قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر:۲۱ درصد کارگران معتادند!

  قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان این‌که سال گذشته ۳۰ هزار نفر به علت مصرف موادمخدر جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: نزدیک به ۷۹۰ هزار معتاد را تحت پوشش درمان داریم که برای این امر سالانه بیش از ۳۰ تن دارو مصرف و بیش از ۱۰ هزار میلیارد خسارت […]

 

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان این‌که سال گذشته ۳۰ هزار نفر به علت مصرف موادمخدر جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: نزدیک به ۷۹۰ هزار معتاد را تحت پوشش درمان داریم که برای این امر سالانه بیش از ۳۰ تن دارو مصرف و بیش از ۱۰ هزار میلیارد خسارت به کشور وارد می‌شود.

به گزارش ایسنا، علیرضا جزینی در اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه که در ایوان شمس برگزار شد، با بیان این‌که اعتیاد جزو ۵ آسیب اجتماعی مهم کشور است که مقام معظم رهبری بر ضرورت مبارزه با آن تأکید کرده‌اند، گفت: در برنامه ششم توسعه نیز تکلیف شده است که ۲۵ درصد از آمار مربوط به اعتیاد کاهش یابد.

وی افزود: در سال ۱۳۸۵ نیز مقام معظم رهبری ۱۱ سیاست را ابلاغ کردند. مجموع اقدامات ما در ۵ حوزه پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، دیانت و توانمندسازی خلاصه می‌شود اما مهم‌ترین آن‌ها مباحث پیشگیرانه است.

مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه با بیان این‌که ۶۰۰ میلیارد دلار گردش مالی موادمخدر در دنیاست، گفت: قاچاقچیان موادمخدر از این مسیر در ایران ۳ میلیارد دلار منفعت می‌برند و از این کار دست‌بردار نیستند. متأسفانه مصرف موادمخدر سنتی در گذشته به سمت مواد صنعتی چون شیشه رفته است و تنها سازمان ملل ۵۴۰ نوع موادم خدر صنعتی را گزارش کرده است.

جزینی افزود: ساخت و تولید مواد صنعتی در گوشه آشپزخانه‌ها قابل انجام است و ما سال گذشته ۲۲۰ کارگاه و آشپزخانه تولید شیشه را منهدم کردیم. امسال تاکنون ۷۰ تن موادمخدر کشف شده است و سال گذشته نیز ۶۱۸ تن موادمخدر کشف شد که دو تن از آن شیشه بود.

وی با بیان این‌که ۳ درصد افراد جامعه گرفتار اعتیاد هستند، گفت: نزدیک به ۷۹۰ هزار معتاد را تحت پوشش درمانی داریم و برای این امر بیش از ۳۰ تن دارو در سال مصرف و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: باید بر روی خنثی‌سازی باورهای غلط کار کنیم، چرا باید برخی بانوان آرایشگاه‌ها را با داروخانه‌ها اشتباه گرفته و در آن‌جا قرص لاغری تهیه کنند که دارای آمفتامین است. ما سال گذشته ۳۰ هزار مرگ به علت مواد مخدر داشتیم، یعنی هر ۸ ساعت یک نفر جان خود را از دست داده است.

جزینی با بیان این‌که سال گذشته ۱۷ برنامه در رسانه ملی درباره اعتیاد تولید شد، گفت: امسال نیز ۹ برنامه مستمر در رسانه ملی داریم اما هنوز جریان‌سازی نشده است. باید ایجاد موج اجتماعی برای این فرایند را تقویت کنیم.

 

جزینی در خاتمه خاطر نشان کرد: تقویت سرمایه اجتماعی و حفظ سرمایه انسانی باید مورد توجه قرار بگیرد، چرا باید ۲۱ درصد کارگران ما در محیط‌های صنعتی مصرف‌کننده موادمخدر باشند.