آشنایی با مدیریت پارک‌های جهان گامی مهم در توانمندسازی محیط‌بانان است

    رییس گروه بررسی‌های جغرافیایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اعزام گروهی از محیط‌بانان ایران به اتریش گفت: آشنایی با مدیریت پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده در کشورهای دنیا، گام بسیار مهمی در ایجاد نگرش‌های جدید و توانمندسازی محیط‌بانان کشور است. آشنایی با مدیریت پارک‌های جهان گامی مهم در توانمندسازی محیط‌بانان است […]

 

 

رییس گروه بررسی‌های جغرافیایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اعزام گروهی از محیط‌بانان ایران به اتریش گفت: آشنایی با مدیریت پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده در کشورهای دنیا، گام بسیار مهمی در ایجاد نگرش‌های جدید و توانمندسازی محیط‌بانان کشور است.

آشنایی با مدیریت پارک‌های جهان گامی مهم در توانمندسازی محیط‌بانان است

علی بالی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در چارچوب تفاهم‌نامه انجام شده میان ایران و اتریش در زمینه محیط‌زیست، مقرر شد که تبادل تجربیات و دانش میان کارشناسان دو کشور در خصوص مدیریت مناطق حفاظت شده انجام شود.

وی اظهار کرد: بر این اساس اولین هیأت ۱۲ نفره از کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و محیط‌بانان ۸ استان تهران، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و چهارمحال و بختیاری دوازدهم اردیبهشت ماه به اتریش اعزام شدند.

بالی با بیان این‌که این محیط‌بانان و کارشناسان از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت ماه در اتریش تحت آموزش بودند، افزود: هدف از انجام این برنامه بازدید از پارک‌های ملی اتریش، نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی برای بودجه‌ریزی، استفاده خردمندانه از سرزمین و همچنین چگونگی آموزش محیط‌بانان بود.

وی ادامه داد: در این برنامه از مجموع ۶ پارک ملی اتریش از ۴ پارک ملی در اقلیم‌های مختلف بازدید و با مسؤولان پارک‌ها و همچنین محیط‌بانان آن‌ها صحبت و تبادل اطلاعات صورت گرفت.

بالی اظهار کرد: افرادی که قرار است در اتریش به عنوان محیط‌بان شروع به‌کار کنند، باید یک دوره ۴۱ روزه را با هدف آشنایی وضعیت محیط‌زیست هر منطقه، تعامل با جوامع محلی، استفاده خردمندانه از سرزمین مانند طبیعت گردی و سایر موارد بگذرانند که در این بازدید برنامه این دوره آموزشی در اختیار محیط‌بانان اعزامی قرار گرفت.

رییس گروه بررسی‌های جغرافیایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: پارک‌های ملی اتریش از نظر درجه حفاظتی و نوع مدیریت با چگونگی مدیریت آن در ایران در برخی موارد اختلاف وجود دارد که از جمله آن می‌توان به نحوه قانون و مقررات حاکم بر پارک‌های ملی و مشارکت گسترده بخش خصوصی در روند تصمیم‌گیری اشاره کرد.

وی افزود: همچنین در مدیریت پارک‌های ملی اتریش یک شورای تصمیم‌گیری متشکل از نمایندگان دولت محلی، دولت مرکزی، بخش خصوصی و شهرداری وجود دارد که محیط‌بانان اعزامی در جریان نحوه کار و مدیریت این شورا قرار گرفتند.

بالی تأکید کرد: در مجموع می‌توان گفت آشنایی با مدیریت پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده در کشورهای دنیا گام بسیار مهمی در ایجاد نگرش‌های جدید در بدنه کارشناسی و محیط‌بانان کشور محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در توانمندسازی کارکنان سازمان محیط‌زیست دارد.

وی گفت: در چارچوب تفاهم‌نامه میان ایران و اتریش، اینگونه مراودات علمی و اعزام گروهی دیگر از مدیران، کارشناسان و محیط‌بانان سازمان محیط‌زیست به اتریش و همچنین بازدید کارشناسان اتریشی از مناطق حفاظت شده ایران ادامه خواهد داشت.