برگزاری مناقصه برای یک سد فریز شده در لرستان

برگزاری مناقصه برای یک سد فریز شده در لرستان گروه انرژی- هر سال دریغ از پارسال، منابع آبی روز به روز بیش‌تر آب می‌روند و میزان ذخایر آبی در پشت سد‌ها به کف نزدیک می‌شوند، امسال نیز اوضاع نسبت به گذشته تعریفی ندارد. حتی برای کنترل اوضاع فعلی معتقدند که باید کشت برخی از محصولات […]

برگزاری مناقصه برای یک سد فریز شده در لرستان

گروه انرژی- هر سال دریغ از پارسال، منابع آبی روز به روز بیش‌تر آب می‌روند و میزان ذخایر آبی در پشت سد‌ها به کف نزدیک می‌شوند، امسال نیز اوضاع نسبت به گذشته تعریفی ندارد. حتی برای کنترل اوضاع فعلی معتقدند که باید کشت برخی از محصولات کشاورزی در کشور متوقف شود.

چند سالی است که با شروع سال جدید جمله «سخت‌‌ترین سال آبی» را به کرات از زبان مسؤولان می‌شنویم. همین سال گذشته بود که وزیر تازه نفس وزارت نیرو بیان کرد در۴۷ سال گذشته خشک‌‌ترین سال را تجربه می‌کنیم و از نظر میزان بارندگی در بعضی استان‌ها میزان بارندگی نسبت به ۵۰ سال گذشته در خشک‌‌ترین حالت قرار دارد.

در این اوضاع و احوال سناریوی سدسازی‌ها ادامه دارد. سدسازی‌هایی که به زعم بسیاری از افراد می‌تواند به خشکسالی‌ها دامن بزند. و به زعم دیگر احداث سد‌ها می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای مناسب برای استفاده مناسب از منابع آبی در دسترس قرار گیرد.

اما بیش‌تر این پروژه‌ها به صورت نیمه‌کاره به حال خود ر‌ها شده‌اند، تا فرایند تکمیلی آنها به سال ۹۷ بیفتد. سد گرین نهاوند از جمله پروژه‌هایی است که پس از ۷ سال توقف قرار است با جایگزینی پیمانکار جدید کلید بخورد. حال پس از این پروژه نوبت به استان لرستان رسیده است. سد زیبا محمد خرم‌آباد در صف تکمیل احداث سد‌ها قرار دارد که به دلیل نبود بودجه به صورت نیمه‌کاره ر‌ها شده است.

کلنگ احداث سد زیبامحمد در سال ۹۱ به زمین زده شد، اما با گذشت حدود ۷ سال به دلیل کم‌کاری‌های دولت عملاً پیشرفتی حاصل نشد و شاهد تعطیلی روند اجرایی طرح بودیم. طرحی که در صورت اجرا مطمئناً می‌توانست کمک زیادی به توسعه لرستان کند.

حال براساس اعلام مسؤولان پروژه سد زیبامحمد برای سال ۹۷ اعتباری در حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان گرفته است تا شاهد اجرای دوباره روند احداث آن باشیم.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به فارس، بیان‌کرد: در ۶ سال گذشته با توجه به این‌که دولت با کمبود اعتبارات روبه‌رو بوده، ساخت برخی سد‌ها را از دستور کار خارج کرده است که نمونه بارز آن را باید سد زیبامحمد خرم‌آباد دانست.

 وی ادامه داد: در دور هشتم مجلس شورای اسلامی ساخت سد زیبامحمد مصوب و حتی کارگاه تجهیز شده، اما تاکنون هیچ اعتباری برای این پروژه در نظر گرفته نشد.

 نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی عنوان‌کرد: با توجه به این‌که ساخت سد زیبامحمد به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم منطقه بوده و بار‌ها خواستار تکمیل این طرح بودند، تحقق این هدف در دستور کار نمایندگان این شهرستان قرار گرفت.

 ملکشاهی راد اظهارداشت: خوشبختانه امسال اعتباری در حدود ۷ میلیارد تومان برای احداث آن در نظر گرفته شده و امیدواریم شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

وی بیان‌کرد: در همین راستا در مراحل اولیه مقرر شده است که تا یک یا دو ماه آینده مناقصه برگزار و شاهد تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اجرایی آن باشیم.

 

تأمین ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای دو پروژه سدسازی

در همین راستا دیگر نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این‌که امسال از محل بودجه ۹۷ نزدیک به ۱۱۴ میلیارد تومان اعتبار در اختیار نمایندگان استان لرستان قرارداده شده که برای طرح‌های ملی و اولویت‌دار هزینه شود، افزود: از این میزان نزدیک به ۲۶ میلیارد تومان سهم شهرستان ‌خرم‌آباد بوده و به اتفاق دیگر نماینده شهرستان تصمیم گرفته شد ۸ میلیارد تومان از این اعتبار برای ساماندهی قلعه فلک‌الافلاک گذاشته شود.

محمد بیرانوندی در ادامه از عملیاتی شدن دو سد مخمل‌کوه و زیبامحمد در سال ۹۷ خبر داد.

وی عنوان کرد: از این محل مبلغ ۶ میلیارد تومان برای احداث سد مخمل‌کوه در نظر گرفته شده که البته باید این طرح با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان توسط شرکت آب منطقه‌ای عملیاتی شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر مبلغ ۷ میلیارد تومان نیز برای سد زیبامحمد در نظر گرفته شده است.

اختصاص ردیف اعتباری به ۵ طرح سدسازی لرستان

در این راستا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز بیان کرد: سد زیبامحمد در سال ۹۱ تجهیز کارگاه شده اما به علت حذف ردیف اعتباری به‌طور کامل تعطیل شد و عملاً اقدامی صورت نگرفت، بعد از حذف ردیف اعتباری از طرف وزارت نیرو نیز از اولویت خارج و فریز شد.

رضا میرزایی ادامه داد: در سال ۹۶ با تغییر مدیریت آب منطقه‌ای و شروع کار مدیر جدید ۶ طرح فریز شده شرکت آب منطقه‌ای شامل سد مخمل‌کوه، شبکه کاکارضا، شبکه سد آبسرده بروجرد، سد شهید بروجردی، سد تاج امیرنورآباد و زیبامحمد در اولویت پیگیری قرار گرفته و خوشبختانه تعداد ۵ طرح از آنها به جز شبکه آب سرده از فریز خارج شده و برای سال ۹۷ ردیف اعتباری گرفتند.

وی عنوان کرد: زیبامحمدی جزو ۵ پروژه اشاره شده بوده که به کمک نمایندگان مردم شهر خرم‌آباد در مجلس‌شورای‌اسلامی مبلغ ۷ میلیارد تومان اعتبار برای آغاز عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۷ تأمین شده و امیدواریم امسال پس از طی مراحل اداری و قانونی پیمانکار ذی‌صلاح انتخاب و عملیات اجرایی آن را شروع کنیم.

نقش سدزیبامحمد در توسعه شهرستان

این مسؤول در ادامه با اشاره به اهداف اصلی احداث سد و زیبامحمد افزود: تأمین آب شرب جمعیت روستایی منطقه و تأمین آب دو هزار هکتار از اراضی دیم از مهم‌ترین اهداف احداث این پروژه مهم سدسازی به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان‌کرد: پس از بهره‌برداری از این طرح شاهد اشتغالزایی مستقیم برای هزار نفر خواهیم بود.

میرزایی عنوان‌کرد: این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی بوده و ارتفاع آن ۴۵ و طول تاج ۴۱۲ متر است، همچنین مخزن سد دارای حجم ۱۱ میلیون مترمکعب بوده و حجم تنظیم سد نیز ۹ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که پیشرفت کنونی پروژه تنها دو درصد است، افزود: از سال ۹۱ تاکنون تخصیص اعتبار این پروژه صفر بوده و بعد از تجهیز کارگاه به علت نبود اعتبار شاهد تعطیلی آن بودیم و اقدامی عملاً برای احداث صورت نگرفته است.

این مسؤول افزود: متأسفانه این طرح بعد از تجهیز کارگاه به علت حذف ردیف اعتباری کاملاً تعطیل و ر‌ها شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در ادامه با اشاره به این‌که برای احداث این سد به حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: مطمئناً پس از تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه شاهد تأثیر بسیار مناسب آن در روند توسعه شهرستان و همچنین ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود هزار نفر نیز خواهیم بود.