی‌های غیرمجاز هستند که این روز‌ها علی‌رغم تمام سختگیری‌های بانک مرکزی، حتی کرکره‌های خود را هم پایین کشیده‌اند، اما به هرحال خرید و فروش‌های خود را به شیوه‌های نوینی منتقل کرده‌اند که بالاخره حیات کاری خود را ادامه دهند.

 حال باید منتظر ماند و دید که آیا قلب ارز پایتخت باز هم به تپش می‌افتد یا همچنان خیابان فردوسی، پاساژ افشار و… روزهای خلوتی را سپری می‌کنند تا شاهد سلفی گرفتن و عکس گرفتن مردم از صرافی‌ها باشیم.