انقراض بی‌سابقه در انتظار گیاهان

  گیاهان سراسر جهان در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارند زیرا پیش‌بینی می‌شود ۲۰ درصد تمام گونه‌های گیاهی زمین در معرض انقراض نسل قرار داشته باشند. به گزارش مهر، تازه‌‌ترین بررسی دانشمندان حکایت از آن دارد که توده‌های گیاهی سراسر زمین در حال تغییر بوده و بخش مهمی از آن‌ها رو به نابودی هستند. این بررسی‌ها […]

 

گیاهان سراسر جهان در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارند زیرا پیش‌بینی می‌شود ۲۰ درصد تمام گونه‌های گیاهی زمین در معرض انقراض نسل قرار داشته باشند.

به گزارش مهر، تازه‌‌ترین بررسی دانشمندان حکایت از آن دارد که توده‌های گیاهی سراسر زمین در حال تغییر بوده و بخش مهمی از آن‌ها رو به نابودی هستند.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۲۰ درصد گونه‌های مختلف گیاهی سراسر زمین به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند.

این ارزیابی‌ها که با نگرانی‌های زیادی نیز همراه بوده است مبتنی بر نخستین ارزیابی جهانی از وضعیت گیاهان سراسر جهان ارایه شده که توسط Royal Botanic Gardens لندن انجام شده است.

داده‌هایی که از آن‌ها در این گزارش به آن استناد شده از آمارهای اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت استخراج شده است. همچنین از تصاویر ماهواره‌ای استفاده شده است که در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ ثبت شده است.

بر اساس این گزارش گیاهان متعلق به خانواده شاه‌پسند‌ها متحمل بیش‌ترین تغییرات بوده‌اند به‌طوریکه بیش از یک چهارم زمین‌هایی که چنین گیاهانی در آن می‌رویند طی مدت تنها یک دهه دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند. تحقیقات بیش‌تر نشان داده که بخش زیادی از این زمین‌ها به مزارع پرورش میگو و زمین‌های گلف تبدیل شده‌اند.

 

پس از این نوع پوشش‌های گیاهی، درختان دارای برگ‌های همیشه سبز نظیر کاج‌ها قرار دارند که در مناطق زیرحاره‌ای زمین رشد می‌کنند. این مطالعه نشان داده که ۲۵ درصد از پوشش این گیاهان در سراسر زمین از بین رفته است.