چه زمانی برون‌سپاری پروژه ICT به شکل مناقصه صورت می‌گیرد؟!

چه زمانی برون‌سپاری پروژه ICT به شکل مناقصه صورت می‌گیرد؟! مناقصه‌مزایده‌ـ عقد قرارداد پروژه‌های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات و در نتیجه برون‌سپاری پروژه‌های IT در ایران به دو شکل تعریف شده است؛ مناقصه و مسابقه. به استناد ماده ۱۳ مصوبه شماره ۷۳۸۶/ت ۲۸۴۹۶ه‌ـ مورخ ۱۷/۲/۱۳۸۲ هیأت محترم وزیران، عقد قرارداد پروژه‌های مربوط به […]

چه زمانی برون‌سپاری پروژه ICT به شکل مناقصه صورت می‌گیرد؟!

مناقصه‌مزایدهـ عقد قرارداد پروژه‌های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات و در نتیجه برون‌سپاری پروژه‌های IT در ایران به دو شکل تعریف شده است؛ مناقصه و مسابقه.

به استناد ماده ۱۳ مصوبه شماره ۷۳۸۶/ت ۲۸۴۹۶ه‌ـ مورخ ۱۷/۲/۱۳۸۲ هیأت محترم وزیران، عقد قرارداد پروژه‌های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات مطابق این دستورالعمل صورت می‌گیرد.

۱٫ عقد قرارداد پروژه‌های مربوط به یکی از مصادیق ذیل‌الاشاره تابع ضوابط مورد اشاره در ماده ۱۳ تصویب نامه فوق‌الذکر می‌باشد. -تهیه سیستم‌های مکانیزه، شبکه‌های کامپیوتری و اطلاع‌رسانی شامل: امکان‌سنجی، تجزیه و تحلیل، طراحی، برنامه‌نویسی، نصب و راه‌اندازی سیستم‌ها به شکل یکپارچه و یا چند سیستم مجزای کاربردی- ارایه خدمات مشاوره‌ای در مراحل تهیه اسناد مناقصه و نظارت بر کارهای انفورماتیکی شامل: تدوین درخواست جهت دریافت پیشنهاد (RFP)، تهیه اسناد برای استعلام یا مناقصه، دریافت و تأیید صورت‌وضعیت‌ها و کارکردهای موقت و قطعی و داوری فنی در مورد اختلاف در قراردادهای انفورماتیکی (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری)- ارایه خدمات و راه‌انداز شبکه‌های رایانه‌ای و اطلاع‌رسانی: ارایه خدمات در زمینه تهیه وب‌سایت، نگهداری وب‌سایت بر روی شبکه اینترنت، تهیه نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای، طراحی شبکه‌های LAN و WAN، خدمات پزشکی و آموزش از راه دور بر روی شبکه، خدمات طراحی و نگهداری فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های الکترونیک، خدمات تولید و نگهداری نشریات الکترونیک بر روی شبکه‌ ـمطالعات طرح جامع ICT – فعالیت یکپارچه ارایه راه‌حل‌های مبتنی بر ICT برای انجام امور اجرایی و اقتصادی شامل طراحی سیستم، پیاده‌سازی نرم‌افزار، اجرای محیط سخت‌افزاری (تأمین سخت‌افزار مورد نیاز مشمول این دستورالعمل نمی‌شود) و آموزش کاربران.

۲٫ اعلام پروژه و انتخاب پیمانکار برای کلیه قراردادهایی که مبلغ آنها از یک میلیارد ریال بیش‌تر باشد. صرفاً براساس RFP تهیه شده و طی یک قرارداد توسط شخص ثالث تهیه می‌شود مجاز خواهد بود. تبصره– تهیه RFP پروژه‌هایی که مبلغ قرارداد آنها بیش از ۵ میلیارد ریال می‌باشد، صرفاً توسط شرکت‌های مشاوره انفورماتیکی مجاز است.

۳٫ مراحل انتخاب پیمانکار و اجرای پروژه‌های موضوع این دستورالعمل که رقم قرارداد آنها بیش از ۴۰۰ میلیون ریال باشد، براساس روش‌های مناقصه و مسابقه به شرح زیر امکان‌پذیر است:

۱-۳ مناقصه: مطابق ضوابط مربوط به برگزاری و یا ترک تشریفات مناقصه.

۲-۳ مسابقه: در مواردی که کیفیت استانداردی برای محصول پروژه قابل تعریف نیست و انتخاب براساس مقایسه نتایج امکان‌پذیر است. ارجاع پروژه می‌تواند از طریق مسابقه صورت پذیرد. تشخیص این موارد به پیشنهاد مشاور تهیه‌کننده RFP توسط کارفرما صورت می‌گیرد. نحوه اعلام مسابقه و انجام آن به شرح زیر خواهد بود.

۱-۲-۳ اعلام عمومی پروژه و عرضه اسناد RFP.

۲-۲-۳ تعیین گروه داوری مرکب از مسؤول دستگاه و یا نماینده وی، ذی‌حساب دستگاه حداقل ۳ نفر کارشناس فن، اعضای کارشناسی گروه داوری می‌باید در زمان عقد قرارداد معرفی شده و اسامی آنها پیوست قرارداد شود. افزایش نفرات جدید به لیست داوران صرفاً براساس توافق کلیه شرکت‌کنندگان امکان‌پذیر است. داوران نباید هیچ‌گونه وابستگی حقوقی و مالی با شرکت‌کنندگان مسابقه داشته باشند.

۳-۲-۳ انتخاب حداقل دو مجری از میان متقاضیان و تعیین مبلغ پایه قرارداد توسط گروه داوری.

۴-۲-۳ عقد قرارداد با حداقل دو و حداکثر ۵ شرکت متقاضی و پرداخت حداکثر ۵۰ درصد رقم پایه قرارداد به شرکت‌کنندگان در مسابقه به نحوی که مجموع پرداخت در این مرحله از یک و نیم برابر رقم پایه قرارداد تجاوز نکند.

 تبصره ۱ – حضور بیش از ۵ شرکت‌کننده در مسابقه بدون پرداخت حق‌الزحمه مجاز است.

 تبصره ۲ – حق‌الزحمه داوران به‌طور مستقل توسط کارفرما تعیین و پرداخت می‌شود.

۵-۲-۳ تعیین تاریخ برگزاری مسابقه در قراردادهای منعقده برای انجام مسابقه. این تاریخ صرفاً با موافقت کتبی کارفرما و کلیه شرکت‌کنندگان مسابقه قابل تمدید می‌باشد.

۶-۲-۳ پرداخت مازاد رقم تا سقف قرارداد به برنده اول و خاتمه قرارداد سایر مجریان.

۷-۲-۳ کارفرما حق استفاده از ایده‌ها و دستاوردهای حاصل از فعالیت کلیه شرکت‌کنندگان مسابقه را در تکمیل فعالیت برنده مسابقه مشروط به عدم تحمیل کار اضافی به سایر مجریان مربوطه دارا می‌باشد.