رییس اتحادیه باطریسازان قاچاق، بازار باطری خودرو کشور را اشباع کرده است مهدی قره داغلی- در حالحاضر میزان واردات غیررسمی باطری خارجی در کشور زیاد است باطری خودرو از برندهای مختلف که به صورت قاچاق وارد کشور میشوند و با قیمتهای پایین به دست فروشنده و خریداران میرسند، معمولاً تقلبی هستند یا تاریخ مصرف گذشته […]
رییس اتحادیه باطریسازان
قاچاق، بازار باطری خودرو کشور را اشباع کرده است
مهدی قره داغلی- در حالحاضر میزان واردات غیررسمی باطری خارجی در کشور زیاد است باطری خودرو از برندهای مختلف که به صورت قاچاق وارد کشور میشوند و با قیمتهای پایین به دست فروشنده و خریداران میرسند، معمولاً تقلبی هستند یا تاریخ مصرف گذشته و یا از همه بدتر، کالاهای استوک (stock) هستند.
به گزارش مناقصهمزایده کالاهای استوک، به کالاهایی گفته میشود که به هر دلیلی در تست کارخانه تأیید نشده و فروش این کالاها ممنوع اعلام شده است و این کالا به قیمت بسیار کم نسبت به کالای مرغوب به عنوان بازیافت فروخته میشود.
از مهمترین راه کارهایی تشخیص باطری خودرو تقلبی از باطری اصل : باطری نو دارای قطبهای سربی صاف و صیقلی و بدون هیچ آسیبدیدگی میباشد. باطری نو دارای گارانتی معتبر است. در صورتی که نوع باطری، اسیدی میباشد، دربهای باطری خودرو را باز کنید، سپس قسمت داخلی دربها را مشاهده کنید. باید قسمتهای داخلی آن کاملاً تمیز باشند. در دو طرف باطری، دو سوپاپ تعبیه شده است که گاز اضافی باطری را از آن خارج میکند. با چراغقوه به دقت داخل سوپاپهای باتری را نگاه کنید، داخل آنها باید کاملاً تمیز باشد. در غیر اینصورت، باطری ماشین خریداری شده، تقلبی است.
به تاریخ مصرف درج شده بر روی باطری خودرو توجه کنید. باطریهای اصلی با تاریخ روز و انقضا فقط با مجوز واردات میتوانند وارد کشور شوند و کالاهای تقلبی عمدتاً به صورت قاچاق به کشور وارد میشوند و با قیمت بسیار پایینتری نسب به باطری اصلی فروخته میشوند. اما برخی از افراد سود و کلاهبردار، این نوع باطریها را خریداری کرده و به عنوان کالای اصل و درجه یک، وارد کشورهایی نظیر ایران میکنند و به فروش نیز میرسانند. تنها راه تشخیص باطری خودرو اصل و سالم از نوع تقلبی و استوک، فقط مجوز واردات آن باطری میباشد.
در همین زمینه تقیعلیاکبری رییس اتحادیه باطریسازان از افزایش بیرویه قاچاق باطری خودرو به کشور خبر داد و گفت: تلاشهای اتحادیه برای جلوگیری از واردات باطریهای قاچاق به دلیل بیتوجهی وزارت بازرگانی و سازمان تعزیرات هیچ نتیجهای نداشته است.
علی اکبری اظهار داشت: متأسفانه واردات باطریهای قاچاق از مجرای قانونی دولت که گمرک است اتفاق میافتد و سال گذشته هیچ واردات قانونی باطری انجام نشده و باطریهای قاچاق بازار باطری کشور را اشباع کردهاند.
وی در ادامه افزود: در سالجاری با توجه به افزایش نرخ ارز، واردات قانونی باطری صرفه اقتصادی ندارد و به ناچار خود تولیدکنندگان نیز به دلیل اینکه توانایی تأمین نیاز بازار را ندارند ناچار هستند به واردات غیرقانونی روی بیاورند.
علیاکبری، در رابطه با وضعیت باطریهای دست دوم در بازار گفت: خوشبختانه با هماهنگیهای انجام شده با اداره آگاهی موفق شدهایم خرید و فروش باطریهای دست دوم را منع کنیم زیرا ۹۰ درصد این باطریها سرقتی و تاریخ گذشته هستند و در صورت خرید توسط مردم، به دلیل عدم کارایی لازم، خریدار به شدت ضرر میکند.
رییس اتحادیه باطریسازان در رابطه با وضعیت قیمتگذاری در سال جدید گفت: تولیدکنندگان خواهان افزایش قیمت هستند ولی متأسفانه وزارت صنعت برای تثبیت قیمتها و نوسانات ارز اقدامی انجام نمیدهد و اتحادیه نیز به تبع نمیتواند در این زمینه طرحی را اجرا کند.
وی افزود: هم اکنون شرکتهای تولیدکننده من جمله صبا باطری که بزرگترین کارخانه تولید باطری در کشور است به دلیل عدم ثبات نرخ ارز محصولات خود را توزیع نمیکند و منتظر افزایش و تثبیت قیمت است.
این در حالی است که هم اکنون واردات باطری برای افراد به صرفهتر از تولید آن در کشور بوده به همین علت افراد عمدتاً به دنبال وارد کردن این کالا بوده در صورتی که اگر دولت تعرفه گمرکی را کاهش دهد و عرصه را برای واردات باطری تنگ کند فعالان به سراغ بهرهبرداری از تسهیلات و دست به تولید خواهند زد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.